Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
6. Fotografowanie
Szybkość działania
Panasonic GF1 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po niecałej sekundzie od włączenia, gdy korzystamy z manualnego pomiaru ostrości. Do trybu odtwarzania dostajemy się natychmiast po wciśnięciu przycisku Play. Nie ma także problemów z szybkim odtwarzaniem kolejnych zdjęć, chociaż do lustrzanek trochę mu brakuje. Odczuwalnie jesteśmy w stanie zapełnić bufor zdjęciami seryjnymi i nocnymi z włączoną redukcją szumu.
GF1 według danych producenta pozwala na fotografowanie w trybie zdjęć seryjnych z najwyższą prędkością 3 kl/s co potwierdziło się w naszym teście. Przy plikach JPEG aparat osiągał nawet 4 kl/s na początku serii.
Pomiar ostrości
Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic wyznacza nowe standardy zbliżając detekcję kontrastu do detekcji fazowej. GF1 ostrzy szybko jak niejedna amatorska lustrzanka i myli się bardzo rzadko. Panasonic GF1 w dobrych warunkach oświetleniowych ostrzy w czasie 0,1 - 0,5 s. W trudniejszych warunkach czas ten może się wydłużyć do 1 s. Przy zastosowaniu kitowego obiektywu 14-45 mm f/3.5-5.6. Z obiektywem 20 mm f/1.7 GF1 ostrzy trochę wolniej.
Warto w tym miejscu wspomnieć o systemie wspomagania autofokusa, który działa w bardzo dobry sposób.
Pomiar światła
Panasonic GF1 jak przystało na zaawansowana konstrukcję oferuje trzy tryby pomiaru światła:
Podczas testu najczęściej korzystałem z najbardziej zaawansowanego pomiaru wielosegmentowego, który korzysta ze 144 pól pomiarowych. W większości przypadków dawał bardzo dobre rezultaty. W miarę potrzeby wprowadzałem delikatną korektę ekspozycji nie przekraczającą 1/2 EV.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów Panasonica GF1 znajdziemy zarówno programy tematyczne (SCN), pełną automatykę (iA) jak i tryby półautomatyczne i manualne (P, A, S, M). Poza tym możemy skorzystać z trybu My Color oznaczonego paletą i pędzlem. Tryby C1 i C2 pozwalają na zapisanie do trzech parametrów w celu ich szybkiego uruchomienia podczas zdjęć. Do tego mamy do dyspozycji tryb wideo P, który umożliwia wprowadzanie korekty ekspozycji podczas nagrywania klipów wideo.
Bracketing
GF1 pozwala na wykonanie serii zdjęć z zaprogramowaną zmianą parametrów ekspozycji. Bracketing dostosowujemy do naszych potrzeb w czwartej zakładce menu nagrywania. Do dyspozycji mamy serię 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą ekspozycji o 1.3 lub 2/3 EV do 2 EV.
Stabilizacja obrazu
Korpus GF1 nie został wyposażony w mechaniczną stabilizację obrazu. Panasonic wzorem niektórych producentów lustrzanek (Nikon, Canon) umieszcza stabilizację obrazu w obiektywie. Obecnie są dostępne trzy obiektywy ze stabilizacją obrazu:
Test stabilizacji wykonaliśmy na ogniskowej 45 mm (ekwiwalent 90 mm dla małego obrazka). Zaczynając od zdjęć bez stabilizacji określiliśmy do jakiego czasu jesteśmy w stanie utrzymać ostre zdjęcia. Następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czasy ekspozycji. Maksymalnie udało nam się go wydłużyć o 3 EV co trzeba zaliczyć do przyzwoitych rezultatów.
Balans bieli
Lumix GF1 oferuje szeroką gamę możliwości nastawienia balansu bieli. Zmiany balansu dokonujemy zarówno z poziomu menu, menu ekranowego jak i dedykowanego przycisku WB. Do dyspozycji mamy:
Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie ze światłem dziennym i mieszanym. Z żółtą dominantą interpretuje lampy sodowe i światło żarowe. Warto wtedy zastosować ustawienia zdefiniowane lub w Kelvinach.
Filmowanie
Panasonic GF1 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej jakości HD 1280 x 720 z prędkością 30 kl/s. Do dyspozycji mamy dwa formaty Motion JPEG i AVCHD Lite, pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z niezłą jakością. Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu mono. Podczas nagrywania możemy korzystać z funkcji autofokusa. Warto w tym miejscu wspomnieć, że GF1 nie rejestruje dźwięków obiektywu kitowego G Vario 14 - 45 mm f/3.5-5.6 O.I.S. podczas ostrzenia. Gdy korzystamy z obiektywu G 20mm f/1,7 ASPH da się usłyszeć delikatne dźwięki podczas ostrzenia, są one jednak dużo cichsze niż w Olympusie E-P1.
Zachęcamy do ściągnięcia filmów nagranych w najwyższej jakości HD 1280 x 720.
Jeżeli nie posiadasz programu do odtwarzania plików AVCHD, skorzystaj z darmowego programu, który pobierzesz tutaj: VLC
Podsumowanie
Największy plus w tej części testu należy się Panasownikowi GF1 za autofokus, który jest szybki i celny. Kolejne można przyznać za skuteczną stabilizację obrazu MEGA O.I.S. i przewidywalny pomiar światła. Nie można też narzekać na funkcje filmowe. GF1 nie tylko charakteryzuje się cichą pracą autofokusa podczas filmowania ale oferuje tryb P - dzięki któremu możemy wprowadzać korektę ekspozycji i innych parametrów.
+ szybkość działania autofokusa
+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.
+ pomiar światła
+ filmowanie w trybie P
+ nagrywanie filmów w formacie AVCHD Lite