Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

77%

Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy stworzony z myślą o zaawansowanych fotografach. Zoom charakteryzuje się stałym, jasnym światłem, uszczelnieniami oraz standardowym zakresem ogniskowania 24-84 mm (odpowiednik dla formatu małoobrazkowego). Sprawdźmy zatem, czy nowy obiektyw Fujifilm sprosta wymaganiom profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Marzec 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

2. Konstrukcja


Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to naprawdę solidnie wykonany obiektyw. Pierścienie ustawiania ostrości i przysłony są wykonane z metalu, podobnie jak cała zewnętrzna obudowa obiektywu. Ponadto, bagnet jest uszczelniony i wykonany z mosiądzu, dzięki czemu otrzymujemy jeszcze większą wytrzymałość.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Na pochwały zasługuje wąski metalowy pierścień przysłony, który działa ze skokiem co 0,3EV i przekręca się z wyczuwalnym oporem. Co więcej, pierścień jest nieco odsunięty od początku obiektywu, dzięki czemu zyskujemy dodatkowe miejsce za które możemy chwycić podczas wymiany obiektywu. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ wymieniając obiektyw nie złapiemy i nie przekręcimy któregoś z jego pierścieni. Pochwalić również trzeba szeroki gumowy pierścień zmiany ogniskowej. Przybliżanie i oddalanie odbywa się płynnie, a dzięki wyczuwalnym żłobieniom jest on wygodny w użytkowaniu. Ponadto, wszystkie elementy są odpowiednio dopasowane i dobrze przylegają do siebie, tworząc tym samym spójną i zwartą konstrukcję. Dodatkowo, przedni dekielek został wyposażony w dosyć głęboki podwójny uchwyt, dzięki czemu korzystanie z niego nie stanowi żadnego problemu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (5)

Obiektyw charakteryzujący się stałym światłem f/2,8 składa się z 17 elementów umieszczonych w 12 grupach. Wśród nich są trzy soczewki asferyczne redukujące aberracje sferyczne i zniekształcenia oraz trzy soczewki ze szkła ED, które ograniczają boczne (szeroki kąt) i osiowe (tele) aberracje chromatyczne, zapewniając ostrość na całej powierzchni kadru w całym zakresie przybliżenia. Ponadto, 9-listkowa okrągła przysłona pozwali uzyskać gładki i zaokrąglony efekt bokeh.

Rozmiar mocowania filtra to 77 mm, a minimalna odległość ostrzenia wynosi 0,6 metra. Obiektyw waży 655 gramów i mierzy 83.3 x 106mm.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)