Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Ergonomia:
7
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
8
Marka:
Panasonic
Nasza ocena:

77%

GX9 to topowy model z „dalmierzowej” serii Lumix GX. Mocna specyfikacja, zamkniętą została w kompaktowym i solidnym body, a atutem jest też niewątpliwie atrakcyjna cena i bogactwo dostępnej optyki. Zobaczmy jak ten stylowy maluch sprawdza się w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

4 Marzec 2019
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Jak już wspomnieliśmy, podobnie jak w modelu GX8, tu też otrzymujemy 20-megapikelowy sensor w rozmiarze Mikro Cztery Trzecie, który pozwoli na fotografowanie w zakresie czułości ISO 200-12 800 (rozszerzane do ISO 100-25 600). Rozdzielczość ta umożliwi nam wykonanie wysokiej jakości wydruków (300 dpi) w rozmiarze do 44 x 33 cm.

Matryca nowego aparatu została pozbawiona filtra dolnoprzepustowego, co powinno dostarczyć nam większej szczegółowości obrazu, a nowy system przetwarzani plików JPEG zapewniać ma bardziej wierną reprodukcję kolorów.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Wycinek kadru w 100-procentowym powiększeniu

 

Pod względem szczegółowości zdjęć, nowy GX9 rzeczywiście wypada bardzo dobrze. Na niskich czułościach obraz jest bogaty w drobne detale, choć w przypadku plików JPEG zauważymy zacieranie się drobniejszych detali. O dobrej jakości zdjęć możemy mówić w zakresie ISO 200-800. Powyżej tych wartości we znaki zacznie dawać się już wzrost zaszumienia i widoczny spadek szczegółowości. Za wartość graniczną, przy której możemy oczekiwać akceptowalnej jakości obrazu uznać należy ISO 1600. Przy ISO 3200 zauważymy już nagłe pogorszenie obrazu, które - co ciekawe - nie wydaje się mieć uzasadnienia w wyglądzie plików RAW.

Szumy (odszumianie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Wycinek kadru w 100-procentowym powiększeniu

Aparat dość przeciętnie wypada pod względem zaszumienia wysokich czułości, ale to też nic specjalnie zaskakującego w świecie matryc Mikro Cztery Trzecie. Szumy stają się widoczne już przy wartości ISO 400, a przy ISO 1600 zaczynają już mocniej wpływać na jakość zdjęć. Przy ISO 3200 zauważymy już wysoki wzrost intensywności kolorowych szumów w przypadku plików RAW, lub rozmywający drobne detale “efekt akwareli” w przypadku plików JPEG. Zauważalnym problemem jest też utrata informacji o kolorystyce zdjęć, która zacznie się uwidaczniać powyżej wartości ISO 1600. Jak już jednak wspomnieliśmy, są to problemy charakterystyczne dla tego formatu matryc.

Niestety, jak zwykle w przypadku aparatów Lumix nie widzimy dużej różnicy między włączonym a wyłączonym systemem odszumiania, a szkoda. Zmniejszenie intensywności systemowej poprawy obrazu mogłoby pozytywnie wpłynąć na wydobycie drobniejszych detali na wyższych czułościach.

Zakres dynamiczny

Pod względem zakresu dynamicznego otrzymujemy wyniki niemal identyczne jak u poprzednika, niemniej jednak nie powinniśmy narzekać. Choć zakres dynamiczny rzędu 12,6 EV przy bazowej czułości ISO ustępuje nieco najnowszym pełnoklatkowym konstrukcjom na rynku, w świecie matryc M/43 to niezły wynik. Podobny zakres dynamiczny oferuje chociażby pełnoklatkowy Canon EOS 6D Mark II, toteż nie ma tu mowy o kompleksach. Warto jednak podkreślić, że dynamika dość szybko spada wraz ze wzrostem czułości i już przy ISO 800-1600 zauważymy jej widoczne zawężenie.

Balans bieli (automatyczny / z zachowaniem zimnych tonów)

Jak w praktyce, tak i w testach studyjnych automatyczny balans bieli odkrywa przed nami swoje niedoskonałości. W przypadku pomiaru standardowego zauważymy problemy w świetle mieszanym i żarowym. Innym mankamentem jest fakt, że w przypadku zmiany oświetlenia aparat potrzebuje dłuższej chwili na zbalansowanie temperatury barwowej (nawet 5-6 sekund).

Z kwestią kolorystyki pomoże nam uporać się automatyczny balans bieli zachowujący zimne tony sceny. W tym wypadku możemy liczyć na zniwelowanie problemów w świetle żarowym, jednak w świetle mieszanym nadal zauważymy problemy z odwzorowaniem właściwej kolorystyki.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły