Zaprezentowany 2 lata temu aparat Sony RX10 przez wielu uważany był za jeden z najlepszych zaawansowanych superzoomów na rynku. Jego następca oferuje nową, 20-megapikselową matrycę Exmor RS, usprawniony wizjer optyczny, możliwość nagrywania filmów w jakości 4K i funkcje bezprzewodowe. Zobaczcie jak poradził sobie w naszym teście.
Obsługa Aparat Sony RX10 II oferuje w pełni manualny tryb filmowy, pozwalający na swobodną regulację wszystkich parametrów ekspozycji. Warto wspomnieć, że obiektyw został wyposażony w przełącznik pozwalający na bezskokową regulację pokrętła przysłony, co jeszcze bardziej uatrakcyjnia filmowanie. Materiał możemy nagrywać w maksymalnej rozdzielczości 4K (3,840 x 2,160 pikseli) z prędkością 30 kl./s i przepływnością 100 MB/s w kodeku XAVC S. Pozwoli to na uzyskanie świetnej jakości obrazu. Filmy możemy rejestrować także w kodeku AVCHD, w jakości Full HD 1080p, z przepływnością 28 Mb/s. Warto też nadmienić, że korzystając z kodeka XAVC S, w jakości Full HD 1080p jesteśmy w stanie nagrać filmy z prędkością 120 kl./s i przepływnościa 100 Mb/s, co w postprodukcji pozwoli na uzyskanie wysokiej jakości materiału w zwolnionym tempie. To chyba najlepsze wyniki oferowane obecnie przez aparaty tej klasy na rynku
Dla fanów filmów w slow-motion oddany został także specjalny tryb HFR, w którym w jakości Full HD będziemy w stanie nagrać filmy w superzwolnionym tempie, z prędkością 1000 kl.s. Jedyną wadą jest fakt, że w tym trybie maksymalna długość materiału wideo wynosi od 2 do 4 sekund. Nie ma więc mowy o wykonywaniu długich sekwencji, niemniej jednak, w połączeniu z długimi ogniskowymi jesteśmy w stanie uzyskać w ten sposób ciekawie wyglądający obrazek, do tej pory zarezerwowany wyłącznie dla urządzeń z dużo wyższej półki.
Do tego wszystkiego dochodzi możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, monitorowania sygnału audio przez słuchawki, wyświetlenia zebry i wypuszczenia nieskompresowanego materiału 4K przez złącze microHDMI. Gdyby tego było mało, tryb filmowy oferuje zaawansowane funkcje sterowania charakterystyką obrazu w menu Picture Profile, w tym kontrolę na dynamiką obrazu, co da nam szerokie pole do popisu na etapie postprodukcji. Otrzymujemy więc praktycznie doskonały aparat do filmowania, w dodatku z obiektywem pokrywającym bardzo funkcjonalny zakres ogniskowych i stałym światłem f/2.8.
Autofokus Jedynym mankamentem trybu filmowego jest autofokus, który działa wyłącznie w trybie ciągłym i miewa niekiedy problemy ze złapaniem ostrości, szczególnie podczas korzystania z długich ogniskowych. Na szczęście ostrzyć możemy ręcznie, przy pomocy pierścienia na obiektywie, co sprawdza się dobrze, choć ruch potrzebny na przeostrzenie z planu bliskiego na daleki jest nieco za długi. Niemniej jednak w większości przypadków będziemy w stanie uzyskać wymierne efekty.
Podsumowanie tej części: + 4K, 30kl./s, 100 Mb/s + w pełni manualny tryb filmowy + filmy w zwolnionym tempie do 1000 kl./s + możliwość podłączenia mikrofonu + złącze słuchawkowe + zebra + focus peaking + możliwość sterowania dynamiką obrazu w trybie filmowym
- maksymalna długość wideo w trybie HFR - autofokus w trybie filmowym