Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Canon
Nasza ocena:

92%

Jedyna taka konstrukcja na rynku pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego obiektywu zoom, jaki kiedykolwiek stworzono. Czy jednak tak imponująca specyfikacja nie wymusza kompromisów i nie odbija się na komforcie użytkowania? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

1 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Jeżeli chodzi o ocenę obiektywu w zakresie dystorsji sprawa jest dosyć trudna. A to dlatego, że zależnie jak spojrzymy, będziemy mieć do czynienia z dwoma zupełnie różnymi obiektywami. Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z to bowiem szkło, które w zakresie dystorsji od początku do końca korygowane jest cyfrowo. Profile korekcji narzucane są odgórnie i w aparacie nie jesteśmy ich w stanie wyłączyć. Również po otwarciu zdjęcia w Lightroomie, automatycznie nałożony jest na nie profil korekcji i dopiero ręczne jego wyłączenie ukazuje nam prawdziwą naturę obiektywu.

Profil korekcji dystorsji wyłączony

Profil korekcji dystorsji włączony

Wtedy okazuje się, że szkło obarczone jest mocą dystorsją wypukłą na szerokim kącie oraz mocną dystorsją wklęsła na długim krańcu ogniskowych. Jednak z racji tego, że końcowy użytkownik (przynajmniej ten o zdrowych zmysłach) nigdy nie będzie miał do czynienia z tym surowym obrazkiem, szkło należy oceniać pod kątem finalnych efektów.

A te są naprawdę dobre. Przy włączonych profilach korekcji szkło pracuje niemal idealnie na każdej ogniskowej, oferując właściwie wzorowe rezultaty w zakresie wyrównania perspektywy.

Dystorsja w praktyce:

24 mm

24 mm

105 mm

105 mm 
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
5
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy na rynku pełnoklatkowy telezoom 400-800 mm ma być odpowiedzią na potrzeby fotografów przyrody, a zwłaszcza „ptasiarzy”. Czy jednak okaże się bardziej praktyczny od...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)