Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
82%
Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia
Wygenerowany dla matrycy trójwymiarowy wykres wartości BxU nie odbiega zbytnio o tych, które otrzymaliśmy podczas testów konkurencyjnych obiektywów stałoogniskowych. Niestety rzuca się w oczy fakt, że utworzył on bardzo nierównomierną powierzchnię. W praktyce oznacza to, że rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami kadru są spore i zauważalne, co nie przekłada się na dobrą i wyrównaną jakość zdjęć wykonanych na przysłonie f/1.2. Oczywiście większe rozmycie obrazu zaobserwowaliśmy na brzegach planu fotograficznego, co jest naturalnym zjawiskiem. Niestety zwiększone zmiękczenie obrazu występowało także w centrum kadru. Pochwalić natomiast musimy wyjątkowo miękkie nieostrości, które są przyjemne dla oka. W rezultacie otrzymujemy niezwykle plastyczne zdjęcia, które odznaczają się ponadprzeciętną głębią.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz jest już ostry już od nominalnej przysłony f/1.2. Ponadto, zmieniła się charakterystyka wykresu BxU. Teraz jest on zdecydowanie bardziej wyrównany, co oznacza brak jakichkolwiek rozbieżności rozmycia obrazu pomiędzy centrum a brzegami planu fotograficznego. Tak więc wyniki, które osiągnął nowy Olympus dobrze świadczą o jakości optycznej obiektywu.
Rozmycie obrazu w praktyce