Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
4
Cena / Jakość:
2
Optyka:
3
Budowa:
5.5
Marka:
Yongnuo
Nasza ocena:

43%

Do naszej redakcji trafił szerokokątny stałoogniskowy obiektyw Yongnuo 35mm f/2. Nowe szkło to tańszy odpowiednik modelu Canon EF 35 mm f/2, który oferuje podobne parametry techniczne. Sprawdźcie, jak trzydziestka piątka chińskiego producenta wypadła w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

20 Sierpień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, Yongnuo 35 mm f/2 oferuje bardzo słabą rozdzielczość obrazu. Granicę akceptowalności (20 lp/mm) w centrum kadru nieznacznie przekroczymy od przysłony f/2,8 (20.56 lp/mm). Wraz z jej przymykaniem, wartości funkcji MTF50 będą się poprawiać. Dobrą jakość obrazu w centrum kadru otrzymamy w przedziale f/4-f/11. Optymalną rozdzielczość uzyskamy zaś podczas fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/5,6 (41.13 lp/mm). Natomiast spadek rozdzielczości odnotujemy od przysłony f/16. Jednak wynik w centrum kadru wciąż będzie utrzymywał się na dobrym poziomie. Niestety sytuacja na brzegach kadru jest diametralnie odmienna. Granicę akceptowalności przekroczymy dopiero od przysłony f/8, gdzie wartość funkcji MTF50 wyniesie zaledwie 21.34 lp/mm. Z kolei najwyższą rozdzielczość na brzegach otrzymamy na przysłonie f/11, jednak wynik 25.45 lp/mm również pozostawia wiele do życzenia. Niestety w przeprowadzonym teście najsłabiej wypadła przysłona f/2, która w ogóle nie przekroczyła granicy akceptowalności. Podczas fotografowania na najszerzej otwartej przysłonie rozdzielczość obrazu w centrum kadru wyniosła jedynie 13.20 lp/mm. Na brzegach sytuacja wyglądała jeszcze gorzej - 9.70 lp/mm. Dlatego też fotografowanie z użyciem przysłony f/2 wiąże się ze słabą jakością obrazu na całej powierzchni kadru.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest podobna do tej, jaką otrzymaliśmy w przypadku surowych plików RAW, a wyniki rozdzielczości są nieznacznie wyższe. W centrum kadru otrzymamy dobrą jakość obrazu w przedziale f/2,8-f/22. Z kolei na brzegach kadru granica akceptowalności zostanie przekroczona od przysłony f/8.

Podsumowując, rozdzielczość Yongnuo 35 mm f/2 jest bardzo daleka od ideału. O ile w centrum kadru jakość obrazu jest jeszcze w miarę akceptowalna, o tyle na brzegach sytuacja jest zgoła odmienna – żeby nie powiedzieć tragiczna. Poza tym fotografowanie na przysłonie f/2 jest nieefektywne, gdyż uzyskany obraz jest nieostry w całej rozpiętości kadru.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.







]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To ponad 14-krotny zoom do aparatów pełnoklatkowych - obiektyw do wszystkiego. Jest przy tym dość lekki i poręczny. Na fotowyprawie na Sycylię z firmą Nikon sprawdziliśmy co potrafi.
32
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Nowe hybrydowe obiektywy Canon RF - pierwsze wrażenia
Unikalny zoom RF 70-200 mm f/2.8 IS USM Z oraz stałki RF 50 mm f/1.4 VCM i 24 mm f/1.4 VCM wzbogacają katalog szkieł Canona przeznaczonych jednocześnie do filmu i fotografii. Nowym...
25
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
32
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)