Dystorsja

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

90%

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Maj 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej. Pole nr 1 przedstawia faktyczną dystorsję, kolejne jej uwydatnienie, pozwalające lepiej zorientować się w jej charakterze.

Od zniekształceń geometrycznych w obiektywie szerokokątnym, na dodatek zoomie, uciec się nie da. Chyba, że będzie to konstrukcja naprawdę duża i ciężka z racji dodatkowych soczewek korekcyjnych. Po kompaktowym Nikonie Z 14-24 mm f/2.8 S trudno zatem oczekiwać idealnie prostego obrazu.

Schemat aberracji dla ogniskowej 14 mm. Pole nr 1 pokazuje faktyczną dystorsję obiektywu, kolejne jej uwypuklenie, pozwalające zorientować się w jej charakterze.

Schemat aberracji dla ogniskowej 24 mm. Pole nr 1 pokazuje faktyczną dystorsję obiektywu, kolejne jej uwypuklenie, pozwalające zorientować się w jej charakterze.

Okazuje się, że na szczęście w jego przypadku nawet przy 14 mm dystorsja nie jest duża. Owszem, jest wyraźnie widoczna, ale w granicach przyzwoitości. W dodatku dość szybko maleje przy zwiększaniu ogniskowej. Na drugim końcu zoomu jest już minimalna, choć w tym wypadku przyjmuje już akurat delikatnie wklęsły charakter.

Dystorsja w praktyce:

14 mm

20 mm

24 mm
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły