Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
76%
Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych.
Niestety Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO ma nie najlepiej skorygowaną aberrację chromatyczną. Największą anomalię wynoszącą aż 1.89 piksela zanotowaliśmy na ogniskowej 7 mm i f/16. Podobny wynik rzędu 1.46-1.70 piksela utrzymywał się także na innych przysłonach. Takie wartości (wynoszące około dwóch pikseli) mogą oznaczać, że w niektórych przypadkach (zwłaszcza na kontrastowych fragmentach zdjęcia) aberracja może być zauważalna na zdjęciach. Natomiast zmiana ogniskowej do 14 mm sprawi, że anomalia ulegnie zmniejszeniu. Największy wynik 1.01 piksela odnotujemy na f/2.8. Z kolei przymknięcie przysłony będzie skutkować delikatnym zmniejszeniem aberracji do wartości 0.96-0,98 piksela.
]> */
]