Nikon D7200 - Podsumowanie i ocena

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
7
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

Na następcę modelu D7100 czekaliśmy dwa lata. Model D7200 wyposażono w 24-megapikselową matrycę APS-C, usprawniony, 51-punktowy system AF, pojemny bufor pamięci pozwalający na wykonywanie długich serii zdjęć i funkcje bezprzewodowe. Zobaczcie jak aparat poradził sobie w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

3 Kwiecień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

Jaki więc jest nowy Nikon? Model D7200 wprowadza niewielkie zmiany względem modelu poprzedniego dlatego powinniśmy patrzeć na niego bardziej jako na uprgade i tak bardzo dobrego aparatu niż zupełnie nowy model. Może bardziej adekwatną nazwą byłoby coś w rodzaju D7100s? Niemniej jednak wszystkie te z pozoru niewielkie usprawnienia były konieczne, aby aparat nadal mógł być konkurencyjny na rynku i sprawiają, że jakby nie patrzeć mamy do czynienia z jeszcze lepszym aparatem.

Przede wszystkim Nikon D7200 oferuje obecnie chyba najlepszą jakość obrazu ze wszystkich aparatów APS-C dostępnych na rynku, a jest to przecież jedno z głównych kryteriów wyboru aparatu. Szczególnie dobrze aparat radzi sobie na wysokich czułościach, oferując względnie niewielkie zaszumienie i bardzo dobre odwzorowanie szczegółów.

Poza tym aparat posiada doskonałą ergonomię, która pozwala na wygodną pracę z aparatem bez odrywania od niego dłoni, a większość funkcji i parametrów jesteśmy w stanie dostroić bez konieczności zagłębiania się w menu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Warto też wspomnieć o wprowadzeniu systemu Picture Control 2.0 znanego z modelu D750, który umożliwia jeszcze lepszą kontrolę nad obrazem i oferuje tryb Flat Picture dający możliwie najmniej przetworzony obraz, który stwarza szerokie pole do popisu w post-produkcji dla osób filmujących lustrzankami.

Pochwalić trzeba też większy bufor pamięci aparatu, który mimo że ma pewne ograniczenia, to i tak jest znaczącym krokiem naprzód względem poprzednika.

Również usprawniony, 51-polowy system autofokusa zasługuje na pochwałę. Aparat nie ma problemu z ustawianiem ostrości nawet w mocniej zaciemnionych miejscach, a dodatkowo w trybie fotografowania z cropem pola autofokusa wypełniają praktycznie cały kadr. Niestety ciągle tylko 15 centralnych punktów jest krzyżowych i nie mamy możliwości ustawiania ostrości za pomocą grupy punktów, jak chociażby w modelu D750, przez co aparatowi będzie ciężko ścigać się z głównym konkurentem pod względem profesjonalnych zastosowań.

Znaczny postęp dokonał się też w kwestii pojemności baterii, która teraz pozwoli na wykonanie ponad tysiąca zdjęć na jednym ładowaniu, co okaże się przydatne w przypadku podróży, gdzie nie mamy stałego dostępu do prądu, a także pozwoli na uzyskanie większej wydajności w sytuacji gdy w krótkim czasie wykonujemy wiele zdjęć.

Nareszcie też pojawił się moduł Wi-fi wbudowany bezpośrednio w aparat, za pomocą którego prześlemy zdjęcia na inne urządzenia i uzyskamy dostęp do zdalnego sterowania za pomocą aplikacji na smartfony. Funkcje bezprzewodowe wzbogaca jeszcze moduł NFC, który pozwala na sparowanie urządzeń przez zetknięcie ich ze sobą.

Niestety aparat ma też kilka niewielkich wad, które jednak sprawiają, że ma się wrażenie, że producent mógł bardziej się postarać. Przede wszystkim, to czego brakuje chyba najbardziej to odchylany ekran, który znacznie polepszyłby komfort pracy z aparatem i oferował miły dodatek do rozbudowanego trybu filmowego.

Dość sporą wadą w przypadku przeglądania dużej serii zdjęć jest brak możliwości nawigacji za pomocą pokręteł, a jedynie przy użyciu joysticka, co znacznie wydłuża czas podglądu.

