Nikon D5 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

88%

Tytan pracy – tak w skrócie można opisać najnowszą flagową lustrzankę Nikona. D5 przeszedł usprawnienia na każdej niemal płaszczyźnie. Otrzymał lepszą matrycę, jeszcze udoskonalono autofokus i ergonomię. Sprawdźmy jak nowe możliwości przekładają się na komfort i wydajność pracy zawodowego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

16 Grudzień 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Nikon po raz kolejny dopiął swego i zaprojektował niemalże kompletną konstrukcję, która w segmencie reporterskich lustrzanek ma przekraczać kolejne granice. D5 to prawdziwa ewolucja i usprawnienia w każdym calu. Niemniej jednak nie zauważymy tego przy pierwszym zetknięciu z aparatem. Ten odznacza się prawie identycznym co poprzednik designem. Ale czy jest sens zmieniać sprawdzony i przede wszystkim wygodny korpus?

Bez żadnych wątpliwości D5 został stworzony z myślą o trudach pracy zawodowego fotoreportera. Tak więc otrzymujemy pancerne, magnezowe i dokładnie uszczelnione body, które może przetrwać niejeden kataklizm. Do tego dochodzi poprawiona ergonomia, którą moglibyśmy uznać za perfekcyjną. Niestety jej dobry obraz psują jedynie niewygodny pionowy uchwyt i bardzo okrojone możliwości dotykowego ekranu (po raz pierwszy użyty w tej klasie sprzętu Nikona). Fenomenalne natomiast prezentuje się ogólna szybkość aparatu z trybem zdjęć seryjnych na czele. Zaś prawdziwą wisienką na torcie okazał się poprawiony system autofokusa, który natychmiastowo ustawia ostrość.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Nowy Nikon to także nowa matryca i jeszcze lepsza jakość zdjęć. Aparat może zaskoczyć ponadprzeciętną szczegółowością i obrazem niezwykle bogatym w detale. Jednak prawdziwą moc D5 pokaże po zmroku, gdzie fotografowanie na wyższych czułościach prawie wcale nie wiąże się ze wzrostem cyfrowego ziarna.

Czy w takim razie są jakieś rażące minusy? Tak. Modelem D5 Nikon po raz kolejny udowodni, że nie wie jak projektować aparaty, które mogliby także wykorzystywać filmowcy. Wprawdzie otrzymujemy możliwość nagrywania w 4K oraz odrębny tryb, ale brak podstawowych rozwiązań jak chociażby focus peaking dyskredytują ten model w oczach profesjonalistów. Wyraźnie odstaje także autofokus, który okazał się istną porażką i tak naprawdę możemy o nim zapomnieć. Jednak i manualne przeostrzanie D5 to spory wyczyn, ponieważ nie otrzymujemy wspomnianego podglądu ostrzenia na żywo. Tak naprawdę, w kwestii filmowania Nikon pozostał lata świetlne za Canonem oraz wiodącymi producentami bezlusterkowców. Atutem Nikona z pewnością nie będzie także cena, która jest o 2 tys. zł wyższa od głównego konkurenta, modelu EOS-1D X Mark II. 

Podsumowanie

+ pancerne wykonanie
+ uszczelniony i magnezowy korpus
+ ponadprzeciętna ergonomia
+ szybki i precyzyjny autofokus
+ tryb zdjęć seryjnych
+ fenomenalna jakość zdjęć na wysokich czułościach
+ balans bieli z priorytetem bieli

- niewygodny pionowy uchwyt
- w niektórych przypadkach zawodny tryb Auto ISO
- okrojone funkcje dotykowego ekranu
- skromny tryb filmowy
- zawodny autofokus w trybie filmowania

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Ocena ogólna

88%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)