Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM to obiektyw wypadający wzorowo niemal pod każdym względem, będący najlepszym szerokokątnym zoomem w systemie Sony E i prawdopodobnie również najlepszym tego typu szkłem w historii. Jest przy tym pierwszym zoomem o zakresie 12-24 mm i świetle f/2.8 na rynku.

Szkło oferuje imponującą rozdzielczość, bardzo dobrą optymalizację optyki względem zapotrzebowań grupy docelowej, wzorową kontrastowość i doskonale radzi sobie zarówno z aberracją chromatyczną i winietowaniem, jak i dystorsją, która choć przy szerokim kącie występuję, to jest niewielka i będzie łatwa do skorygowania na etapie postprodukcji. Obiektyw jest też szybki i precyzyjny w zakresie ostrzenia, a praca pod światło to natomiast wzór do naśladowania dla innych producentów.

Jeśli można się do czegoś przyczepić, będzie to rozmycie brzegów kadru na ogniskowej 12 mm i przysłonie f/2.8, które rzuci się w oczy podczas oglądania zdjęć w powiększeniu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku rozmiarów ekranowych i odbitek oglądanych z rozsądnej odległości będzie to problem zupełnie nieistotny. A jeśli już, szybko zniwelujemy go lekko domykając przysłonę.

Podsumowując, model FE 12-24 mm f/2.8 GM to klasa sama w sobie i świetny pokaz technicznych możliwości inżynierów Sony. Czy jednak warto wydać na niego aż 8,5 tys. złotych więcej niż na konkurencyjną Sigmę 14-24 mm f/2.8? Na to pytanie każdy będzie musiał odpowiedzieć sobie samemu.

Choć testy studyjne w najważniejszych kwestiach wskazują wyraźną przewagę konstrukcji Sony, w praktyce, pod względem jakości samego obrazka różnica ta nie będzie drastycznie zauważalna. W końcu i wspomniana Sigma to bardzo udany obiektyw. Modelem Sony na pewno powinni jednak zainteresować się ci, którym zależy na szybkości pracy - natywne szkło może pochwalić się niemal dwukrotnie szybszymi czasami reakcji w zakresie pracy AF od konkurencyjnego modelu.

Plus image
plusy:
  • Doskonała rozdzielczość
  • Szybki silnik AF
  • Znikoma winieta
  • Dobrze zminimalizowana aberracja chromatyczna
  • Niewielka dystorsja
  • Przyjemny charakter rozmycia
  • Świetne powłoki antyrefleksyjne
Minus image
minusy:
  • Cena
Naszym zdaniem
Świetny pokaz technicznych możliwości inżynierów Sony i najlepszy ultraszerokokątny zoom na rynku. Za doskonałe rezultaty musimy jednak w tym wypadku słono zapłacić.
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Ocena ogólna

96%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły