Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
10
Optyka:
8
Budowa:
9
Marka:
Canon
Nasza ocena:

92%

Jedyna taka konstrukcja na rynku pretenduje do miana najbardziej wszechstronnego obiektywu zoom, jaki kiedykolwiek stworzono. Czy jednak tak imponująca specyfikacja nie wymusza kompromisów i nie odbija się na komforcie użytkowania? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

1 Sierpień 2024
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku standardowych matryc pełnoklatkowych uznajemy te powyżej 22-25 pl/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Jak większość współczesnych zoomów, Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z jest obiektywem zoptymalizowanym do pracy przy niskich wartościach przysłony - najlepsze wyniki w środku kadru, w zależności od ogniskowej otrzymujemy w zakresie przysłon f/2.8-4, a tzw. sweet spot obiektywu w każdym przypadku przypada na przysłonę f/4-f/5.6, gdzie obiektyw notuje imponujące 50 pl/mm dla środka i ok. 35 pl/mm dla brzegów kadru.

Jednocześnie jest to obiektyw bardzo wyrównany. Schemat rozdzielczości dla każdej z ogniskowych prezentuje się bardzo podobnie, a wykresy nie przedstawiają drastycznych zmian w ostrości przy domykaniu przysłony. Podobnie nie mamy też do czynienia z bardzo dużymi różnicami między środkiem, a brzegami kadru. Największą, bo wynosząca aż 20 pl/mm różnicę zobaczymy co prawda przy najszerszej ogniskowej i najniższej przysłonie, ale tego można się było spodziewać. Luka ta szybko jednak maleje wraz z wydłużaniem się ogniskowej i domykaniem przysłony. Dodatkowo, nie są to różnice, które będziemy w stanie wychwycić gołym okiem bez oglądania zdjęć w maksymalnym powiększeniu.

Rozdzielczość modelu Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS USM Z stoi na bardzo wysokim poziomie, a co najważniejsze nie różni się widocznie w zależności o używanej ogniskowej. Tym samym niezależnie od ustawień otrzymamy bardzo zbliżone efekty, co pozwoli swobodnie wykorzystywać szkła w każdym rodzaju fotografii i filmu, w jakich oferowane przez nie ogniskowe okażą się przydatne. Warto też wspomnieć, że są to wyniki osiągnięte na 24-megapikselowej matrycy modelu Canon EOS R6 Mark II. Gdybyśmy podpięli aparat pod wysokorozdzielczy korpus EOS R5 mogłoby się okazać, że mamy do czynienia z rekordowymi osiągami w kategoriach standardowych zoomów.

Rozdzielczość w praktyce:

24 mm, f/2.8

24 mm, f/4

24 mm, f/5.6

24 mm, f/8

24 mm, f/11

24 mm, f/16

24 mm, f/22

105 mm, f/2.8

105 mm, f/4

105 mm, f/5.6

105 mm, f/8

105 mm, f/11

105 mm, f/16

105 mm, f/22

Nieco więcej na temat rozdzielczości obiektywu powiedzą nam wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • 0-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 24 i 105 mm:

Jak widzimy, obiektyw oferuje bardzo wyrównaną rozdzielczość w całym kadrze, a różnicę między centrum a brzegami będziemy w stanie wychwycić jedynie w przypadku dużego powiększenia zdjęcia wykonanego na szerokim kącie, przy nominalnej wartości przysłony. Ma to jednak zerowe znaczenie dla oglądających, którzy niezależnie od ustawienia obiektywu zobaczą cechujący się wzorową ostrością, o czym świadczą poniższe wykresy mierzone dla odbitki.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • 0-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowych 24 i 105 mm:

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
19
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 28-45 mm f/1.8 DG DN ART - test obiektywu
Pierwszy pełnoklatkowy zoom ze światłem f/1.8 obiecuje wzorową optykę, szybki autofokus i bardzo dobrą kulturę pracy. Do tego jest całkiem przystępnie wyceniony. Czy jednak niewielki...
16
Powiązane artykuły