Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
6. Fotografowanie
Szybkośc działania
Szybkość działania E-PL2 jest na co najmniej zadowalającym poziomie. W tradycyjnych trybach ekspozycji PASM oraz automatycznym iAuto nie zauważymy żadnych opóźnień w działaniu aparatu. Jednie w trybie filtrów artystycznych doświadczymy "klatkowania" obrazu w {ILT|Live View] oraz dłuższego niż standardowy czasu na obróbkę i zapis zdjęcia. W menu aparatu możemy wybrać jeden z dwóch trybów realizacji podglądu na żywo dla filtrów artystycznych: dokładniejszy, ale wolniejszy lub mniej dokładny, ale szybszy.
Tryb seryjny nie jest mocną stroną E-PL2. Identycznie jak w przypadku poprzednika, producent deklaruje szybkość na poziomie 3 kl/s. Nie jest to wyśrubowana wartość, więc w teście nie mieliśmy problemów z uzyskaniem obiecanej szybkostrzelności. Rozczarowuje pojemność bufora - w serii możemy zapisać co najwyżej 10 RAW-ów.
Pomiar ostrości
W E-PL2 pomiar ostrości odbywa się jedynie na zasadzie detekcji kontrastu, czyli tak jak ma to miejsce w pozostałych bezlusterkowcach oraz kompaktach. Przeciętny czas, jaki potrzebuje układ AF na ustawienie ostrości to 0,5 - 1 sekundy - podobnie jak przypadku E-PL1. Wśród podstawowych trybów pracy AF (pojedynczy, ciągły oraz manualny) znajdziemy pozycję C-AF TR, oznaczającą tryb śledzenia AF, czyli podążanie pola AF i ustawianie ostrości na wskazanym obiekcie.
Pomiar światła
Olympus E-PL2 oferuje trzy podstawowe sposoby pomiaru: ESP - matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Do tego E-PL2 daje możliwość wyboru dwóch zmodyfikowanych pomiarów punktowych: HI oraz SH, pomiar HI celowo nieco prześwietla, a SH niedoświetla zdjęcia. Uzyskany efekt może przydać się, gdy fotografujemy w technice High-key lub Low-key pamiętajmy jednak, że podobne rezultaty możemy uzyskać używając tradycyjnego pomiaru światła oraz korekty ekspozycji. Pomiar światła doskonale spełnia swoją rolę, każdy z tradycyjnych trybów działa bardzo przewidywalnie i w zdecydowanej większości przypadków możemy na nim polegać.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy siedem trybów fotografowania i jeden filmowy. Zawansowani użytkownicy zapewne będą wykorzystywać tryby półautomatyczne oraz manualny (P,A,S,M). Dla początkujących oraz w specyficznych sytuacjach, wymagających szybkiego wykonania zdjęcia, z pomocą przyjdzie tryb iAuto, automatycznie dobierający optymalne parametry. Tradycją w Olympusach stała się obecność filtrów artystycznych, znajdujących się pod pozycją ART. Do wyboru mamy ich sześć, szczegóły przedstawiamy w dalszej części tego rozdziału. W nowym Olympusie nie zabrakło również trybów tematycznych SCN - lista trybów tematycznych wygląda podobnie jak w przypadku wcześniejszych PEN-ów.
W trybie automatycznym obsługę aparatu ułatwia tzw. Live Guide, czyli przewodnik, który w przystępny sposób tłumaczy działanie poszczególnych pozycji w uproszczonym menu funkcyjnym. Przykładowo, korekta ekspozycji wyjaśniona jest jako "zmiana jasności", a zmiana wartości przesłony jako "rozmycie tła". Ostatnia pozycja to typowy minipodręcznik, w którym możemy przeczytać wskazówki dotyczące fotografowania dzieci, zwierząt czy nawet.. kwiatów.
Warto wspomnieć również o najkrótszym czasie migawki, wynoszącym 1/4000 s (1/2000 w E-PL1). Z drugiej strony brakuje czułości ISO 100, także wykonywanie zdjęć w jasnym słońcu może być tak samo kłopotliwe w obu korpusach.
Filtry artystyczne
Bez wątpienia Olympus najlepiej wie jak zaprojektować funkcję obróbki zdjęć z poziomu korpusu, nadającą im specyficzny charakter. Zauważmy, że nie mamy przytłaczającego wyboru, a jedynie dobrze przemyślane, wyselekcjonowane pozycje. Wśród sześciu z nich znajdziemy::
Bracketing
W nowym aparacie Olympusa mamy do dyspozycji nie tylko autobracketing, czyli bracketing ekspozycji, ale również bracketing: balansu bieli, błysku oraz czułości ISO. Zaawansowane opcje bracketingu często znajdujemy w konstrukcjach Olympusa, jest to ich niezaprzeczalna zaleta. Niestety, aby dostać się do jego ustawień musimy przebrnąć przez gąszcz zakładek menu.
Balans bieli
Olympus E-PL2 poza automatycznym pomiarem balansu bieli oferuje 7 trybów zdefiniowanych, ustawienie na białą kartkę i według stopni Kelvina, czyli wszystko co może być nam potrzebne. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą szybkiego menu funkcyjnego.
Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie z ustawieniem właściwej temperatury barwowej źródła światła, co ilustruje poniższe zdjęcie. Nie sposób odróżnić, która część została wykonana z automatycznym, a która ze zmierzonym balansem bieli.
Filmowanie
E-PL2 umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości HD 720p, czyli rozdzielczości 1280x720 z dźwiękiem. Tak jak w przypadku E-P2 możemy używać trybu manualnego podczas nagrywania, co oznacza że jesteśmy w stanie ustawić przesłonę oraz w pewnym zakresie szybkość migawki i czułość ISO podczas nagrywania. Ponadto, podczas rejestracji materiał może być poddawany obróbce zgodnie z wcześniej wybranym filtrem artystycznym. Oczywiście przez cały czas nagrywania możemy korzystać z AF (także trybu śledzenia AF) oraz stabilizacji obrazu. Filmowanie usprawnia wcześniej wspomniany dedykowany przycisk na tylnej ściance, szybko uruchamiający nagrywanie. Filmy zarejestrowane E-PL2 wyglądają bardzo dobrze i można je porównywać do nakręconych prostymi kamerami HD. Dzięki nowemu, o wiele cichszemu, obiektywowi 14-42 mm na nagraniach nie usłyszymy nieprzyjemnego szumu podczas działania AF.
przykładowy film dodamy w późniejszym terminie
Podsumowanie rozdziału
E-PL2 potrafi dać dużą radość z fotografowania. Posiada sprawnie działający system ustawiania ostrości oraz przewidywalnie działający pomiar światła. Osobom, które nie zwykły obrabiać zdjęcia na komputerach, przypadną do gustu filtry artystyczne, które możemy także użyć w filmach HD. Słabą stroną E-PL2 jest tryb seryjny oraz wolne działanie Live View w filmach.
+ sprawne działanie AF oraz pomiaru światła
+ filtry artystyczne
+ narzędzie Live Guide
+ rejestracja filmów HD 720p
+ rozbudowany bracketing
+ dobre osiągi kitowego obiektywu
+ najkrótszy czas migawki 1/4000
- wolny tryb seryjny
- wolne działanie trybów artystycznych