6. Fotografowanie
Szybkość działania
Korzystanie z Sony A850 nie wiąże się z uciążliwymi przestojami i czekaniem na reakcję aparatu. Podczas fotografowania aparat szybko reagował na nasze ruchy, co pozwoliło uchwycić wiele wspaniałych momentów. Jedynie zastrzeżenia mamy do szybkości działania trybu odtwarzania - pliki o dużej rozdzielczości potrzebowały krótkiej chwili by się wyświetlać. Także przewijanie powiększonych zdjęć wiązało się z odczuwalnymi opóźnieniami, ale nie jest to fakt, który by bezpośrednio wpływał na jakość oraz możliwości wykonania zdjęcia.
Sony A850 nie ma aspiracji by stać się korpusem reporterskim, gdyż szybkość zdjęć seryjnych jest stosunkowo niska i wynosi jedynie 3 kl/s. Prawdopodobnie jest to celowo ograniczony parametr, by w tej kategorii nie konkurować z flagowym modelem A900 (5 kl/s). Na pocieszenie należy przyznać, iż pojemny bufor pamięci będzie się bardzo powoli zapychał i dzięki temu serie naszych zdjęć mogą być bardzo długie. Dla przykładu, korzystając z szybkiej karty SanDisk Extreme IV, długość serii zdjęć JPEG Fine jest w praktyce nie ograniczona. Zrobiliśmy serię 200 ujęć, a aparat nadal był chętny do dalszej rejestracji. Test prędkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy na manualnych ustawieniach autofokusa, w manualnym trybie ekspozycji i czasie 1/250 s.
Sprawa komplikuje się nieco w przypadku zdjęć RAW (ważących około 36 MB). Tutaj seria zdjęć z szybkością 3 kl/s może mieć maksymalnie długość 17 klatek, następnie aparat zauważalnie zwalnia do szybkości 1,1 kl/s. Dla zdjęć RAW+JPEG Fine (nie możemy tutaj zmienić kompresji JPEG) osiągi są jeszcze gorsze i prezentują się następująco: 12 zdjęć z maksymalną szybkością, następnie zwolnienie do 0,9 kl/s.
Jak pamiętamy, w modelu A900 istotnym parametrem, mającym wpływ na szybkość zdjęć była czułość matrycy. Powodem tego jest fakt, że 24,6 MP zdjęcia stanowią wyzwanie dla procesora obrabiającego zdjęcia - szczególnie algorytmów odszumiających. Na szczęście w nowszym modelu ustawienia czułości ISO nie mają wpływu na szybkość trybu seryjnego, przy prędkości 3 kl/s procesor Dual BIONZ bez problemu radzi sobie nawet z najcięższą obróbką plików.
Tryby ekspozycji
Jak przystało na profesjonalną lustrzankę nie znajdziemy na tarczy trybów A850 programów tematycznych, znalazł się tam pełen zestaw trybów przeznaczonych dla zaawansowanych fotografów i tryb Auto.
tarcza trybów
Wyboru trybu dokonujemy tarczą trybów, która jest umieszczona na lewej górnej części korpusu. Do dyspozycji mamy:
- M - ustawienia manualne
- S - preselekcja czasu
- A - preselekcja przysłony
- P- program z fleksją
- AUTO - tryb w pełni automatyczny
- 1,2,3 - tryby użytkownika
Pomiar ostrości
Układ autofokusu został w pełni zaczerpnięty z flagowego modelu A900. Oczywiście pomiar ostrości jest realizowany na zasadzie detekcji fazowej. Do dyspozycji mamy 9 pól, wśród których centralny jest punktem krzyżowym o podwójnej precyzji. Oprócz punktów widocznych w wizjerze do dyspozycji mamy 10 punktów pomocniczych, umieszczonych w okolicach punktów głównych - mają one na celu usprawnić proces ustawiania ostrości. Jedyną znaczącą wadą jest rozmieszczenie punktów głównych, a mianowicie zbyt ciasne ulokowanie ich w centrum kadru. Niedogodność ta ujawnia się przede wszystkim w fotografii portretowej, gdzie ostre partie obrazu są przeważnie poza środkiem kadru. Podczas testu korzystaliśmy głównie z dwóch obiektywów: Sony 50mm/1.4 oraz zooma Sony G 70-200mm/2.8. Oba obiektywy sprawnie ustawiały ostrość, lecz przewagę miał 70-200/2.8 ze względu na wbudowany, szybki silnik ultradźwiękowy.
układ punktów AF
Na schemacie powyżej na niebiesko oznaczone są główne punkty AF, pola wspomagające zaznaczono na zielono.
Pomiar światła
Sony A850 została wyposażona w trzy podstawowe tryby pomiaru światła: wielosegmentowy (matrycowy), centralnie ważony oraz punktowy.
