Canon EOS 400D - test

Do grona amatorskich lustrzanek cyfrowych z matrycą o rozdzielczości 10 megapikseli dołączył produkt Canona - EOS 400D. Na pytanie czy spełni on oczekiwania miłośników tej marki spróbujemy odpowiedzieć w poniższym teście.

Autor: Paweł Ryczkowski

12 Październik 2006
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Półtora roku trzeba było czekać na następcę najlepiej sprzedawanej lustrzanki cyfrowej firmy Canon, modelu EOS 350D. W ciągu tego czasu zdążyła się ona zestarzeć, jednak jakość zastosowanej matrycy w dalszym ciągu stanowiła wzór dla innych producentów. Z dużą ciekawością sięgamy po Canona EOS-a 400D, aby sprawdzić, jak będzie spisywać się 10-megapikselowa matryca i inne nowe rozwiązania.

Canon EOS 400D

Porównanie tego aparatu z produktami najpoważniejszego konkurenta - Nikona - stanowi pewien problem. D50 z 6-megową matrycą jest zbyt przestarzały, aby zestawić ze sobą te dwa produkty. Z kolei Nikon D80 pozycjonowany jest wyżej, pod względem dostępnych funkcji i sposobu wykonania bliżej mu do Canona EOS-a 30D, jednak nie da się uniknąć porównań z 400D. Wydaje się, że za najbliższego konkurenta nowego EOS-a można uznać Sony A100. Mowa oczywiście o aparatach, których test ukazał się na stronach Fotopolis.pl.

Model 400D nie wniósł tak wiele zmian jak 350D. Trzy najważniejsze to: nowa matryca o rozdzielczości 10 megapikseli, monitor o przekątnej 2,5 cala pełniący jednocześnie funkcję wyświetlacza funkcyjnego (nie ma wyświetlacza pokazującego parametry ustawienia aparatu), oraz, chyba najważniejsza - system oczyszczania sensora. Paradoksalnie najtrudniej sprawdzić ostatnią z nowych cech, gdyż redakcja nie zdecyduje się na celowe zakurzenie matrycy, jednak dokładnie przyjrzymy się wykonanym zdjęciom.

A oto wprowadzone zmiany w porównaniu z modelem EOS 350D:

;400D;

Sensor;8.2 Megapikseli (8.0 Mp efektywnych);

  • 10.5 Mp (10.1 Mp efektywnych)
  • system oczyszczania sensora

;

Rozdzielczość;

  • 3456x2304 (Large/Fine, Large/Normal, RAW)
  • 2544x1696 (Medium/Fine, Medium/Normal)
  • 1728x1152 (Small/Fine, Small/Normal)

;

  • 3888 x 2592 (Large/Fine, Large/Normal, RAW) - 10.1 Mp
  • 2816 x 1880 (Medium/Fine, Medium/Normal) - 5.3 Mp
  • 1936 x 1288 (Small/Fine, Small/Normal) - 2.5 Mp

;

Formaty zapisu obrazu;

  • JPEG (Exif 2.21)
  • RAW (z równoległym JPEG)
  • zgodne z DPOF 1.1

;

  • JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print

), Design rule for Camera File system (2.0), Digital Print Order Format (2.0) [DPOF];Canon RAW II 12-bitowy (bez kompresji);RAW + JPEG];

Metody pomiaru ostrości;7-punktowy AF;9-punktowy AF;

Balns bieli;

  • Auto
  • światło dzienne
  • cień
  • chmury
  • światło żarowe (Tungsten)
  • światło jarzeniowe
  • błysk
  • ręczny
  • bracketing +/- 3 stopnie
  • korekta balansu bieli
  • ustawienie temperatury barwowej

;

  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • białe światło jarzeniowe
  • błysk
  • definiowany ręcznie
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 działki, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy lub magenta/zielony
  • informacja o temperaturze barwowej

;

Korekta obrazu;Dwie przestrzenie barw: sRGB / Adobe RGB;

  • 6 ustawień stylów zdjęć (Picture Styles):[LST

;przestrzenie barwne: sRGB, Adobe RGB];

Zdjęcia seryjne;3 kl./s do 14 zdjęć w serii (JPEG);3 kl./s z zachowaniem prędkości do 27 ujęć JPEG, 10 ujęć RAW i 8 RAW + JPEG;

Monitor LCD;TFT LCD, 1,8 cala (ok. 115 000 pikseli), pole krycia 100%;

  • 2,5 cala TFT
  • około 230 tys. punktów
  • krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • jasność monitora: dobierana na skali od 1 do 7

;

Wyświetlanie histogramu;tylko skala szarości;skala szarości i RGB;

Złącza;USB 2.0 (PTP), wyj. wideo (NTSC/PAL);USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP), wyj. wideo (PAL / NTSC);

Funkcje indywidualne;9 funkcji Custom z 24 pozycjami;11 funkcji Custom z 29 pozycjami;

Wymiary;126,5 x 94,2 x 64 mm;126,5 x 94,2 x 65 mm;

Waga;485 g;510 g]

Przyglądając się nowemu Canonowi na pierwszy rzut oka ciężko go odróżnić od EOS-a 350D. Wymiary zewnętrzne są właściwie identyczne, czterysetka ma tylko o jeden milimetr większą grubość, natomiast przybyło jej na wadze, waży 510 gram (dla porównania 350D - 485 g). Trochę lepiej wykonano uchwyt, zmatowiono go, jednak w dalszym ciągu pozostał plastikowy. Szkoda. Niestety cała obudowa sprawia wrażenie plastiku, należy dodać taniego plastiku. Brak gumowanych wstawek w newralgicznych elementach korpusu to spora wada.

Lepiej ma się sytuacja na tylnej ściance. W oczy rzucają się dwa nowe elementy. Po pierwsze duży, 2,5 calowy monitor. Wyświetlają się na nim wszystkie informacje dotyczące parametrów fotografowania, które w poprzednim modelu prezentowane były na monitorze dodatkowym, w związku z czym Canon zrezygnował z wyświetlacza monochromatycznego. Drugim elementem jest przydatny czujnik przyłożenia oka do wizjera, podobny do stosowanych w aparatach marki Konica Minolta, a teraz Sony. Podczas obserwacji kadru w wizjerze wyłącza on monitor, dzięki czemu informacje, które przedstawiono na jasnoszarym tle, nie przeszkadzają w pracy.

Aparat Canon EOS 400D w zestawie z obiektywem "kitowym" EF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 II mogliśmy sprawdzić dzięki uprzejmości firmy Canon Polska.

Poniższy test składa się z następujących części:

  1. Wstęp
  2. Specyfikacja
  3. Ergonomia i funkcje przycisków
  4. Budowa i obsługa
  5. Menu i tryby odtwarzania
  6. Fotografowanie
  7. Jakość zdjęć
  8. Podsumowanie
  9. Zdjęcia testowe

Zapraszamy do lektury.

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (11)