Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Tak w skrócie można opisać najnowszy zoom Sony, który ma szansę stać się świętym graalem dla fotografów lubujących się w fotografii krajobrazowej, architektury czy nocnego nieba.
Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM, czyli najszerszy na rynku zoom ze światłem f/2.8 zapełnia systemową lukę, którą od niedawna bez konkurencji gospodarowała Sigma z modelem 14-24 mm f/2.8. Bo choć Sony miało już w swojej ofercie obiektyw 12-24 mm, to ze światłem f/4. Choć to raptem jedna działka przysłony a model f/4 i tak był bardzo dobrze oceniany, w przypadku niektórych to właśnie światłosiła zadecyduje o wyborze, a poza tym nie wypada, by w linii premium nie było modelu ultaszerokokątnego.
Reprezentujący serię G Master model 12-24 mm f/2.8 zachwycać ma pod wieloma względami, ale przede wszystkim dostarczać ma bezkompromisowej jakości obrazu, która sprawi, że w bezpośrednim zestawieniu z nowym obiektywem nic nie będzie miało szans. Jak zapewnia producent, nowy obiektyw zapewnia nadzwyczajne rezultaty, w całym zakresie ogniskowych, co ma być wynikiem zaawansowanego układu optycznego.
Obiektyw, zbudowany na bazie 17 soczewek w 14 grupach, wyposażony został w trzy precyzyjne soczewki asferyczne XA (Extreme Asprherical), w tym największą soczewkę asferyczną XA, jaka do tej pory pojawiła się w systemie Sony E. Wraz z dodatkową, standardową soczewką asferyczną, skutecznie kompensować mają one astygmatyzm, komę i dystorsję i zapewniać wyrównaną rozdzielczość. Z kolei dwie soczewki Super ED i dwie kolejne soczewki ED (o obniżonym współczynniku dyspersji) doskonale radzić mają sobie z aberracją chromatyczną.
To wszystko przy akompaniamencie 9-listkowej przysłony i szybującego, rozdzielonego na dwie niezależne grupy mechanizmu ostrzenia, który zapewniać ma ponadprzeciętne rezultaty zarówno przy ustawaniu ostrości na odległe obiekty, jak i fotografowania detali w zbliżeniu. Warto też odnotować, że dla całego zakresu ogniskowych minimalna odległość ostrzenia wynosi 28 cm, a producent przyłożył dużo uwagi, by nawet w tak szerokokątnej konstrukcji rozmycie tła prezentowało się zjawiskowo, co zresztą jest jedną z głównych cech szkieł z serii GM.
Jeśli zaś chodzi o samo ostrzenie, Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM jest wyposażony w cztery szybkie i ciche silniki liniowe Sony XD (eXtreme Dynamic), które gwarantować mają nieskrępowaną pracę zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. „Ponieważ w każdej z grup soczewek ostrości zastosowano dwa takie silniki, system AF działa szybko i dokładnie. Nowe algorytmy sterujące skracają czas reakcji silników XD przy zapewnieniu właściwej synchronizacji między grupami soczewek ostrości.” - obiecuje producent.
W filmowaniu pomóc ma także liniowe przełożenie ruchu pierścienia ostrości oraz praktyczny zakres ogniskowych, uzyskiwany w przypadku podpięcia do kamer systemu Super 35 (18-35 mm). Z innych udogodnień otrzymujemy też przycisk funkcyjny, manualny przełącznik trybu ostrości, mocowanie na filtry żelowe (przy tylnej soczewce) oraz uszczelnienia przed kurzem i wilgocią.
Warto też odnotować, że obiektyw otrzymał powłoki antyodblaskowe nowej generacji. Technologia Nano AR Coating II zapewniać ma jeszcze lepsze tłumienie odbić światła i flar. Sam obiektyw, jak na swoją specyfikację nie jest też koszmarnie duży - mierzy 97,6 x 137 mm przy wadze 847 g. Warto przypomnieć, że lustrzankowy model Canon EF 11-24 mm f/4 waży prawie 1,2 kg.
Ugięcie kolan powodować będą jednak nie tylko osiągi obiektywu, ale także i cena. Obiektyw kosztować ma w okolicach 15 tys. złotych. Dokładną polską cenę poznamy w ciągu najbliższych dni. Szkło trafi na rynek w sierpniu 2020 roku.
Nazwa | Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM |
Producent | Sony |
Typ | zmiennoogniskowy |
Mocowanie | Sony E Sony FE |
Ogniskowa | 12-24 mm |
Maksymalna jasność | 2.8 |
Maksymalna wartość przysłony | 22 |
Liczba listków przysłony | 9 |
Pierścień przysłony | nie |
Tryb bezstopniowy przysłony | nie |
Układ optyczny | 17 elementów w 14 grupach (3 soczewki XA, 1 soczewka asferyczna, 2 soczewki Super ED, 2 soczewki ED) |
Wewnętrzne ogniskowanie | tak |
Pole widzenia | 122°-84° |
Maksymalne powiększenie | 0,14 x |
Minimalna odległość ogniskowania | 28 cm |
Tryb makro | nie |
Średnica filtra | filtr wsuwany |
Mocowanie filtra żelowego | tak |
Autofokus | tak |
Manualne doostrzanie | tak |
Mechanizm autofokusa | 4 silniki liniowe XD (szybujący mechanizm przesuwania soczewek) |
Stabilizacja | nie |
Obudowa | magnezowo-aluminiowa |
Skala odległości | nie |
Przycisk funkcyjny | tak |
Uszczelnienia | tak |
Mocowanie statywowe | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak przymocowana na stałe |
Wymiary | 97,6 x 137 mm |
Waga | 847 g |
Cena w dniu premiery | 15 000 zł |
Więcej informacji o obiektywie znajdziecie pod adresem sony.pl.