Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

Zaprezentowany 2 lata temu aparat Sony RX10 przez wielu uważany był za jeden z najlepszych zaawansowanych superzoomów na rynku. Jego następca oferuje nową, 20-megapikselową matrycę Exmor RS, usprawniony wizjer optyczny, możliwość nagrywania filmów w jakości 4K i funkcje bezprzewodowe. Zobaczcie jak poradził sobie w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Październik 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

5. Filmowanie


Obsługa
Aparat Sony RX10 II oferuje w pełni manualny tryb filmowy, pozwalający na swobodną regulację wszystkich parametrów ekspozycji. Warto wspomnieć, że obiektyw został wyposażony w przełącznik pozwalający na bezskokową regulację pokrętła przysłony, co jeszcze bardziej uatrakcyjnia filmowanie. Materiał możemy nagrywać w maksymalnej rozdzielczości 4K (3,840 x 2,160 pikseli) z prędkością 30 kl./s i przepływnością 100 MB/s w kodeku XAVC S. Pozwoli to na uzyskanie świetnej jakości obrazu. Filmy możemy rejestrować także w kodeku AVCHD, w jakości Full HD 1080p, z przepływnością 28 Mb/s. Warto też nadmienić, że korzystając z kodeka XAVC S, w jakości Full HD 1080p jesteśmy w stanie nagrać filmy z prędkością 120 kl./s i przepływnościa 100 Mb/s, co w postprodukcji pozwoli na uzyskanie wysokiej jakości materiału w zwolnionym tempie. To chyba najlepsze wyniki oferowane obecnie przez aparaty tej klasy na rynku

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Dla fanów filmów w slow-motion oddany został także specjalny tryb HFR, w którym w jakości Full HD będziemy w stanie nagrać filmy w superzwolnionym tempie, z prędkością 1000 kl.s. Jedyną wadą jest fakt, że w tym trybie maksymalna długość materiału wideo wynosi od 2 do 4 sekund. Nie ma więc mowy o wykonywaniu długich sekwencji, niemniej jednak, w połączeniu z długimi ogniskowymi jesteśmy w stanie uzyskać w ten sposób ciekawie wyglądający obrazek, do tej pory zarezerwowany wyłącznie dla urządzeń z dużo wyższej półki.

Do tego wszystkiego dochodzi możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, monitorowania sygnału audio przez słuchawki, wyświetlenia zebry i wypuszczenia nieskompresowanego materiału 4K przez złącze microHDMI. Gdyby tego było mało, tryb filmowy oferuje zaawansowane funkcje sterowania charakterystyką obrazu w menu Picture Profile, w tym kontrolę na dynamiką obrazu, co da nam szerokie pole do popisu na etapie postprodukcji. Otrzymujemy więc praktycznie doskonały aparat do filmowania, w dodatku z obiektywem pokrywającym bardzo funkcjonalny zakres ogniskowych i stałym światłem f/2.8.

Autofokus
Jedynym mankamentem trybu filmowego jest autofokus, który działa wyłącznie w trybie ciągłym i miewa niekiedy problemy ze złapaniem ostrości, szczególnie podczas korzystania z długich ogniskowych. Na szczęście ostrzyć możemy ręcznie, przy pomocy pierścienia na obiektywie, co sprawdza się dobrze, choć ruch potrzebny na przeostrzenie z planu bliskiego na daleki jest nieco za długi. Niemniej jednak w większości przypadków będziemy w stanie uzyskać wymierne efekty.

Kliknij, aby pobrać film w jakości 4K
Kliknij, aby pobrać film w jakości Full HD 1080p 120kl./s
Kliknij, aby pobrać film w zwolnionym tempie 250 kl./s
Kliknij, aby pobrać film w zwolnionym tempie 500 kl./s
Kliknij, aby pobrać film w zwolnionym tempie 1000 kl./s

Podsumowanie tej części:
+ 4K, 30kl./s, 100 Mb/s
+ w pełni manualny tryb filmowy
+ filmy w zwolnionym tempie do 1000 kl./s
+ możliwość podłączenia mikrofonu
+ złącze słuchawkowe
+ zebra
+ focus peaking
+ możliwość sterowania dynamiką obrazu w trybie filmowym

- maksymalna długość wideo w trybie HFR
- autofokus w trybie filmowym

]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)