Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

88%

Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy udogodnienia realnie wpływają na komfort pracy? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

17 Wrzesień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4, f/5.6 i f/16.

Choć model Sony FE 85 mm f/1.4 GM II wyposażony jest w mniej soczewek ED od swojego poprzednika (2 względem 3) jednym z usprawnień układu optycznego ma być większa skuteczność tłumienia aberracji chromatycznej. I trzeba przyznać, że producent nie oszukuje. Szkło z problemem aberracji radzi sobie wprost fenomenalnie, sprawiając, że rozwarstwienia widma pozostają praktycznie niezauważalne.

Schemat występowania aberracji chromatycznej poprzecznej:

 

W przypadku klasycznej aberracji chromatycznej poprzecznej, jej występowanie ogranicza się wyłącznie do brzegów kadru, a przy tym ma ona mały rozmiar maksymalny na poziomie 0,47 px. W praktyce zauważymy ją tylko na mocno kontrastowych krawędziach przy brzegach kadru - i to wyłącznie podczas oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu. Nawet wtedy będzie to jednak problem marginalny.

f/1.4

f/5.6

f/16

Częściej zapewne spotkamy się tu z aberracja chromatyczną wzdłużną, ujawniającą się w nieostrościach, jednak nawet w tym wypadku problem ten jest naprawdę znikomy. Bardziej widoczny jest jedynie przy przysłonie f/1.4 i na krótkich odległościach ostrzenia, czasem też w maksymalnym powiększeniu zauważymy cienką zielonkawą lub fioletową obramówkę na pozostającym w nieostrości konturze fotografowanej osoby. Są to jednak rzeczy tak minimalne, że możemy w zasadzie stwierdzić iż w realnym użytkowaniu problem aberracji chromatycznej tego obiektywu nie dotyczy.

 

f/1.4

f/1.4

f/1.4

f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
 Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [JPEG+RAW]
Po zoomach przyszła pora na stałki. Sony odświeża swoją topową linię a zaczyna od klasycznej portretówki 85 mm f/1,4 GM. Jest mniejsza, lżejsza i szybsza. A jak wypada pod względem optyki? Mamy...
16
Powiązane artykuły