Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

88%

Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy udogodnienia realnie wpływają na komfort pracy? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

17 Wrzesień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/5.6 i f/16.

Choć model Sony FE 85 mm f/1.4 GM II wyposażony jest w mniej soczewek ED od swojego poprzednika (2 względem 3) jednym z usprawnień układu optycznego ma być większa skuteczność tłumienia aberracji chromatycznej. I trzeba przyznać, że producent nie oszukuje. Szkło z problemem aberracji radzi sobie wprost fenomenalnie, sprawiając, że rozwarstwienia widma pozostają praktycznie niezauważalne.

Schemat występowania aberracji chromatycznej poprzecznej:

 

W przypadku klasycznej aberracji chromatycznej poprzecznej, jej występowanie ogranicza się wyłącznie do brzegów kadru, a przy tym ma ona mały rozmiar maksymalny na poziomie 0,47 px. W praktyce zauważymy ją tylko na mocno kontrastowych krawędziach przy brzegach kadru - i to wyłącznie podczas oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu. Nawet wtedy będzie to jednak problem marginalny.

f/1.4

f/5.6

f/16

Częściej zapewne spotkamy się tu z aberracja chromatyczną wzdłużną, ujawniającą się w nieostrościach, jednak nawet w tym wypadku problem ten jest naprawdę znikomy. Bardziej widoczny jest jedynie przy przysłonie f/1.4 i na krótkich odległościach ostrzenia, czasem też w maksymalnym powiększeniu zauważymy cienką zielonkawą lub fioletową obramówkę na pozostającym w nieostrości konturze fotografowanej osoby. Są to jednak rzeczy tak minimalne, że możemy w zasadzie stwierdzić iż w realnym użytkowaniu problem aberracji chromatycznej tego obiektywu nie dotyczy.

 

f/1.4

f/1.4

f/1.4

f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)