Olympus E-PL2 - test

Niespełna rok temu premierę miał Olympus E-PL1 - niewielki, o prostej obsłudze i z założenia tani bezlusterkowniec. Teraz mamy w ręku jego następcę - E-PL2. Aparat z pewnością dojrzalszy i pod wieloma względami atrakcyjniejszy. Poprawiono jakość wykonania, ergonomię, zwrócono także uwagę na wygląd nowego PEN-a. Sercem aparatu jest nadal 12-megapikselowa matryca typu High Speed Live MOS, mogąca rejestrować filmy HD 720p.

Autor: Damian Bednarzak

6 Styczeń 2011
Artykuł na: 38-48 minut

6. Fotografowanie

Szybkośc działania

Szybkość działania E-PL2 jest na co najmniej zadowalającym poziomie. W tradycyjnych trybach ekspozycji PASM oraz automatycznym iAuto nie zauważymy żadnych opóźnień w działaniu aparatu. Jednie w trybie filtrów artystycznych doświadczymy "klatkowania" obrazu w {ILT|Live View] oraz dłuższego niż standardowy czasu na obróbkę i zapis zdjęcia. W menu aparatu możemy wybrać jeden z dwóch trybów realizacji podglądu na żywo dla filtrów artystycznych: dokładniejszy, ale wolniejszy lub mniej dokładny, ale szybszy.

Tryb seryjny nie jest mocną stroną E-PL2. Identycznie jak w przypadku poprzednika, producent deklaruje szybkość na poziomie 3 kl/s. Nie jest to wyśrubowana wartość, więc w teście nie mieliśmy problemów z uzyskaniem obiecanej szybkostrzelności. Rozczarowuje pojemność bufora - w serii możemy zapisać co najwyżej 10 RAW-ów.

Pomiar ostrości

W E-PL2 pomiar ostrości odbywa się jedynie na zasadzie detekcji kontrastu, czyli tak jak ma to miejsce w pozostałych bezlusterkowcach oraz kompaktach. Przeciętny czas, jaki potrzebuje układ AF na ustawienie ostrości to 0,5 - 1 sekundy - podobnie jak przypadku E-PL1. Wśród podstawowych trybów pracy AF (pojedynczy, ciągły oraz manualny) znajdziemy pozycję C-AF TR, oznaczającą tryb śledzenia AF, czyli podążanie pola AF i ustawianie ostrości na wskazanym obiekcie.

tryby pracy autofokusa

Pomiar światła

Olympus E-PL2 oferuje trzy podstawowe sposoby pomiaru: ESP - matrycowy, centralnie ważony i punktowy. Do tego E-PL2 daje możliwość wyboru dwóch zmodyfikowanych pomiarów punktowych: HI oraz SH, pomiar HI celowo nieco prześwietla, a SH niedoświetla zdjęcia. Uzyskany efekt może przydać się, gdy fotografujemy w technice High-key lub Low-key pamiętajmy jednak, że podobne rezultaty możemy uzyskać używając tradycyjnego pomiaru światła oraz korekty ekspozycji. Pomiar światła doskonale spełnia swoją rolę, każdy z tradycyjnych trybów działa bardzo przewidywalnie i w zdecydowanej większości przypadków możemy na nim polegać.

ustawienia pomiaru światła

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji znajdziemy siedem trybów fotografowania i jeden filmowy. Zawansowani użytkownicy zapewne będą wykorzystywać tryby półautomatyczne oraz manualny (P,A,S,M). Dla początkujących oraz w specyficznych sytuacjach, wymagających szybkiego wykonania zdjęcia, z pomocą przyjdzie tryb iAuto, automatycznie dobierający optymalne parametry. Tradycją w Olympusach stała się obecność filtrów artystycznych, znajdujących się pod pozycją ART. Do wyboru mamy ich sześć, szczegóły przedstawiamy w dalszej części tego rozdziału. W nowym Olympusie nie zabrakło również trybów tematycznych SCN - lista trybów tematycznych wygląda podobnie jak w przypadku wcześniejszych PEN-ów.

tarcza trybów

W trybie automatycznym obsługę aparatu ułatwia tzw. Live Guide, czyli przewodnik, który w przystępny sposób tłumaczy działanie poszczególnych pozycji w uproszczonym menu funkcyjnym. Przykładowo, korekta ekspozycji wyjaśniona jest jako "zmiana jasności", a zmiana wartości przesłony jako "rozmycie tła". Ostatnia pozycja to typowy minipodręcznik, w którym możemy przeczytać wskazówki dotyczące fotografowania dzieci, zwierząt czy nawet.. kwiatów.

