Winietowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/2.8, f/4 i f/5.6

Piętą achillesową modelu Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN Art była zauważalna winieta, która dotyczyła praktycznie całego zakresu przysłon i ogniskowych i w skrajnych przypadkach wpływała na kolorystykę brzegów kadru. Czy inżynierom Sony, mimo większego zakresu ogniskowych udało się lepiej odrobić tę lekcję?

Schemat winietowania dla ogniskowej 12 mm:

f/2.8

f/4

f/5.6

Schemat winietowania dla ogniskowej 24 mm:

f/2.8

f/4

f/5.6

Wygląda na to, że tak. Winietowanie będzie widoczne gołym okiem w zasadzie wyłącznie przy ogniskowej 12 mm i zakresie przysłon f/2.8-f/4, choć i przy f/4 problem ten będzie już właściwie marginalny. W przypadku ogniskowej 24 mm winieta też oczywiście występuję, ale jej rzeczywisty wpływ na odbiór zdjęcia będzie niezauważalny.

Winietowanie w praktyce:

12 mm, f/2.8

12 mm, f/4

12 mm, f/5.6

24 mm, f/2.8

24 mm, f/4

24 mm, f/5.6
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły