Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
77%
Fujifilm Fujinon XF16-55mm f/2,8 R LM WR to profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy stworzony z myślą o zaawansowanych fotografach. Zoom charakteryzuje się stałym, jasnym światłem, uszczelnieniami oraz standardowym zakresem ogniskowania 24-84 mm (odpowiednik dla formatu małoobrazkowego). Sprawdźmy zatem, czy nowy obiektyw Fujifilm sprosta wymaganiom profesjonalistów.
Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22 lp/mm po standaryzacji 16-megapikselowej matrycy APS-C do pełnej klatki.
Podczas fotografowania w formacie RAW natrafiliśmy na pewne problemy związane z dużą winietą oraz dystorsją obiektywu - zwłaszcza na ogniskowej 16 mm. Dlatego też w praktyce obraz na brzegach kadru może różnić się od tego, który uzyskaliśmy podczas przeprowadzonych testów w naszym laboratorium.
W czasie fotografowania na ogniskowej 16 mm obiektyw przekracza granicę przyzwoitości już na maksymalnym otworze przysłony. Dobrą jakość uzyskamy także w prawie całym zakresie przysłon, z wyjątkiem f/22. Najlepsze rezultaty zanotowaliśmy w centrum kadru na przysłonie f/4. Na brzegach zaś najlepszy wynik osiągnęliśmy na przysłonie f/5,6.
Wyniki uzyskane na środkowej ogniskowej 35 mm są bardzo podobne do tych uzyskanych na najszerszej ogniskowej. Granicę przyzwoitości przekroczymy w zakresie f/4 - f/16. Najlepsze wyniki zanotowaliśmy na f/4 w centrum kadru i f/8 na brzegach. Z kolei na najszerzej otwartej przysłonie uzyskaliśmy rezultat 21.84 lp/mm, czyli bardzo blisko granicy przyzwoitości.
Na najdłuższej ogniskowej 55 mm granica przyzwoitości jest przekraczana już od f/2,8 na wszystkich przysłonach z wyjątkiem f/22. Wykres jest płaski, co oznacza, że podobna jakość obrazu będzie utrzymana na wszystkich przysłonach. Najlepszy rezultat w centrum kadru zanotowaliśmy na przysłonie f/4. Z kolei na brzegach najlepiej wypadła przysłona f/8.
Wartości dla plików JPEG są wyższe, a charakterystyka wykresów dla każdej z ogniskowych jest łudząco podobna do tych otrzymanych podczas fotografowania w formacie RAW. Najlepsze wyniki w centrum kadru uzyskamy na przysłonie f/4, a na brzegach na f/8. Pochwalić również trzeba fakt, że między brzegami a centrum kadru nie występują duże dysproporcje rozdzielczości.