Boli też brak możliwości sterowania parametrami przysłony w trybie filmowym. Aby dokonać zmiany tej wartości, musimy uprzednio wyjść z trybu filmowego. Zapewne wiele osób liczyło na to, że opcja ta pojawi się w modelu D7200. Brak tej możliwości utrudnia pracę w trybie filmowym.

Poza tym Nikon D7200 to bardzo dobry aparat, który jeszcze bardziej rozwija funkcjonalność modelu poprzedniego i z pewnością znajdzie nabywców wśród osób szukających profesjonalnych funkcji w możliwie przystępnej cenie. Niestety, mimo usprawnień i faktu, że jest to obecnie najbardziej zaawansowany aparat w systemie DX, ciężko mu będzie konkurować pod względem profesjonalnych zastosowań z analogicznym modelem konkurencji. Niemniej jednak mnogość funkcji i przystępny przedział cenowy sprawia, że jest to świetny aparat to zastosowań półprofesjonalnych i z pewnością doskonale spełni oczekiwania większości użytkowników. Będzie też dobrym wyborem dla posiadaczy modelu D7000, chcących przesiąść się na bardziej aktualny model. Użytkownicy modelu D7100 najpewniej poczekają aż ukaże się D7300.

Podsumowanie tej części:

+uszczelniana, magnezowa obudowa
+ bardzo dobra ergonomia
+ wygodny, elegancki pasek na ramię
+ wygodne rozmieszczenie złącz
+ zaślepka na wizjer do bardzo długich czasów naświetlania
+ dwa wejścia na karty SD
+ możliwość rozdzielenia zapisu na dwie karty
+ duże możliwości dostosowywania aparatu
+ możliwość dostosowywania przycisków dla trybu filmowego
+ tryby U1 i U2 pozwalające zapisać całość ustawień aparatu
+ Picture Control 2.0 z trybem Flat Picture
+ możliwość posegregowania najczęściej używanych ustawień w My Meny
+ możliwość mikroregulacji obiektywów
+ rozbudowane tryby scenerii i efektów
+ możliwość kontroli większości parametrów bez konieczności zagłębiania się w menu
+ pomocniczy ekran LCD na górnym panelu
+ wygodne Auto ISO
+ pierścień wyboru trybu fotografowania pod pokrętłem PASM
+ wygodne menu podręczne
+ tryb fotografowaniacropem 1,3 x
+ rozbudowane menu retuszu
+ informacje na ekranie LCD
+ wydajna bateria
+ szybki czas gotowości
+ wydajny 51-punktowy system AF
+ możliwość kontroli czułości systemu śledzenia
+ 1 punkt AF czuły do f/8
+ system pomiaru światła z możliwością regulacji obszaru dla pomiaru centralnie ważonego
+ 6 kl/s
+ pojemny bufor
+ możliwość precyzyjnego dostrojenia balansu bieli
+ doskonała współpraca z lampą błyskową
+ duże możliwości regulacji parametrów w trybie filmowym
+ Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość wypuszczenia nieskompresowanego materiału przez HDMI
+ Picture Control w trybie filmowym
+ profil Flat Picture
+ możliwość regulacji czułości i zakresu częstotliwości mikrofonu
+ zebra
+ śledzenie twarzy
+ wejście mikrofonowe
+ wyjście słuchawkowe
+ punktowy pomiar balansu bieli
+ bardzo dobra jakość zdjęć
+ względnie niewielkie zaszumienie wysokich czułości
+ dobra reprodukcja szczegółów na wysokich czułościach
+ wyostrzanie systemowe
+ reprodukcja kolorów


-brak odchylanego ekranu
- ładowarka nie informuje o stopniu naładowania baterii
- kilometrowe menu
- konieczność wciskania przycisku kompensacji ekspozycji podczas gdy pokrętło drugie pokrętło pozostaje bez funkcji
- brak możliwości nawigacji po zdjęciach za pomocą pokręteł
- brak ustawiania ostrości za pomocą grupy punktów
- średni AF w trybie Live View
- w przypadku bufora ciężko osiągnąć wydajność o której mówi producent
- słaby balans bieli dla ustawień predefiniowanych
- brak 4K
- brak focus peaking
- brak możliwości sterowania przysłoną w trybie filmowym!
- 60 i 50 kl/s tylko podczas filmowania z cropem
- silniejsze odszumianie powoduje znaczną utratę szczegółowości obrazu

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
7
Ocena ogólna
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)