Olympus E-PL2 - test

Niespełna rok temu premierę miał Olympus E-PL1 - niewielki, o prostej obsłudze i z założenia tani bezlusterkowniec. Teraz mamy w ręku jego następcę - E-PL2. Aparat z pewnością dojrzalszy i pod wieloma względami atrakcyjniejszy. Poprawiono jakość wykonania, ergonomię, zwrócono także uwagę na wygląd nowego PEN-a. Sercem aparatu jest nadal 12-megapikselowa matryca typu High Speed Live MOS, mogąca rejestrować filmy HD 720p.

Autor: Damian Bednarzak

6 Styczeń 2011
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkośc działania

Szybkość działania E-PL2 jest na co najmniej zadowalającym poziomie. W tradycyjnych trybach ekspozycji PASM oraz automatycznym iAuto nie zauważymy żadnych opóźnień w działaniu aparatu. Jednie w trybie filtrów artystycznych doświadczymy "klatkowania" obrazu w {ILT|Live View] oraz dłuższego niż standardowy czasu na obróbkę i zapis zdjęcia. W menu aparatu możemy wybrać jeden z dwóch trybów realizacji podglądu na żywo dla filtrów artystycznych: dokładniejszy, ale wolniejszy lub mniej dokładny, ale szybszy.

Tryb seryjny nie jest mocną stroną E-PL2. Identycznie jak w przypadku poprzednika, producent deklaruje szybkość na poziomie 3 kl/s. Nie jest to wyśrubowana wartość, więc w teście nie mieliśmy problemów z uzyskaniem obiecanej szybkostrzelności. Rozczarowuje pojemność bufora - w serii możemy zapisać co najwyżej 10 RAW-ów.

Pomiar ostrości

W E-PL2 pomiar ostrości odbywa się jedynie na zasadzie detekcji kontrastu, czyli tak jak ma to miejsce w pozostałych bezlusterkowcach oraz kompaktach. Przeciętny czas, jaki potrzebuje układ AF na ustawienie ostrości to 0,5 - 1 sekundy - podobnie jak przypadku E-PL1. Wśród podstawowych trybów pracy AF (pojedynczy, ciągły oraz manualny) znajdziemy pozycję C-AF TR, oznaczającą tryb śledzenia AF, czyli podążanie pola AF i ustawianie ostrości na wskazanym obiekcie.

tryby pracy autofokusa

Pomiar światła

Olympus E-PL2 oferuje trzy podstawowe sposoby pomiaru: ESP - matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Do tego E-PL2 daje możliwość wyboru dwóch zmodyfikowanych pomiarów punktowych: HI oraz SH, pomiar HI celowo nieco prześwietla, a SH niedoświetla zdjęcia. Uzyskany efekt może przydać się, gdy fotografujemy w technice High-key lub Low-key pamiętajmy jednak, że podobne rezultaty możemy uzyskać używając tradycyjnego pomiaru światła oraz korekty ekspozycji. Pomiar światła doskonale spełnia swoją rolę, każdy z tradycyjnych trybów działa bardzo przewidywalnie i w zdecydowanej większości przypadków możemy na nim polegać.

ustawienia pomiaru światła

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy siedem trybów fotografowania i jeden filmowy. Zawansowani użytkownicy zapewne będą wykorzystywać tryby półautomatyczne oraz manualny (P,A,S,M). Dla początkujących oraz w specyficznych sytuacjach, wymagających szybkiego wykonania zdjęcia, z pomocą przyjdzie tryb iAuto, automatycznie dobierający optymalne parametry. Tradycją w Olympusach stała się obecność filtrów artystycznych, znajdujących się pod pozycją ART. Do wyboru mamy ich sześć, szczegóły przedstawiamy w dalszej części tego rozdziału. W nowym Olympusie nie zabrakło również trybów tematycznych SCN - lista trybów tematycznych wygląda podobnie jak w przypadku wcześniejszych PEN-ów.

tarcza trybów

W trybie automatycznym obsługę aparatu ułatwia tzw. Live Guide, czyli przewodnik, który w przystępny sposób tłumaczy działanie poszczególnych pozycji w uproszczonym menu funkcyjnym. Przykładowo, korekta ekspozycji wyjaśniona jest jako "zmiana jasności", a zmiana wartości przesłony jako "rozmycie tła". Ostatnia pozycja to typowy minipodręcznik, w którym możemy przeczytać wskazówki dotyczące fotografowania dzieci, zwierząt czy nawet.. kwiatów.

