Obsługa
Do trybu filmowego przechodzimy przesuwając przełącznik po prawej stronie ekranu na pozycję filmowania i wciskając przycisk Lv. Nikon D7200 oferuje rozbudowany, oferujący swobodę ingerencji w parametry ekspozycji tryb filmowy, którego rangę podnosi możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, a także monitorowania nagrania przez wyjście słuchawkowe. Aparat pozwala na nagrywanie materiału w maksymalnej jakości Full HD 1080p z prędkością 60 kl/s w kompresji H.264 i MPEG-4 AVC. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że klatkaże 60 i 50 kl/s dostępne są jedynie podczas filmowania z użyciem cropa 1,3. Wbrew temu, co niektórzy myślą, nadal będziemy nagrywać w rozdzielczości 1920 x 1080, jednak właściwie niezależnie jak szerokiego obiektywu będziemy używali, ciężko będzie uzyskać szeroki kąt widzenia używając cropa na matrycy będącej cropem pełnej klatki. W przypadku filmowania bez cropa maksymalna prędkość z jaką będziemy mogli nagrywać filmy to 30 kl/s w jakości Full HD.
Cieszymy się, że producent nie zapomniał o filmowym klatkażu 24 kl/s, a także o możliwości wypuszczenia nieskompresowanego materiału za pomocą złącza HDMI i wyświetlenia zebry. Trzeba też pochwalić świetnie działający mikrofon stereofoniczny z regulacją czułości. W menu możemy też zmienić zakres częstotliwości, w obrębie których działać będzie mikrofon, co pozwoli na lepsze zarejestrowanie kwestii mówionych. Dodatkowo, aparat umożliwia przypisanie różnych funkcji przyciskom w trybie filmowym, co przyspieszy i ułatwi dostrojenie najważniejszych parametrów.
Dużym plusem jest również możliwość zastosowania funkcji
Picture Control dla trybu filmowego. Dzięki temu użytkownicy otrzymują możliwość bardzo precyzyjnej kontroli nad charakterystyką obrazu, a profil
Flat Picture oferujący uzyskanie możliwie najbardziej „surowego” obrazu, stwarza świetne warunki do późniejszej, zaawansowanej obróbki w post-produkcji. W uzyskaniu naturalnego obrazu przydatna okaże się też opcja ustawienia punktowego balansu bieli.
Tryb filmowy mógłby być karta przetargową nowego Nikona, który znalazłby nabywców wśród osób filmujących lustrzankami szukających tańszego aparatu, oferującego profesjonalne możliwości. Piszemy mógłby, gdyż zawiera kilka niewybaczalnych wad dla lustrzanki, której mocną stroną ma być filmowanie. Przede wszystkim, mimo że jest to najbardziej zaawansowana lustrzanka formatu DX, nadal w trybie filmowym nie możemy zmieniać parametrów przysłony. Aby to zrobić, musimy uprzednio wyjść z trybu filmowego, zmienić parametry przysłony i do niego powrócić. Jest to dosyć męczące i skutecznie utrudnia wygodną pracę w trybie filmowym. Na szczęście nie będzie tego problemu podczas pracy w obiektywami manualnymi, wyposażonymi w pierścień przysłony.
Brakuje nam też opcji peakingu, która znacznie poprawia komfort pracy podczas filmowania. Cieszymy się, że pojawiła się opcja wyświetlenia zebry, jednak focus peaking byłby dużo bardziej pożądany. We znaki daje się też brak odchylanego lub obracanego ekranu, co skutecznie utrudnia pracę z aparatem w przypadku filmowania z ręki. Kolejny raz też chcemy przypomnieć producentom, że brak możliwości filmowania w jakości 4K za pomocą lustrzanki zaczyna już być wadą. 4K staje się powoli standardem w przypadku aparatów kompaktowych i niektórych bezlusterkowców i nie widzimy powodu, dla którego nie miałoby być to standardem w przypadku lustrzanek. Szkoda też, że aparat nie umożliwia rejestracji materiału w zwolnionym tempie (120 kl/s), nawet w jakości 720p.
kliknij, aby pobrać film przykładowy nagrany aparatem Nikon D7200 Autofokus Autofokus w trybie filmowym prezentuje się jak opisany przez nas już wcześniej autofokus w trybie Livie View. Do wyboru mamy tryb pojedynczy
AF-S i ciągły
AF-F z dodatkową opcją śledzenia obiektu. Ogólnie autofokus radzi sobie całkiem nieźle, choć czasem łapie zadyszkę nawet we względnie dobrze oświetlonych miejscach. Warto wspomnieć, że w trybie Live View dostępna jest opcja ustawienia ostrości śledzącego twarze, co okaże się przydatne dla wszelkiej maści blogerów samodzielne nagrywających materiały ze swoim udziałem. W przypadku pracy w gorzej oświetlonych pomieszczeniach, najlepiej będzie przejść na ręczną kontrolę ostrości.
Podsumowanie tej części:
+duże możliwości regulacji parametrów w trybie filmowym
+ Full HD 1080p 60 kl/s
+ możliwość wypuszczenia nieskompresowanego materiału przez HDMI
+ Picture Control w trybie filmowym
+ profil Flat Picture
+ możliwość regulacji czułości i zakresu częstotliwości mikrofonu
+ zebra
+ śledzenie twarzy
+ wejście mikrofonowe
+ wyjście słuchawkowe
+ punktowy pomiar balansu bieli
- brak 4K
- brak odchylanego ekranu
- brak focus peaking
- brak możliwości sterowania przysłoną w trybie filmowym!
- 60 i 50 kl/s tylko podczas filmowania z cropem
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści