Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
6. Fotografowanie
Szybkość działania
A580 jest stosunkowo szybkim aparatem, dzięki czemu zmiana parametrów czy ustawień w menu odbywa się płynnie i bez denerwujących przestojów. Nieco gorzej wygląda sprawa przeglądania zdjęć - przewijanie miniatur nie odbywa się już tak szybko.
Przyjrzyjmy się dokładniej zdjęciom seryjnym. Producent deklaruje, że aparat potrafi wykonać 5 kl/s, a podczas korzystania z Live View 3 kl/s. Test wykonaliśmy przy użyciu szybkiej karty Memory Stick PRO - HG Duo 16 GB. W praktyce A580 nie ma problemów z osiągnięciem obiecywanego wyniku, warto też wspomnieć, że dla zdjęć JPEG Fine długość serii jest nieograniczona. Dla zdjęć RAW sytuacja wygląda podobnie, różnica tkwi jedynie w długości serii (max. 22 zdjęcia).
Przy korzystaniu z trybu Live View szybkość faktycznie spada do około 3 kl/s. To duża różnica, dlatego jeśli zależy nam na szybkości a nie na możliwej długości serii, to warto skorzystać z kadrowania przy pomocy wizjera. Chyba, że włączymy specjalny trybu Zdjęcia seryjne z priorytetem szybkości, wówczas niezależnie od wybranego trybu kadrowania osiągniemy szybkość 7 kl/s. Dla zdjęć JPEG Fine długość serii wynosi 45 zdjęć (potem aparat nieznacznie zwalnia) natomiast ustawiając RAW-y możemy cieszyć się 22 klatkową szybką serią. Mimo że autofokus i pomiar światła jest zablokowany w tym trybie, to należy przyznać, że zdjęcia seryjne są mocną stroną A580. Dla żądnych jeszcze większej szybkości (10 kl/s) polecamy mniejszego brata: Sony SLT-A55.
Pomiar ostrosci
Autofokus w A580 bazuje na 15 polach, z czego w wizjerze jest widocznych 11 (niewidoczne pola pomagają ustawiać ostrość w centrum kadru. Zmiana punktu odbywa się w szybki i zarazem wygodny sposób - przyciskami nawigatora. Co do działania systemu AF to nie mamy żadnych zastrzeżeń, działa on skutecznie i wystarczająco szybko. Co prawda kitowy obiektyw nie grzeszy szybkością ani kulturą pracy, ale jednocześnie nie odstaje od konkurencyjnych konstrukcji. Uwagę zwraca sposób zaznaczenia punktów AF w wizjerze - są one połączone cienkimi liniami, a czerwone podświetenie punktów wiąże się z rozświetleniem prawej części wizjera.
Pomiar światła
Do pomiaru świtała wykorzystywana jest 40-segmentowa fotodioda krzemowa wukładzie plastra miodu. Do dyspozycji mamy 3 podstawowe tryby pomiaru: matrycowy (wielosegmentowy), centralnie-ważony oraz punktowy. Każdy z nich działa przewidywalnie. Pomiar matrycowy dobrze spisuje się nawet w trudnych kontrastowych scenach, a punktowy możemy z powodzeniem wykorzystać w portrecie.
Tryby ekspozycji
Mimo że na tarczy trybów nie znajdziemy wielu pozycji, to nowa Alpha jest bogata w zarówno tradycyjne jak i nowoczesne tryby ekspozycji. Oprócz dobrze znanych trybów PASM na tarczy widzimy zielony Auto, Tryb rozległej panoramy (również panoramy 3D) oraz bazę trybów tematycznych SCN. Nie zabrakło także trybów rozszerzających zakres dynamiczny: HDR oraz DRO, dostęp do nich uzyskujemy wciskając dedykowany przycisk D-Range.
Zwiększanie zakresu dynamicznego, zdjęcia HDR
W A580 rozszerzenie zakresu dynamicznego możemy realizować na dwa (znane z poprzednich modeli) sposoby. Łatwiejszy, ale dający mniej spektakularne wyniki, tryb DRO (Dynamic Range Optimizer) oraz, bazujący na łączeniu 3 ujęć o różnej ekspozycji, tryb HDR.
Poniżej przedstawiamy przykład działania funkcji DRO, siłę działania funkcji możemy ustawić w pięciu krokach lub pozostawić wybór automatyczny.
Ciekawsze efekty uzyskamy, wykorzystując bazującą na składaniu kilku różnie naświetlonych klatek, funkcję HDR. Optymalne wyniki otrzymywaliśmy korzystając z trybu Auto HDR, bądź ustawiając jej działanie na 2-3EV. Pamiętajmy także, aby nie stosować funkcji przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów - wówczas na zdjęciu pojawią się "duszki".
Stabilizacja obrazu
Cechą charakterystyczną lustrzanek Sony jest układ stabilizacji obrazu umieszczony wewnątrz korpusu. Dzięki ruchom matrycy układ działa ze wszystkimi obiektywami. Podczas pracy ze stabilizacją w wizjerze widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań. Super Steady Shot pozwala na bezproblemowe utrzymanie z ręki czasów rzędu 1/10 przy ekwiwalencie ogniskowej wynoszącym 75 mm.
Balans bieli
A580 pod względem balansu bieli zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników. Oprócz predefiniowanych pozycji mamy do wyboru ustawienie wg stopni Kelvina oraz precyzyjne zmierzenie przy użyciu białej karty. Poniżej przedstawiamy pełną listę ustawień:
W praktyce automatyczny balans bieli roadzi sobie na tyle dobrze, że możemy zapomnieć o pozostałych pozycjach, a w razie wątpliwości posiłkować się plikami RAW.
Filmowanie
A 580, tak jak w większość nowoczesnych lustrzanek, ma możliwość rejestrowania sekwencji wideo HD. Dokładniej jest to rozdzielczość 1920x1080, czyli full HD, dodatkowo materiał kompresowany jest kodekiem AVCHD. Filmy prezentują wysoką jakość obrazu i dźwięku (jak na wbudowany mikrofon). Minusem jest brak automatycznego ustawiania ostrości (AF) podczas rejestracji, co stanowi kontrast dla mniejszej SLT-A55, która potrafi wykorzystywać szybką detekcję fazy w chwili nagrywania.
Podsumowanie działu
Alpha 580 sprawdzi się tam, gdzie wymagana jest szybkość aparatu - 7 kl/s pomaga dosyć dokładnie zarejestrować dynamiczną scenę. Plusem tego korpusu jest również sprawnie działający AF, precyzyjny pomiar światła oraz stabilizacja matrycy działająca z każdym obiektywem. Kolejnymi zaletami są nowoczesne tryby ekspozycji: panoramy (także 3D) oraz zdjęcia HDR. Miłośnicy filmowania będą zadowoleni z jakości obrazu, ale muszą zdawać sobie sprawę, że ostrość podczas rejestracji będą musieli ustawić ręcznie. Zauważyliśmy także, że przewijanie miniatur zdjęć nie odbywa sięzachwycająco szybko.
+ zdjęcia seryjne 7 kl/s
+ ciekawe tryby ekspozycji, w tym panoramy 3D i HDR
+ stabilizacja obrazu wewnątrz korpusu
+ filmowanie HD 1080p AVCHD
+ precyzyjny pomiar światła
- brak AF podczas rejestracji
- wolne przeglądanie miniatur