Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

70%

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 to bardzo jasny i w pełni manualny obiektyw portretowy przeznaczony do aparatów wyposażonych w pełną klatkę. Nowa propozycja chińskiego producenta aspiruje do segmentu profesjonalnego, sprawdźmy więc, czy sprosta oczekiwaniom zawodowców!

Autor: Michał Chrzanowski

27 Sierpień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

10. Podsumowanie


Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 to najnowsza propozycja chińskiego producenta, która rozszerza linię manualnych szkieł dedykowanych dla aparatów wyposażonych w pełnoklatkową matrycę obrazu. Stałka posiada portretową ogniskową 85 mm, jedenastolistkową przysłonę oraz światłosiłę f/1.2. Dzięki temu efektownie wyeksponujemy główny obiekt zdjęcia, odseparujemy go od tła, a także uzyskamy plastyczne rozmycie i przyjemne dla oka bokeh. Tak więc nie ma żadnych wątpliwości - obiektyw został zaprojektowany specjalnie dla portrecistów, dla których takie zachowanie jest bardzo pożądane.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Testowany obiektyw to udany model również pod względem optyki. Na szczególne pochwały zasługuje ponadprzeciętna jakość obrazu, choć nie obyło się też bez wpadek. Ale zacznijmy od plusów.

Przede wszystkim bardzo dobry kontrast, wyrazistość obrazu, dobre przenoszenie kolorów, ogólna plastyka zdjęć i bokeh (szczególnie na przysłonie f/1.2). Odnotować należy także świetnie skorygowaną dystorsję, dzięki czemu zniekształcenia geometryczne obrazu nie będą widoczne na zdjęciach. Winieta również nie stanowi większego problemu, ale dopiero od wartości f/2.8. Na szerzej otwartej przysłonie f/1.2 i f/1.4 może być już zauważalna. Jednak dzięki naturalnemu rozkładowi winietowania, nie powinno ono negatywnie wpłynąć na ostateczny odbiór zdjęcia.

Natomiast po stronie wad musimy zapisać bardzo dużą aberrację chromatyczną, która pojawia się w całym zakresie przysłon. Anomalia, która wynosi ponad 1,50 piksela nie powinna występować w obiektywie zaawansowanym. Poza tym Mitakon słabo poradził sobie w momencie fotografowania pod ostre światło. W takich sytuacjach będziemy musieli pogodzić się z różnymi artefaktami widocznymi na zdjęciach. W tej kwestii pomocną mogłaby okazać się osłona przeciwsłoneczna, jednak producent nie uwzględnił jej w zestawie. Musimy więc uznać to za minus.

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 to trwała i solidna konstrukcja, która dzięki dodatkowym uszczelnieniom może przetrwać naprawdę wiele. Niestety nie można jej nazwać kompaktową. Obiektyw jest duży i waży prawie kilogram, ale w połączeniu z pełnoklatkowym korpusem tworzy wyważony duet, którym fotografuje się wygodnie.

Czy warto wydać na niego niemal 4000 zł? Naszym zdaniem tak. W tej cenie otrzymamy bardzo jasny obiektyw portretowy, który może sprostać wymaganiom wielu, nawet profesjonalnych fotografów.


Podsumowanie

+ bardzo dobra jakość wykonania
+ uszczelniana konstrukcja
+ elegancki wygląd
+ bezstopniowy i bezdźwięczny pierścień przysłony
+ wygodny pierścień ustawiania ostrości
+ dobra rozdzielczość obraz w centrum kadru w całym zakresie przysłon
+ dobra rozdzielczość obraz na brzegach kadru w przedziale f/2 - f/16
+ bardzo dobra kontrastowość, wyrazistość i kolorystyka zdjęć
+ bardzo plastyczne rozmycie obrazu na przysłonie f/1.2
+ okrągłe bokeh
+ mała dystorsja obrazu
+ bardzo dobrze korygowana winieta od przysłony f/2.8

- brak styków umożliwiających przesył danych do aparatu o wartości przysłony i ogniskowej
-brak autofocusa
- brak osłony przeciwsłonecznej w zestawie handlowym
- słaba rozdzielczość obrazu na brzegach kadru podczas fotografowania na f/1.2 - f/1.4
- duża aberracja chromatyczna występująca w całym zakresie przysłon
- zauważalna winieta na przysłonie f/1.2 i f/1.4
- widoczne bliki podczas pracy w kontrastowych warunkach oświetleniowych

Mitakon Speedmaster 85 mm f/1.2 uzyskał w swojej klasie 70%





]> */


]

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

70%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)