Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
92%
Jedyna taka konstrukcja na rynku pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego obiektywu zoom, jaki kiedykolwiek stworzono. Czy jednak tak imponująca specyfikacja nie wymusza kompromisów i nie odbija się na komforcie użytkowania? Sprawdzamy to w naszym teście.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/2.8, f/4, f/5.6 i f/8.
Jak w przypadku większości dłuższych zoomów, tak i w modelu Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z mamy do czynienia z dość widocznym winietowaniem, gdzie w najgorszej sytuacji różnicą w jasności między środkiem a brzegami kadry wynosi aż blisko 2 EV. Problem ten jednak ogranicza się w zasadzie wyłącznie do ogniskowej 24 mm i dość szybko poprawia się wraz z domykaniem - choć winieta obecna jest jeszcze przy f/8, to już od f/4 nie będzie zanadto zwracać uwagi.
W przypadku średnich i dłuższych ogniskowych jest tylko lepiej i choć winieta będzie zauważalna przy przysłonie f/2.8 to nie będzie stwarzać zbyt dużego problemu. Zwłaszcza, że z tą kwestią bardzo dobrze radzą sobie profile korekcji, które nawet w najbardziej ekstremalnych przypadkach niwelują ten problem właściwie do zera.
Korekta winietowania wyłączona
Korekta winietowania włączona
24 mm, f/2.8
24 mm f/4
24 mm, f/5.6
105 mm, f/2.8
105 mm, f/4
105 mm, f/5.6