Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
88%
Obiektywy z serii Art już od 5 lat rozpieszczają fotografów, a najnowsza Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM ART może okazać się prawdziwym klejnotem w koronie całej linii. Sprawdzamy, czy tak będzie w istocie.
Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:
Wartości dla matrycy:
Nowa Sigma wyjątkowo pięknie maluje - nieostrości dalszego planu są odpowiednio rozmyte (nie mamy charakterystycznego „mydła“). Również bokeh prezentuje się bardzo dobrze - jako równe okręgi. Poza tym kombinacja ogniskowej 135 mm i światła f/1.8 sprawia, że fotografowany obiekt jest wyraźnie odseparowany od tła, co jest cechą pożądaną w portrecie. Poza tym od obiektywu portretowego powinniśmy oczekiwać ostrego obrazu w centrum kadru i plastycznych rozmyć, które stopniowo zwiększają się ku brzegom. I taką właśnie plastykę z małą głębią zapewnia najmłodszy reprezentant linii Art.
Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:
Również wyniki jakie zanotowaliśmy dla odbitki 20 x 30 cm świadczą o wysokiej jakości optycznej nowej Sigmy. Otrzymany obraz jest bardzo ostry i wyrazisty nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru, dzięki czemu rozmycia i nieostrości nie będą denerwujące. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska, co oznacza brak wyraźnych rozbieżności w jakości obrazu pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko pochwalić producenta za skonstruowanie wyjątkowego układu optycznego.
Rozmycie obrazu w praktyce - przysłona f/1.8