Samsung EX2F - Fotografowanie

W zeszłym roku wszyscy producenci zdecydowali się na odświeżenie swoich zaawansowanych kompaktów. Samsung EX2F w stosunku do swojego poprzednika ma kilka znaczących zmian - po pierwsze jasność obiektywu f/1.4, po drugie Wi-Fi. Zwiększono także rozdzielczość matrycy do 12,4-megapikseli. Zobaczcie jak nowy Samsung poradził sobie w naszym teście.

Autor: Patryk Wiśniewski

4 Styczeń 2013
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Szybkość działania

Na szybkość działania zaawansowanego kompaktu koreańskiego producenta nie możemy narzekać. Aparat wykonuje pierwsze zdjęcie w czasie niewiele przekraczającym 1,5 sekundy. W przypadku wybudzania aparatu czas ten ulega znacznemu skróceniu i wynosi zaledwie 1,3 sekundy co jest bardzo dobrym wynikiem. Należy jednak zaznaczyć, że czas trwania uśpienia regulujemy w menu głównym. W standardowych ustawieniach aparatu są to 3 minuty, po których upływie aparat się po prostu wyłączy.

EX2F nie ma najmniejszego problemu z przechodzeniem do trybu odtwarzania i menu głównego. Jedyne zastrzeżenia jakie mamy do prędkości działania, to zmiana trybu fotografowania i napędu. Przy obrocie odpowiedniej tarczy nastawczej aparat uruchamia animację, która niepotrzebnie wydłuża ten czas.

zmiana trybu ekspozycji

Jedyne o czym trzeba pamiętać, to ściągniecie dekielka obiektywu. Samsung tak zaprojektował dekielek, że bez zdjęcia go, obiektyw nie jest w stanie się otworzyć. Jeżeli jednak to zrobimy, aparat wyświetli komunikat o konieczności zdjęcia dekielka oraz ponownym uruchomieniu aparatu przy pomocy klawisza On/Off.

Pomiar ostrości

Przebieg skali ostrości na szerokim kącie zajmuje EX2F około 0,5 sekundy. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku dłuższych ogniskowych, co zasługuje na pochwałę. Nie mieliśmy także problemu z celnością systemu automatycznego ustawiania ostrości. Oprócz tradycyjnego ustawienia AF możemy także włączyć opcję makro, która umożliwia nam wykonanie zdjęcia z około 2 centymetrów.

Zdjęcia seryjne

W specyfikacji producent chwali się szybkimi zdjęciami seryjnymi 10 kl/s, dodatkowo umożliwiono zwolnienie serii do 5 lub 3 kl/s. Niestety są one dostępne tylko w przypadku plików JPEG, pliki RAW w zdjęciach seryjnych są po prostu blokowane. Aparat trzyma deklarowaną prędkość dopóki nie wykona 10 zdjęć. Zgrywanie serii trwa około 5 sekund, w trakcie których aparat jest zablokowany. Nie możemy dostać się do menu, ani przejść do trybu odtwarzania dopóki aparat nie zgra plików. Do testu zdjęć seryjnych używaliśmy karty SDHC SanDisk Extreme Pro 10 klasy.

Brak plików RAW w zdjęciach seryjnych wynika najprawdopodobniej z przypadłości, którą są obarczone prawie wszystkie aparaty Samsunga, czyli wolnym zgrywaniem dużych plików. Producent boryka się z tym problemem także w bezlusterkowcach.

Pomiar światła

Zaawansowany kompakt Samsunga oferuje trzy tradycyjne metody pomiaru światła: matrycowy, średnioważony i punktowy. W trakcie naszego testu korzystaliśmy głównie z pomiaru matrycowego, który dobrze radził sobie nawet w przypadku kontrastowych scen. Pozostałe opcje pomiaru działają zgodnie ze swoją charakterystyką.