Live Guide w trybie automatycznym

Warto wspomnieć również o najkrótszym czasie migawki, wynoszącym 1/4000 s (1/2000 w E-PL1). Z drugiej strony brakuje czułości ISO 100, także wykonywanie zdjęć w jasnym słońcu może być tak samo kłopotliwe w obu korpusach.

Filtry artystyczne

Bez wątpienia Olympus najlepiej wie jak zaprojektować funkcję obróbki zdjęć z poziomu korpusu, nadającą im specyficzny charakter. Zauważmy, że nie mamy przytłaczającego wyboru, a jedynie dobrze przemyślane, wyselekcjonowane pozycje. Wśród sześciu z nich znajdziemy::

  • Pop Art.
  • Zmiękczanie ostrości
  • Ziarnisty film
  • Fotografia otworkowa
  • Diorama
  • Dramatyczna tonacja
filtry artystyczne
Pop Art
Zmiękczanie ostrości
Ziarnisty film
Fotografia otworkowa
Diorama
Dramatyczna tonacja

Bracketing

W nowym aparacie Olympusa mamy do dyspozycji nie tylko autobracketing, czyli bracketing ekspozycji, ale również bracketing: balansu bieli, błysku oraz czułości ISO. Zaawansowane opcje bracketingu często znajdujemy w konstrukcjach Olympusa, jest to ich niezaprzeczalna zaleta. Niestety, aby dostać się do jego ustawień musimy przebrnąć przez gąszcz zakładek menu.

Balans bieli

Olympus E-PL2 poza automatycznym pomiarem balansu bieli oferuje 7 trybów zdefiniowanych, ustawienie na białą kartkę i według stopni Kelvina, czyli wszystko co może być nam potrzebne. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą szybkiego menu funkcyjnego.

ustawienia balansu bieli w menu funkcyjnym

Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie z ustawieniem właściwej temperatury barwowej źródła światła, co ilustruje poniższe zdjęcie. Nie sposób odróżnić, która część została wykonana z automatycznym, a która ze zmierzonym balansem bieli.

u góry automatyczny, u dołu manualny balans bieli

Filmowanie

E-PL2 umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości HD 720p, czyli rozdzielczości 1280x720 z dźwiękiem. Tak jak w przypadku E-P2 możemy używać trybu manualnego podczas nagrywania, co oznacza że jesteśmy w stanie ustawić przesłonę oraz w pewnym zakresie szybkość migawki i czułość ISO podczas nagrywania. Ponadto, podczas rejestracji materiał może być poddawany obróbce zgodnie z wcześniej wybranym filtrem artystycznym. Oczywiście przez cały czas nagrywania możemy korzystać z AF (także trybu śledzenia AF) oraz stabilizacji obrazu. Filmowanie usprawnia wcześniej wspomniany dedykowany przycisk na tylnej ściance, szybko uruchamiający nagrywanie. Filmy zarejestrowane E-PL2 wyglądają bardzo dobrze i można je porównywać do nakręconych prostymi kamerami HD. Dzięki nowemu, o wiele cichszemu, obiektywowi 14-42 mm na nagraniach nie usłyszymy nieprzyjemnego szumu podczas działania AF.

przykładowy film dodamy w późniejszym terminie

Podsumowanie rozdziału

E-PL2 potrafi dać dużą radość z fotografowania. Posiada sprawnie działający system ustawiania ostrości oraz przewidywalnie działający pomiar światła. Osobom, które nie zwykły obrabiać zdjęcia na komputerach, przypadną do gustu filtry artystyczne, które możemy także użyć w filmach HD. Słabą stroną E-PL2 jest tryb seryjny oraz wolne działanie Live View w filmach.

+ sprawne działanie AF oraz pomiaru światła

+ filtry artystyczne

+ narzędzie Live Guide

+ rejestracja filmów HD 720p

+ rozbudowany bracketing

+ dobre osiągi kitowego obiektywu

+ najkrótszy czas migawki 1/4000

- wolny tryb seryjny

- wolne działanie trybów artystycznych

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57
Powiązane artykuły