Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Fujifilm
Nasza ocena:

77%

Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy stworzony z myślą o zaawansowanych fotografach. Zoom charakteryzuje się stałym, jasnym światłem, uszczelnieniami oraz standardowym zakresem ogniskowania 24-84 mm (odpowiednik dla formatu małoobrazkowego). Sprawdźmy zatem, czy nowy obiektyw Fujifilm sprosta wymaganiom profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

27 Marzec 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

6. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jak możemy zauważyć na powyższych wykresach na ogniskowej 16 mm i przysłonie f/2,8 rozmycie może być widoczne - zwłaszcza w centralnej części zdjęcia. Jednak przymknięcie przysłony do f/4 sprawi, że rozmycie będzie równomiernie rozłożone w całym kadrze. Sytuacja zmienia się nieznacznie podczas fotografowania na ogniskowych 35 mm i 55 mm. Wykres spłaszcza się, jednak rozmycie jest dalej widoczne i pozostaje na podobnym poziomie.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

W przypadku odbitki 20x30cm obraz będzie ostry w całym zakresie przysłon, bez względu na ogniskową. Taki wynik świadczy bardzo dobrze o jakości optycznej obiektywu Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (12)