1/60 s, f/2.2, ISO 100, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Tryby ekspozycji

Wszystkie tryby ekspozycji w Samsungu zostały umieszczone na tarczy trybów. Oprócz tradycyjnego zestawu PASM znajdziemy tu tryb Smart, czyli automatykę, Wi-Fi, filmowanie oraz zakładkę z trybami kreatywnymi. Zakładka z trybami kreatywnymi jest dość rozbudowana. Producent nazwał ją: "Magiczny dom". Oprócz tradycyjnych scenerii znajdziemy w niej także zdjęcia HDR, obraz w obrazie, artystyczny pędzel, magiczna ramka, czy podział zdjęcia. Tryby kreatywne są automatyczne i użytkownik nie może w nich zmieniać ustawień.

zakładka Magiczny dom

W zakładce "Magiczny dom" znajduje się także panorama, która działa dobrze. Użytkownik powinien przesuwać aparat w jednym kierunku cały czas naciskając spust migawki. EX2F dobrze radzi sobie z łączeniem zdjęć. Szkoda, że w przeciwieństwie do aparatów Sony nie możemy skorzystać z zoomu. Aparat wykonuje zdjęcia panoramiczne tylko na najszerszej ogniskowej.

menu zakładki Artystyczny pędzel

Bracketing

EX2F oferuje bracketing ekspozycji oraz balansu bieli. W przypadku zmiany ekspozycji możemy skok regulować w zakresie +/- 2EV. Zmianę nanosimy w menu głównym, co jest uciążliwym rozwiązaniem.

Balans bieli

Zaawansowany kompakt Samsunga oferuje siedem trybów pomiaru balansu bieli, w tym dwa definiowane przez użytkownika. Oczywiście oprócz trybów predefiniowanych do dyspozycji mamy także automatyczny balans bieli, który radzi sobie całkiem dobrze. Jedyne zastrzeżenia jakie mamy to zbyt wyraźna, ciepła dominanta w świetle żarowym.

Filmowanie

W przeciwieństwie do swojego poprzednika EX2F potrafi filmować w rozdzielczości Full HD. Dzięki tej zmianie aparat nie odstaje pod tym względem na tle konkurencji. Filmowanie uruchamiamy dedykowanym przyciskiem REC, który został umieszczony na tylnej ściance aparatu. Aparat umożliwia w trakcie filmowania skorzystanie z inteligentnego filtra, który nałoży efekt kolorystyczny lub wizualny wybrany przez użytkownika. W takim przypadku będziemy niestety zmuszeni do użycia rozdzielczości VGA. Dźwięk jest rejestrowany przez stereofoniczny mikrofon umieszczony na górnej ściance aparatu.

Podsumowanie

Samsung EX2F zbiera w tej części kilka ważnych plusów. Po pierwsze, nie możemy narzekać na prędkość działania. Aparat szybko się uruchamia, szybko ostrzy, nie ma najmniejszych problemów z przechodzeniem do trybu odtwarzania oraz do menu. Pomiar światła, balans bieli oraz opcje filmowe również zasługują na pochwałę. Bogactwo trybów ekspozycji umożliwi bezproblemowe wykonanie zdjęcia nawet niezaawansowanym użytkownikom. Cieszy sprawnie działająca funkcja panoramy oraz filtry artystyczne, które nagrywają także film z "powstawania" zdjęcia. Jedyne zastrzeżenia jakie mamy, to głęboko ukryte funkcje bracketingu oraz brak RAW-ów w zdjęciach seryjnych.

+ prędkość działania

+ szybkość i skuteczność autofokusa

+ przewidywalny pomiar światła

+ balans bieli

+ panoramy z ręki

+ duża liczba trybów ekspozycji

+ zdjęcia seryjne 10 kl/s

+ zgrywanie zdjęć seryjnych

+ filmowanie Full HD

- brak zdjęć seryjnych z plikami RAW

- długi zapis plików RAW

- głęboko ukryte funkcje bracketingu

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)