Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

76%

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO to konstrukcja, która poszerza linię profesjonalnych obiektywów z serii PRO przeznaczonych do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Jednak czy sprosta ona wyśrubowanym wymaganiom zaawansowanych fotografów, poszukujących jasnego ultraszerokokątnego zooma? Sprawdźcie, jak nowe szkło Olympusa wypadło w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

1 Październik 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 

10. Podsumowanie


Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO dopełnia profesjonalną serię obiektywów PRO japońskiego producenta. Konstrukcja została zaprojektowana z myślą o zaawansowanych fotografach i miłośnikach zmiennoogniskowych szkieł szerokokątnych, którzy pragną uzyskać ciekawe i kreatywne ujęcia w naprawdę wymagających warunkach.

Nowy reprezentant rodziny M.Zuiko PRO zrobił na nas bardzo dobre wrażenie. Na szczególne słowa uznania zasługują precyzyjne wykonanie oraz nieprzeciętny wygląd, które są już niejako cechą rozpoznawczą profesjonalnych szkieł Olympusa. M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO stanowi bardzo trwałą i wytrzymałą konstrukcję, która została wręcz stworzona, by pracować w najbardziej wymagających warunkach. Bagnet jak i cały tubus zostały wykonane ze stopu metali. Co więcej, obiektyw posiada liczne uszczelnienia, które w efektywny sposób chronią wnętrze przed kurzem i wilgocią. Z kolei dzięki niezbyt dużym wymiarom i wadze oraz szerokiemu pierścieniowi zmiany ogniskowej, otrzymujemy ergonomię stojąca na wysokim poziomie. Tak naprawdę jedyne do czego możemy mieć pewne zastrzeżenia, to sposób mocowania osłony przeciwsłonecznej, która została przytwierdzona na stałe. Dlatego też przy jakimkolwiek uszkodzeniu sami nie będziemy w stanie jej wymienić na nową. Będzie to możliwie dopiero po przesłaniu obiektywu do serwisu Olympusa.

Zobacz wszystkie zdjęcia (7)

Obiektyw oferuje także dobrą jakość optyki, choć i tu nie obyło się bez wpadek. Brawa należą się za wyśmienitą wyrazistość i kontrast, nasycenie barw oraz plastykę zdjęć. Optymalną rozdzielczość w centrum kadru uzyskamy w przedziale f/2.8-f/8, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Już na najszerzej otwartej przysłonie będziemy mogli cieszyć się wysoką jakością obrazu. Niestety na brzegach sytuacja jest nieco inna - najlepszą rozdzielczość odnotujemy między f/4 a f/16. Ponadto, na ogniskowej 7 mm aberracja i dystorsja są bardzo słabo skorygowane, przez co zniekształcenia obrazu mogą być widoczne na zdjęciach. Jednak zmiana ogniskowej na 14 mm skutecznie niweluje wspomniane anomalie. Z kolei pochwalić należy bardzo małą różnicę w jasności pomiędzy centrum a brzegami kadru, a także świetną pracę w warunkach kontrastowego oświetlenia. Dzięki temu winieta oraz artefakty w postaci blików i flar nie będą stanowić żadnego problemu dla nowej konstrukcji Olympusa.

M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO nie należy do najtańszych szkieł. Jednak za cenę około 5300 zł otrzymamy szybki i precyzyjny system ustawiania ostrości, stałe światło f/2.8, zakres ogniskowych 7-14 mm (ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego 14-28 mm), kompaktową, metalową i uszczelnioną obudowę oraz wysoką jakość obrazu. Dlatego też nowy model Olympusa może okazać się wręcz idealną propozycją dla fotografów przyrody i krajobrazu, fotografów sportów ekstremalnych oraz fotografów koncertowych, którzy poszukują niezawodnego szerokiego kąta do systemu Mikro Cztery Trzecie.


Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ elegancki wygląd
+ uszczelniana konstrukcja
+ wygodny pierścień zmiany ogniskowej
+ przycisk funkcyjny L-Fn umieszczony na tubusie
+ szybki i cichy autofokus
+ minimalna odległość ostrzenie wynosząca 7,5 cm
+ stałe światło f/2.8
+ ładna plastyka obrazu
+ dobra jakość obrazu w centrum kadru w przedziale f/2.8-f/8
+ dobra rozdzielczość na brzegach kadru w zakresie przysłon f/4-f/16
+ bardzo mała dystorsja na ogniskowej 14 mm
+ świetnie skorygowana winieta
+ bardzo dobra praca w warunkach kontrastowego oświetlenia


- osłona przeciwsłoneczna zamocowana na stałe
- rozdzielczość obrazu poniżej granicy akceptowalności na f/16 i f/22 (centrum kadru)
- niska jakość obrazu na f/2.8, f/16 i f/22 (brzegi kadru)
- bardzo słabo skorygowana aberracja na ogniskowej 7 mm
- bardzo duża dystorsja na ogniskowej 7 mm
- wysoka cena

Olympus M.Zuiko 7-14 mm f/2,8 PRO uzyskał w swojej klasie 76%








]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7
Budowa:
8
Ocena ogólna

76%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe [RAW]
To najnowszy standard w systemie Nikon Z. Choć bardzo jasny, został wyceniony przez producenta wręcz budżetowo. Jak wypada w praktyce? Oto garść zdjęć przykładowych!
17
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po 8 latach Tamron powraca do tematu profesjonalnej portretówki makro. Nowy Tamron 90 mm f/2.8 Di III Macro VXD oferować ma doskonałą optykę i wysoką kulturę pracy w bardzo atrakcyjnej...
24
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
34
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)
zamknij
Partner:
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2024
nie teraz
nie pokazuj tego więcej
Głosuj