Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Canon
Nasza ocena:

92%

Jedyna taka konstrukcja na rynku pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego obiektywu zoom, jaki kiedykolwiek stworzono. Czy jednak tak imponująca specyfikacja nie wymusza kompromisów i nie odbija się na komforcie użytkowania? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

1 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Jeżeli chodzi o ocenę obiektywu w zakresie dystorsji sprawa jest dosyć trudna. A to dlatego, że zależnie jak spojrzymy, będziemy mieć do czynienia z dwoma zupełnie różnymi obiektywami. Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z to bowiem szkło, które w zakresie dystorsji od początku do końca korygowane jest cyfrowo. Profile korekcji narzucane są odgórnie i w aparacie nie jesteśmy ich w stanie wyłączyć. Również po otwarciu zdjęcia w Lightroomie, automatycznie nałożony jest na nie profil korekcji i dopiero ręczne jego wyłączenie ukazuje nam prawdziwą naturę obiektywu.

Profil korekcji dystorsji wyłączony

Profil korekcji dystorsji włączony

Wtedy okazuje się, że szkło obarczone jest mocą dystorsją wypukłą na szerokim kącie oraz mocną dystorsją wklęsła na długim krańcu ogniskowych. Jednak z racji tego, że końcowy użytkownik (przynajmniej ten o zdrowych zmysłach) nigdy nie będzie miał do czynienia z tym surowym obrazkiem, szkło należy oceniać pod kątem finalnych efektów.

A te są naprawdę dobre. Przy włączonych profilach korekcji szkło pracuje niemal idealnie na każdej ogniskowej, oferując właściwie wzorowe rezultaty w zakresie wyrównania perspektywy.

Dystorsja w praktyce:

24 mm

24 mm

105 mm

105 mm 
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły