Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9.5
Funkcjonalność:
9
Optyka:
8.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

90%

Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Maj 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

Najnowsze obiektywy Nikkor Z z serii S zdążyły nas już przyzwyczaiły do tego, że z aberracją chromatyczną radzą sobie doskonale. Nikon Z 14-24 mm f/2.8 S nie jest tu wyjątkiem. Choć maksymalna występująca aberracja nie należy do najmniejszych (maksymalnie ok. 2,8 px), na najszerszym końcu jej mocniejsze występowanie będzie w dużej mierze ograniczone do samych rogów kadru, dzięki czemu poza przysłoną f/2.8 nigdy mocniej nie powinna rzucić się w oczy.

 

Nieco gorzej charakter występowania aberracji chromatycznej prezentuje się przy długim krańcu ogniskowych, jednak w tym wypadku maleje też sam maksymalny rozmiar aberracji, co sprawia, że choć na diagramach wygląda to dosyć strasznie, w praktyce aberracja przy ogniskowej 24 mm będzie mniej zauważalna niż przy ogniskowej 14 mm, co zresztą możemy zauważyć oglądając w powiększeniu gałęzie drzew, znajdujące się w lewej środkowej części kadru na zdjęciach poniżej.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

W praktyce aberracji chromatycznej praktycznie nie dostrzegamy w całym zakresie ogniskowych i przysłon. Nawet w narożnikach na najkrótszej ogniskowej trudno gołym okiem zobaczyć jakiekolwiek przebarwienia wokół kontrastowych krawędzi. Obrazek pod tym względem można wręcz uznać za idealny.

14 mm, f/2.8

14 mm, f/5.6

 

 

24 mm, f/2.8

24 mm, f/5.6
Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
6
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss Otus ML 50 mm f/1.4 i Otus ML 85 mm f/1.4 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Zeiss powraca na rynek optyki systemowej z dwiema stałkami ze znanej i cenionej serii Otus. Nowy standard i portretówka debiutują z mocowaniem dla bezlusterkowców Canon, Nikon i Sony. Podczas...
19
Powiązane artykuły