Podstawowym trybem jest pomiar wielosegmentowy korzystający z 40-segmentowej fotodiody krzemowej w układzie plastra miodu. W tym trybie aparat mocniej uwypukla obszar wokół aktywnego pola AF. Pomiar centralnie ważony dobrze sprawuje się w bardziej kontrastowych sytuacjach, gdy chcemy prawidłowo naświetlić nieco większy obiekt w centrum kadru. Natomiast pomiar punktowy idealnie sprawdza się w przypadku naświetlenia drobnych obiektów, znajdujących się w miejscu aktualnego punktu AF. Do zmiany sposobu pomiaru światła służy wygodny przełącznik zlokalizowany po prawej stronie wizjera.
przełącznik trybu pomiaru światła
Napęd i bracketing
Po wciśnięciu przycisku
DRIVE dostajemy się do zakładki w której możemy zmienić tryb napędu oraz bracketing. Jeżeli chodzi o napęd to mamy do dyspozycji: zdjęcia pojedyncze, zdjęcia seryjne, samowyzwalacz (2 lub 10s), uniesienie lustra oraz pilot.
zakładka napędu i bracketingu
Poza tym do dyspozycji mamy cztery różne metody wykorzystania bracketingu. Pierwszą jest bracketing ciągły - po naciśnięciu i przytrzymaniu spustu migawki zostanie wykonana zaprogramowana seria zdjęć (3 lub 5). W trybie bracketingu pojedynczego po naciśnięciu spustu migawki zostanie wykonane jedno zdjęcie. Kolejne wyzwolenia migawki doprowadzą do wykonania całej serii bracketingu. W obu tych trybach możemy wybrać stopień korekty 0,3, 0,5 lub o,7 EV i ilość klatek w serii 3 lub 5. Dostępny jest jeszcze bracketing balansu bieli i funkcji D-Range.
Stabilizacja obrazu
W A850 jak we wszystkich lustrzankach Sony zastosowano stabilizację sensora
SteadyShot INSIDE, która działa na zasadzie przesuwania przetwornika, a więc współpracuje ze wszystkimi podłączonymi obiektywami. Producent twierdzi, że system ten pozwoli na wydłużenie czasu otwarcia migawki o 2,5-4 EV i uzyskanie nieporuszonych obrazów. Podczas pracy za stabilizacją w wizjerze widoczna jest drabinka informująca nas o sile drgań, co pomaga w dobraniu odpowiedniej pozycji i ustaleniu oddechu, żeby uzyskać jak najmniejsze poruszenie.
Według naszych obserwacji, skuteczność stabilizacji obrazu można ocenić na około 2 EV, co jest z pewnością wynikiem zadowalającym, ale nie nadzwyczajnym.
Balans bieli
Zmiany balansu bieli dokonujemy przyciskając przycisk znajdujący się na górnej ściance aparatu. Po jego wciśnięciu na ekranie pojawia się zakładka z ustawieniami WB. Do dyspozycji mamy następujące tryby:
- Auto
- Światło dzienne
- Cień
- Chmury
- Wolfram
- Światło jarzeniowe
- Lampa błyskowa
- Ustawienie wg Kelvinów (2500 - 9900 K z 9-stopniową korektą purpura lub zieleń)
- Ustawienie własne wg wzorca
zakładka ustawień balansu bieli
Przy zdefiniowanych ustawieniach balansu bieli mamy możliwość dostrojenia temperatury barwowej w skali -3 do +3, gdzie wartości ujemne dają zimniejszą kolorystykę, a dodatnie cieplejszą.
Generalnie ustawianie balansu bieli działa poprawnie i w większości sytuacji możemy zaufać ustawieniu automatycznemu. Ewentualne drobne korekty balansu bieli możemy z łatwością wykonać podczas obróbki plików RAW.
porównanie automatycznego balansu bieli (dół) z balansem bieli według wzorca (góra)
D-Range
A850 tak jak inne konstrukcje Sony została wyposażona w funkcje D-Range. Pozwala ona na rozszerzenie zakresu tonalnego poprzez rozjaśnianie ciemnych partii obrazu. D-Range może działać w jednym z trzech trybów:
- standard
- zaawansowana automatyczna
- zaawansowana z własnym ustawieniem poziomu od 1 do 5
Ustawienie standardowe działa bardzo delikatnie, natomiast zaawansowane automatyczne dość mocno rozjaśnia najciemniejsze obszary zdjęcia. Dodatkowo możemy sami ustawić intensywność działania D-Range, do dyspozycji mamy 5 poziomów.
D-Range od góry z lewej strony: wyłączony, pozostałe zdjęcia od poziomu 1 do 5
Jak widać na powyższym zestawieniu, funkcja
D-Range nie jest tylko marketingowym dodatkiem. Z powodzeniem możemy jej używać w codziennym fotografowaniu, szczególnie jeśli intensywność będziemy wybierać z zakresu 1-3.
Podsumowanie
W dziedzinie fotografowania Sony A850 niewiele ustępuje bardziej zaawansowanej A900. Różnice tkwią jedynie w szybkości zdjęć seryjnych, z czego nie wszyscy użytkownicy korzystają. Do plusów trzeba zaliczyć stabilizację sensora, bogate możliwości bracketingu i bardzo przewidywalnie działający pomiar światła. Nie można też narzekać na równe i powtarzalne działanie balansu bieli. Największym mankamentem tej konstrukcji, który dawał się we znaki podczas fotografowania było centralne umieszczenie wszystkich punktów autofokusa.
+ sprawnie działający układ AF
+ stabilizacja pełnoklatkowego sensora
+ 3 definiowalne tryby użytkownika
+ bogate możliwości bracketingu
+ funkcja
D-Range
- ciasno umieszczone punkty autofokusa
- stosunkowo wolne przeglądanie zdjęć
Spis treści