Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Cena / Jakość:
7
Optyka:
9.5
Budowa:
9.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

96%

Ofertę systemu Sony E wzbogacił ostatnio najszerszy na świecie pełnoklatkowy zoom ze światłem f/2.8. Czy dostarczana jakość uzasadnia niebotyczną cenę? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

31 Lipiec 2020
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie zawsze odpowiada temu, jak będziemy postrzegać zdjęcie w rzeczywistości. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30 cm.

Jak już wspomnieliśmy, obiektyw Sony FE 12-24 mm f/2.8 GM obarczony jest delikatnym rozmyciem brzegów kadru przy ogniskowej 12 mm i szeroko otwartej przysłonie, co dobrze pokazują wykresy BxU dla matrycy. W przypadku konkurencyjnej Sigmy problem ten był mniej widoczny, ale kolejny raz musimy zwrócić w tym wypadku uwagę na krótszą ogniskową obiektywu Sony.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Wykres dla ogniskowej 12 mm

Wykres dla ogniskowej 24 mm

Warto też brać pod uwagę, że wartości dla matrycy nie oddają tego, jak w rzeczywistości będziemy odbierać zdjęcie oglądając je w rozmiarach ekranowych, lub na odbitce. Ten stan rzeczy dużo lepiej opisują wykresy znormalizowane dla wydruku 20 x 30 cm, oglądanego z odległości 30 mm. Jak widzimy, w rzeczywistości rozmycie brzegów pozostanie praktycznie niezauważalne. Wyjątkiem będą bardzo duże wydruki oglądane z bliska, ale w obecnej rzeczywistości raczej nie będzie to częste.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Wykres dla ogniskowej 12 mm

Wykres dla ogniskowej 24 mm

Przede wszystkim należy jednak zauważyć, że wspomniana kwestia dotyczy właściwie wyłącznie ogniskowej 12 mm i przysłony f/2.8. Domknięcie do f/4 w dużej mierze niweluje problem, a przy f/5.6 rozmycie brzegów będzie już praktycznie niezauważalne.

A jak prezentuje się sam charakter rozmycia nieostrości? Jak wiemy, jedną z podstawowych cech optyki GM jest właśnie wyjątkowo przyjemny charakter bokeh, który w wypadku modelu 12-24 mm kształtowany ma być w dużej mierze przez soczewkę XA. Cóż, wygląda to bardzo dobrze. Rozmycie jest miękkie i kremowe, a bokeh ma kształt idealnych okręgów. Zapewne niewiele osób będzie wykorzystywać obiektyw do fotografowania detali, ale warto wiedzieć, że i w tym wypadku szkło nas nie zawiedzie.

Rozmycie w praktyce:

12 mm, f/2.8

24 mm, f/2.8

12 mm, f/4

24 mm, f/4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły