Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
9
Marka:
Sony
Nasza ocena:

88%

Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy udogodnienia realnie wpływają na komfort pracy? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

17 Wrzesień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 85 mm f/1.4 GM II to lifting i tak już bardzo dobrej konstrukcji. O ile więc nie doświadczamy tu rewolucji, warto mieć na uwadze, że nowe szkło bije swojego poprzednika niemal w każdej kategorii i zdecydowanie plasuje się w ścisłej czołówce jasnych portretówek na rynku.

Szkło jest wyraźnie odchudzone, oferuje wzorową rozdzielczość, świetną reprodukcję nieostrości, szybki i bezgłośny silnik AF, a do tego naprawdę dobrze radzi sobie z większością wad optycznych. Oferuje minimalne winietowanie, niewidoczną dystorsję i prawie niezauważalną aberrację chromatyczną, a dodatkowo oferuje jeszcze bardziej rozbudowaną ergonomię. Jednym słowem otrzymujemy profesjonalną konstrukcję przygotowaną na wszelkie zawodowe boje współczesnego rynku foto wideo.

 

Jedynym mocniej widocznym problemem okazuje się tutaj praca w pod światło, która potrafi zaskoczyć naprawdę mocną flarą czy spadkiem kontrastu i której humorów trzeba się będzie nauczyć. Szkło miewa też niekiedy problemy z wyłapaniem twarzy i oka na przysłonie f/1.4, gdy osoba na którą chcemy wyostrzyć znajduje się w nieostrości, ale to raczej wina systemu AF aparatów Sony aniżeli samego szkła. Dodatkowo dzieje się to głównie przy wstępnym ustawianiu ostrości - gdy obiekt znajduje się już w ostrym obszarze, szkło nie ma żadnych problemów z dalszym jego śledzeniem.

Poza tymi kwestiami, to w zasadzie szkło wzorowe, które nie powinno przysporzyć nam powodów do narzekań i którym - ze względu na niższą wagę i szczuplejszą konstrukcję - pracuje się dużo przyjemniej od poprzednika. Czy jednak warto przesiadać się na nie z wcześniejszej generacji, lub dopłacać za nowe możliwości w przypadku stawania przed wyborem: stary czy nowy?

Jeżeli sporo pracujecie komercyjnie i macie w zwyczaju mocne docinanie zdjęć, z pewnością docenicie zwiększoną rozdzielczość. Nowy model lepiej sprawdzi się także w zastosowaniach wideo bazujących na AF, a do tego będzie bardziej przyjazny dla gimbali, a także naszych pleców czy rąk w przypadku całodniowych zleceń. Jeśli jednak fotografujecie w bardziej kontrolowanych warunkach, ograniczając użycie obiektywu 85 mm do formalnych portretów czy zdjęć lifestylowych prawdopodobnie wasze zapotrzebowania w pełni zaspokoi poprzednik czy też alternatywa ze stajni Sigmy. W wyborze modelu natywnego nie pomaga bowiem cena nowego szkła - za 8998 zł, które życzy sobie producent jesteśmy w stanie kupić dziś dwa konkurencyjne modele Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art...

Plus image
plusy:
  • Imponująca rozdzielczość od f/1.4
  • Lżejszy, bardziej kompaktowy tubus
  • Bezgłośny silnik liniowy AF
  • Przyjemne bokeh
  • Dobrze korygowana winieta
  • Świetnie korygowana dystorsja
  • Świetnie korygowana aberracja chromatyczna
Minus image
minusy:
  • Praca pod światło
  • Sporadyczne problemy z detekcją twarzy i oka na f/1.4
  • Ogromna osłona przeciwsłoneczna
  • Rozmiar filtra większy niż w pozostałych stałkach f/1.4 GM
  • Cena
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
9
Budowa:
9
Ocena ogólna

88%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
31
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)