Jakość zdjęć

Sony A900 to flagowa propozycja japońskiego koncernu. Jest to aparat skierowany do profesjonalistów i zamożnych fanów marki, którzy będą mogli sobie pozwolić na dość duży wydatek. Uwagę przykuwają dwa parametry: matryca w formacie pełnej klatki - odpowiadającej formatem kliszy małoobrazkowej 35 mm i efektywna rozdzielczość sensora - 24,6 Mp. Co ciekawe A900 nie oferuje podglądu na żywo ani nagrywania filmów. Jednym słowem - lustrzanka.

Autor: Marcin Falana

3 Listopad 2008
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

7. Jakość obrazu

Szumy

Ilość generowanych przez aparat szumów sprawdzamy porównując fragment tablicy Gretaga w skali 1:1 sfotografowany na różnych czułościach ISO z wyłączoną redukcją szumu. Jak widać na przykładach poniżej do ISO 200 A900 sprawuje się znakomicie. ISO 400 wygląda też bardzo dobrze jednak jesteśmy wstanie już zauważyć delikatne przebarwienia, ale biorąc pod uwagę rozdzielczość matrycy wynik jest jak najbardziej do przyjęcia. ISO 800 nieznacznie odbiega od ISO 400 i jest w pełni użyteczne. Dalej jest już tylko gorzej, jeżeli ISO 1600 można jeszcze zaliczyć do użytecznych to na ISO 3200 i ISO 6400 decydował bym się już bardzo niechętnie.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Sony A900 oferuje trzy poziomy redukcji szumu dla wysokich czułości ISO: niski, normalny i wysoki. Poniżej prezentujemy zestawienie odszumiania na ISO 1600, 3200 i 6400.

ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Poza tym do dyspozycji mamy redukcję szumu dla długich czasów naświetlania. Z moich obserwacji wynika jednak, że długi czasy naświetlania 15 - 30 s nie generują szumu ani gorących pikseli.

od góry redukcja szumu dla długich czasów wyłączona, włączona

Reprodukcja szczegółów

Pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24,6 Mp pozwala mieć nadzieje na reprodukcję szczegółów na bardzo wysokim poziomie. A900 te nadzieje spełnia w 100%. Reprodukcja szczegółów jest na tak dobrym poziomie, że A900 wyznacza nowe standardy w swojej klasie. W tym przedziale cenowym nie znajdziemy lepszej propozycji, która da takie rezultaty. Na zdjęciach testowych dopatrzyliśmy się elementów, które nie były widoczne na zdjęciach porównywalnych konstrukcji. Poniżej przedstawiamy fragment 1:1 scenki sfotografowanej na wszystkich czułościach.

ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Jak widać najlepsze rezultaty A900 uzyskuje na ISO 100,do ISO 400 jest bardzo przyzwoicie, ISO 800 i 1600 jest słabsze jednak do przyjęcia. Wyższe czułości ISO 3200 i ISO 6400 trudno potraktować w pełni użytecznie. Poniżej przedstawiamy zestawienie tego samego fragmentu scenki na różnych czułościach od góry ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800, ISO 1600, ISO 3200 i ISO 6400.

porównanie reprodukcji szczegółów na różnych czułościach

Co ciekawe porównanie pliku JPEG xFine z plikiem Fine, który jest o połowę mniejszy nie wykazała znaczącej różnicy. Nie byliśmy w stanie po obejrzeniu obu plików w formacie 1:1 określić, który z nich ma mniejszą kompresję. Wynika z tego, że spokojnie możemy fotografować w formacie JPEG Fine bez obawy utraty szczegółów. Na ostatniej stronie dostępne są oba pliki, zapraszamy do przyjrzenia im się bliżej.

A900 oferuje siedem poziomów wyostrzenia. Poniżej przedstawiamy porównanie fragmentu tablicy testowej sfotografowanej na różnych poziomach wyostrzenia.

od lewej wyostrzenie -3, -1, 0, +1, +3

Reprodukcja kolorów

Analiza składowych RGB wykazała dość dużą ilość składowej czerwieni w kolorze czerwonym co skutkuje wrażeniem mocniejszego nasycenia czerwieni w porównaniu z innymi kolorami. Reszta kolorów jest reprodukowana przez A900 w przyjemny dla oka sposób, nie przekraczając przykrej granicy zbytniego nasycenia.

fragment tablicy Gretaga z kolorami RGB i odpowiadającymi barwom skóry

Na zdjęciach plenerowych czerwień jest reprodukowana w poprawny sposób. Czerwone elementy nie wyskakują z ekranu jednocześnie zachowując odpowiednią jaskrawość.

Kolory skóry są także oddane w przyjemny dla oka sposób, oczywiście jeżeli trafimy w odpowiedni balans bieli. Dlatego fotografując w JPEG-ach w świetle żarowym warto włączyć zdefiniowany dla temperatury barwowej tego źródła światła.

Podsumowanie

Pierwsze za co trzeba pochwalić A900 to rewelacyjna reprodukcja szczegółów na najniższych czułościach. A900 dobrze radzi sobie także z reprodukcją kolorów. Bardzo trafnie dobrano także zakres wyostrzenia. Największym minusem jest jednak dość duża ilość szumu jaką generuje matryca Sony na najwyższych czułościach.

+ reprodukcja szczegółów

+ dobrze dobrane wartości wyostrzenia

+ brak szumów spowodowanych długimi czasami naświetlania

+ odwzorowanie kolorów

- wysokie szumu od ISO 1600

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)