Osiągi

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Marka:
Sony
Nasza ocena:

Zaprezentowany 2 lata temu aparat Sony RX10 przez wielu uważany był za jeden z najlepszych zaawansowanych superzoomów na rynku. Jego następca oferuje nową, 20-megapikselową matrycę Exmor RS, usprawniony wizjer optyczny, możliwość nagrywania filmów w jakości 4K i funkcje bezprzewodowe. Zobaczcie jak poradził sobie w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

2 Październik 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

4. Osiągi


Szybkość i skuteczność działania
Od momentu włączenia aparatu, do wykonania pierwszego zdjęcia mija 1,6 sekundy. To dosyć długo, a taki wynik może sprawić, że ominie nas sytuacja na wykonanie ciekawego zdjęcia. Niestety sytuacja nie wygląda lepiej w przypadku wybudzania aparatu, a do tego po wybudzeniu aparat miewa niekiedy problemy z ustawieniem ostrości. Nie jest to nagminne, ale jednak się zdarza. Długi czas gotowości jest po części spowodowany koniecznością wysunięcia tubusa obiektywu. To kolejny argument za tym, że w takiej konstrukcji lepiej sprawdziłby się zoom sterowany manualnie.

Autofokus
Aparat wykorzystuje oparty na detekcji kontrastu system autofokusa Fast Intelligent AF z 323 punktami pomiaru ostrości, który według producenta umożliwiać ma ostrzenie w czasie 0,09 sekundy. Taki wynik jesteśmy jednak w stanie uzyskać jedynie podczas fotografowania na szerokim kącie, w dobrym oświetleniu. W przypadku ogniskowej 100 mm czas ostrzenia potrafi wydłużyć się do 0,4 sekundy. Przy ogniskowej 200 będzie to już około 1 sekundy. To czasy przeostrzania z planu dalekiego na bliski. Przeostrzanie z planu bliskiego na daleki potrafi trwać nieco dłużej i mimo że i tak są to całkiem dobre wyniki jak na system detekcji kontrastu, to wciąż bardzo daleko mu do skuteczności jaki oferuje detekcja kontrastu w aparatach Panasonica. Niestety wydajność autofokusa mocno spada w gorszym oświetleniu. W tym wypadku na wyostrzenie będziemy niekiedy potrzebowali kilku dobrych sekund. Niestety autofokus potrafi też oszukiwać z potwierdzeniem ostrości i zwalniać migawkę gdy obraz nie został do końca wyostrzony. W śród trybów ostrzenia znajdziemy pomiar wielopunktowy, pomiar na punkt środkowy, możliwość wyboru konkretnego pola AF (również w trybie rozszerzonym o pola sąsiadujące) i tryb śledzenia. Śledzenie obiektu wypada bardzo pozytywnie w dobrym oświetleniu i może okazać się pomocne przy fotografowaniu nawet dynamicznie poruszających się obiektów.

Również w trybią ciągłym autofokus działa bez większych zarzutów. Oczywiście też mówimy tu o warunkach dobrego oświetlenia. Aparat sprawnie przeostrza z planu na plan, choć czasem potrzebuje chwili by „złapać” ostrość. Wydajność spada co prawda podczas korzystania z długich ogniskowych, ale i tak system ciągłego autofokusa plasuje się powyżej przeciętnej. Warto też nadmienić, że pomiędzy trybami działania systemu AF możemy szybko przełączyć się za pomocą dźwigienki obok obiektywu, co znacznie przyspiesza cały proces.

Ogólnie rzecz biorąc autofokus wypada dobrze, choć nie celująco. Większości użytkowników wydajnośc oferowana przez Sony RX10 II powinna jednak w zupełności wystarczyć.

Producent podaje, że ze sprawą wyposażenia procesora BIONZ X w chip DDR, możemy teraz wykonywać serie z prędkością 14 kl./s w pełnej rozdzielczości. Nam udało się wyciągnąć nawet 15 klatek w formacie JPEG. W przypadku zapisu RAW lub RAW+JPEG prędkość zapisu spada do 9 kl./s, niemniej jednak i tak jest to bardzo dobry wynik. Używając szybkiej karty SDXC UHS-II byliśmy w stanie wykonać 43 klatki JPEG w jednej serii, przy czym czas czyszczenia bufora wyniósł aż 20 sekund. To sporo, zwłaszcza że podczas przenoszenia zdjęć z bufora na kartę nie możemy wykonywać zdjęć. W przypadku korzystania ze zwykłych kart SD czas ten kilkukrotnie się wydłuża. Wykonując serię w formacie RAW, byliśmy w stanie wykonać 25 klatek zanim aparat zaczął zwalniać. W tym wypadku czyszczenie bufora zajęło 10 sekund.

Pochwalić należy świetną optyczną stabilizację obrazu Steady Shot. Bez większych problemów wykonamy z ręki zdjęcia naświetlane na czasach rzędu 1/8-1/4 sekundy. Oczywiście, wraz z wydłużaniem się ogniskowej czasy umożliwiające „utrzymanie” zdjęcia będą się skracać.


Balans bieli
Bardzo dobrze radzi sobie także automatyczny balans bieli. W większości wypadków bez żadnych problemów dobiera właściwą temperaturę barwową, nawet w warunkach mieszanego oświetlenia. Problemy, jak zawsze w przypadku automatyki występują przy świetle żarowym, ale nawet i tu nie ma tragedii.

Tego samego nie można niestety powiedzieć o ustawieniach predefiniowanych. Z tych nie będzie wiele użytku i w większości sytuacji radzimy korzystać z balansu automatycznego. W pozostałych przypadkach balans możemy dostosowywać ręcznie, w stopniach Kelvina, co jest bardzo przydatnym udogodnieniem.

Automatyczny balans bieli

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Ustawienia predefiniowane:

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)


Lampa błyskowa
Jak zawsze w przypadku aparatów Sony, mamy do czynienia z dobrą lampą błyskową. Projektanci idealnie łączą kompaktowe rozmiary flasha z dużą mocą. Lampa oferuje skuteczność do 6 metrów. Przy krótkich ogniskowych błysk zdaje się jednak koncentrować głównie na środku kadru, pozostawiając nieco niedoświetlone brzegi. 55-procentowy spadek jasności między środkiem, a brzegami kadru może być w niektórych sytuacjach widoczny gołym okiem na zdjęciach.


Podsumowanie tej części:
+ wydajny system AF
+ dobry system śledzenia
+ tryb seryjny 14 kl./s
+ bardzo dobra stabilizacja obrazu
+ automatyczny balans bieli
+ zasięg lampy błyskowej

- czas gotowości 1,6 sekundy
- czas opróżniania bufora
- predefiniowane ustawienia balansu bieli
- lampa błyskowa przy krótkich ogniskowych




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)