Live Guide w trybie automatycznym

Warto wspomnieć również o najkrótszym czasie migawki, wynoszącym 1/4000 s (1/2000 w E-PL1). Z drugiej strony brakuje czułości ISO 100, także wykonywanie zdjęć w jasnym słońcu może być tak samo kłopotliwe w obu korpusach.

Filtry artystyczne

Bez wątpienia Olympus najlepiej wie jak zaprojektować funkcję obróbki zdjęć z poziomu korpusu, nadającą im specyficzny charakter. Zauważmy, że nie mamy przytłaczającego wyboru, a jedynie dobrze przemyślane, wyselekcjonowane pozycje. Wśród sześciu z nich znajdziemy::

  • Pop Art.
  • Zmiękczanie ostrości
  • Ziarnisty film
  • Fotografia otworkowa
  • Diorama
  • Dramatyczna tonacja
filtry artystyczne
Pop Art
Zmiękczanie ostrości
Ziarnisty film
Fotografia otworkowa
Diorama
Dramatyczna tonacja

Bracketing

W nowym aparacie Olympusa mamy do dyspozycji nie tylko autobracketing, czyli bracketing ekspozycji, ale również bracketing: balansu bieli, błysku oraz czułości ISO. Zaawansowane opcje bracketingu często znajdujemy w konstrukcjach Olympusa, jest to ich niezaprzeczalna zaleta. Niestety, aby dostać się do jego ustawień musimy przebrnąć przez gąszcz zakładek menu.

Balans bieli

Olympus E-PL2 poza automatycznym pomiarem balansu bieli oferuje 7 trybów zdefiniowanych, ustawienie na białą kartkę i według stopni Kelvina, czyli wszystko co może być nam potrzebne. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą szybkiego menu funkcyjnego.

ustawienia balansu bieli w menu funkcyjnym

Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie z ustawieniem właściwej temperatury barwowej źródła światła, co ilustruje poniższe zdjęcie. Nie sposób odróżnić, która część została wykonana z automatycznym, a która ze zmierzonym balansem bieli.

u góry automatyczny, u dołu manualny balans bieli

Filmowanie

E-PL2 umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości HD 720p, czyli rozdzielczości 1280x720 z dźwiękiem. Tak jak w przypadku E-P2 możemy używać trybu manualnego podczas nagrywania, co oznacza że jesteśmy w stanie ustawić przesłonę oraz w pewnym zakresie szybkość migawki i czułość ISO podczas nagrywania. Ponadto, podczas rejestracji materiał może być poddawany obróbce zgodnie z wcześniej wybranym filtrem artystycznym. Oczywiście przez cały czas nagrywania możemy korzystać z AF (także trybu śledzenia AF) oraz stabilizacji obrazu. Filmowanie usprawnia wcześniej wspomniany dedykowany przycisk na tylnej ściance, szybko uruchamiający nagrywanie. Filmy zarejestrowane E-PL2 wyglądają bardzo dobrze i można je porównywać do nakręconych prostymi kamerami HD. Dzięki nowemu, o wiele cichszemu, obiektywowi 14-42 mm na nagraniach nie usłyszymy nieprzyjemnego szumu podczas działania AF.

przykładowy film dodamy w późniejszym terminie

Podsumowanie rozdziału

E-PL2 potrafi dać dużą radość z fotografowania. Posiada sprawnie działający system ustawiania ostrości oraz przewidywalnie działający pomiar światła. Osobom, które nie zwykły obrabiać zdjęcia na komputerach, przypadną do gustu filtry artystyczne, które możemy także użyć w filmach HD. Słabą stroną E-PL2 jest tryb seryjny oraz wolne działanie Live View w filmach.

+ sprawne działanie AF oraz pomiaru światła

+ filtry artystyczne

+ narzędzie Live Guide

+ rejestracja filmów HD 720p

+ rozbudowany bracketing

+ dobre osiągi kitowego obiektywu

+ najkrótszy czas migawki 1/4000

- wolny tryb seryjny

- wolne działanie trybów artystycznych

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły