Budowa i obsługa

Alpha A550 pozytywnie zapisała się na kartach historii korpusów Sony. Jej bezpośrednim następcą jest A580 - korpus o podobnym wyglądzie, ale zdecydowanie zmodyfikowanym wnętrzu. Nowa Alpha może poszczycić się 16,2 MP matrycą CMOS, mogącą pracować z bardzo wysoką czułością ISO 12800 oraz umożliwiającą rejestrację filmów Full HD. Tak jak w poprzedniku aparat wykonuje 7 kl/s w trybie seryjnym, tworzy zdjęcia HDR oraz rejestruje rozległe panoramy.

Autor: Damian Bednarzak

17 Grudzień 2010
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

4. Budowa i obsługa

Optyka i sensor

Bagnet A umożliwia podłączenie wszystkich dostępnych obiektywów systemu Alpha oraz starszych szkieł pozostałych po systemie Koniki Minolty. Matryca ma rozmiary APS-C, co sprawia, że aby porównywać kąty widzenia ze sprzętem małoobrazkowym musimy mnożyć ogniskową przez 1,5. W sprzedaży znajdziemy zestaw z jednym bądź dwoma obiektywami kitowymi: SAL 18-55 mm f/3,5-5,6 oraz teleobiektywem SAL 55-200mm f/4-5,6.

W A580 znajdziemy prawdopodobnie tę samą matrycę co w SLT-A55. Sensor CMOS Exmor APS HD posiada efektywną rozdzielczość 16,2 MP i według producenta oprócz dużej liczbę reprodukowanych szczegółów ma gwarantować niski poziom szumów na wysokich ISO. Sam zakres czułości prezentuje się okazale: ISO 100-12800.

bagnet A

Stabilizacja obrazu

Stablilizacja SteadyShot działa na zasadzie poruszania matrycy światłoczułej, dzięki temu współpracuje z każdym podłączonym obiektywem. Jej skuteczność oceniamy na 2-2,5 EV, co pozwala na około czterokrotne bezpieczne wydłużenie czasu naświetlania przy zdjęciach z reki.

Wizjer, system podglądu

Alpha 580, tradycyjnie dla lustrzanek Sony, umożliwia dwa sposoby podglądu kadru. Pierwszy, klasyczny, czyli przez wizjer optyczny o pokryciu kadru 95% oraz powiększeniu 0,80x. W tym przypadku obraz przenoszony jest przez układ luster, co niestety nie wpływa korzystnie na jasność wizjera. Drugim sposobem jest korzystanie z Live View, co przy użyciu odchylanego monitora pozawala wykonywać zdjęcia niemal nie zwracając uwagi otoczenia. Podgląd na żywo realizowany jest przez dodatkową, mniejszą matrycę, dzięki czemu możemy cieszyć się szybkim AF. Minusem jest fakt, że w żadnym z tych przypadków nie osiągamy 100% pokrycia kadru, tak jak w korpusach typu SLT.

wizjer, a pod nim czujnik zbliżeniowy, wyłączający w odpowiednim momencie monitor LCD

Jeśli jednak bardzo zależy nam na 100% wyświetleniu kadru, bądź na znacznym powiększeniu wyświetlanego obrazu, to z pomocą przychodzi tryb Focus Check LV, w którym to podczas kadrowania korzystamy z głównego, 16,2 MP sensora. Jest to udoskonalona wersja trybu, który pojawił się w A550, teraz do dyspozycji mamy dodatkowo ustawianie ostrości (zarówno przy pomocy detekcji fazy jak i kontrastu) oraz pomiar światła. Obraz możemy powiększać maksymalnie 15x, co niewątpliwie spodoba się miłośnikom makrofotografii. Dodatkowo w tym trybie możemy korzystać z elektronicznej poziomicy, identycznie jak w przypadku SLT-A33.

tryb Focus Check LV

Monitor

Wyświetlacz LCD zamocowany jest w ruchomy sposób, znany z wielu lustrzanek Sony. Możemy go odchylać w górę i w dół, lecz na boki już nie (przegubowe mocowanie posiadają modele SLT). Dzięki dużej wielkości (3 cale) oraz wysokiej rozdzielczości (922 tys. pkt) nie mamy trudności z prawidłową oceną wykonanych zdjęć.

odchylany monitor LCD

Lampa błyskowa

Identycznie jak w poprzedniku, aparat wyposażono w lampę błyskową o liczbie przewodniej 12 (dla ISO 100). Podnosi się ona wysoko, dzięki temu minimalizujemy ryzyko uzyskania cienia obiektywu na zdjęciu, zredukujemy także efekt czerwonych oczu.

wysoko podnosząca się lampa błyskowa

Oto tryby pracy lampy:

  • wyłączona
  • AUTO
  • błysk wypełniający
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtyną migawki
  • sterowanie bezprzewodowe dedykowanymi lampami błyskowymi

Możemy też ustawić korektę błysku, znajdziemy ją w szybkim menu funkcyjnym. Dodajmy do tego, że lampa błyskowa służy także jako wspomaganie układu autofokusa, emitując serię bardzo szybkich, ale i nieprzyjemnych dla oka błysków.

Zasilanie

Akumulator dedykowany do A580 to popularny model NP-FM500H. Dzięki pojemności 11,8 Wh stanowi dosyć wydajne źródło zasilania. Na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie wykonać około 500 zdjęć (przy założeniu, że 1/3 w trybie Live View). Bateria schowana jest pod wygodną klapką i dodatkową blokowana jest zapadką.

bateria i komora baterii

Pamięć

Nowy korpus Sony wspiera zapis na tradycyjnych kartach SD, nowszych SDHC oraz najnowszych SDXC. Użytkownicy posiadający inny sprzęt marki Sony często posiadają karty typu Memory Stick PRO Duo, je również można użyć w A580. W odróżnieniu od korpusów SLT, w A580 mamy dwa oddzielne sloty, co umożliwia włożenie dwóch nośników jednocześnie. Wybór aktualnie wykorzystywanej karty pamięci dokonujemy przełącznikiem znajdującym się nad slotami.

Złącza

Złącza zostały umieszczone pod elastycznymi klapkami na lewej ściance aparatu. Wśród nich znajdziemy HDMI oraz PC-USB. Oddzielne klapki zarezerwowane są dla złącza mikrofonu (MIC) oraz wężyka spustowego. Na prawej ściance umieszczono gniazdo zewnętrznego zasilacza.

złącza

Podsumowanie działu

Niewątpliwą zaletą A580 jest nowoczesna matryca, która oferuje nie tylko wysoką rozdzielczość, ale również niski poziom szumu na wyższych czułościach. Ponadto wyposażona jest ona w skutecznie działający układ stabilizacji. Alpha zbiera plusy również za dobrze zaprojektowany tryb Live View oraz odchylany wyświetlacz LCD. Dobrym rozwiązaniem jest podwójny slot kart pamięci. Do minusów należy zaliczyć, wynikający z konstrukcji, niewielki wizjer optyczny oraz dosyć duży apetyt na energię elektryczną.

+ nowoczesny sensor

+ dopracowany tryb Live View

+ stabilizacja obrazu

+ odchylany monitor LCD

+ bogata liczba złączy

+ dwa sloty kart pamięci

- mniejszy i ciemniejszy wizjer niż w aparatach konkurencji

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły