Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Canon
Nasza ocena:

92%

Jedyna taka konstrukcja na rynku pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego obiektywu zoom, jaki kiedykolwiek stworzono. Czy jednak tak imponująca specyfikacja nie wymusza kompromisów i nie odbija się na komforcie użytkowania? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

1 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8, f/8 i f/22.

W przypadku długich zoomów trudno o bardzo skuteczne tłumienie aberracji dla każdej kombinacji ogniskowej i przysłony, inżynierom modelu Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z ta sztuka udała się jednak całkiem nieźle. Niezależnie od ustawienia, maksymalne aberracja poprzeczna przy rozmiarze 0,3-0,45 px jest znikoma i występuje głównie w okolicach bocznych krawędzi kadru i zobaczymy ją w zasadzie jedynie podczas oglądania zdjęć w 100-procentowym powiększeniu. Jednocześnie jest to najdziwniejszy schemat aberracji poprzecznej, z jakim do tej pory się zetknęliśmy (zwykle intensywność aberracji wzrasta radialnie, w kierunku brzegów kadru).

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 60 mm:

Schemat aberracji dla ogniskowej 105 mm:

Cieszy tym samym, że obiektyw nie wydaje się mieć nadmiernych problemów z aberracją chromatyczna wzdłużną, która zwykle pojawia się w przypadku dłuższych ogniskowych i płytkiej głębi ostrości. Przesunięcia kolorów w nieostrościach są znikome i nie będą bardzo widocznie wpływać na odbiór zdjęć.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

24 mm, f/2.8

24 mm, f/8

24 mm, f/22

105 mm, f/2.8

105 mm, f/8

105 mm, f/22
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)