Fotografowanie

Po premierze Olympusa E-420 nadszedł czas na wyższy model - E-520. Następca przełomowego modelu E-510 nie wnosi rewolucyjnych rozwiązań. Jest raczej kontynuacją dobrej tradycji poprzednika. E-520 oferuje stabilizację obrazu, ultradźwiękowy filtr przeciwdziałający osadzaniu się kurzu na matrycy i tryb live view z możliwością ustawiania ostrości na zasadzie detekcji kontrastu. Początkującym fotoamatorom spodoba się funkcja wykrywania twarzy.

Autor: Marcin Falana

27 Czerwiec 2008
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

E-520 jest gotowy do pracy momentalnie po włączeniu. Jesteśmy w stanie zrobić zdjęcie w mniej niż sekundę od przełączenia dźwigni on/off, oczywiście bez ustawiania ostrości przez autofokus. Jeżeli chodzi o transfer danych bezpośrednio z aparatu do komputera przez złącze USB to E-520 jest w stanie przesłać 10 plików JPEG Large Normal o łącznej wielkości 20 MB w około 20s.

Autofokus

Jeżeli mowa o autofokusie to nie można mieć zastrzeżeń do szybkości działania w dobrym oświetleniu, aparat ostrzy bardzo sprawnie i nie ma problemów z szybkim fotografowaniem. Przy słabym poziomie oświetlenia jest trochę gorzej, jednak gdy ustawimy punkt fokusowania na czymś wyraźnym, lub kontrastowym to nowy Olympus nie powinien nas zawieść. E-520 wspomaga autofokus wbudowaną lampą błyskową, co często skutkuje oślepianiem naszych modeli stroboskopowym błyskiem. Z kitowym obiektywem E-520 potrzebuje nieco ponad 0,5 s przy ogniskowej 14mm i trochę ponad 1 s przy ogniskowej 42 mm na przeostrzenie z odległości minimalnej do nieskończoności.

Przy użyciu trybu live view z detekcją kontrastu (AF Obrazowy) E-520 ostrzy wolniej. Trochę wolniej działa też spust migawki. Gdy E-520 wyostrzy w trybie live view i wciśniemy spust migawki to da się odczuć delikatne opóźnienie.

Podczas fotografowania z użyciem wizjera aparat reaguje na naciśnięcie spustu migawki jak przystało na lustrzankę, czyli natychmiast. Gdy mamy ustawioną ostrość możemy mieć pewność, że uchwycimy interesujący nas moment. Szczególnie, że do dyspozycji mamy prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 3,5 kl/s. Z taką prędkością aparat wykonuje zdjęcia w formacie JPEG Large Normal w serii do zapełnienia karty. Trzeba przyznać, że bufor i procesor świetnie sobie radzą. Największe JPEG-i Large Fine E-520 rejestruje z tą prędkością do 16 klatek w serii, a RAW-y do 8 klatek w serii. Jeżeli chodzi o zestaw plików RAW+JPEG E-520 wykonuje z prędkością 3,5 kl/s serię 7 kadrów. W 10 s udało nam się wykonać 16 plików w formacie RAW.

Korzystanie z wbudowanej lampy błyskowej zwalnia serię zdjęć do około 2 kl/s.

Po uruchomieniu odtwarzania prędkość przeglądania zdjęć jest na przyzwoitym poziomie, chociaż tzw animacji jak w modelu E-3 nie da się wyświetlić. Nie odczuwamy za to opóźnienia podczas powiększania zdjęć

W trybie Live View mamy do dyspozycji trzy sposoby ustawiania ostrości: czujnik AF, AF hybrydowy, AF obrazowy.

autofokus w trybie podglądu na żywo

Pierwszy z nich - czujnik AF korzysta z detekcji fazowej i ostrzy dopiero po wciśnięciu spustu. Na ekranie nie widzimy działania autofokusa, jednak zdjęcia są ostre. Drugi AF hybrydowy pokazuje nam efekty ostrzenia na monitorze, jednak ostrzenie właściwe następuje tuż po wciśnięciu spustu. Słyszymy jak aparat potwierdza ostrość tuż przed otwarciem migawki. Ten tryb pomiaru ostrości współpracuje ze wszystkimi obiektywami Zuiko Digital. Trzeci AF obrazowy działa na zasadzie detekcji kontrastu i widzimy jego działanie na monitorze. Warto zaznaczyć, że pełne działanie autofokusa obrazowego, czyli opartego na detekcji kontrastu, jest dostępne z nową linią obiektywów: 14-42mm f/3.5-5.6, 40-150mm f/4.0-5.6 i nowym 25mm f/2.8 Pancake.

Tryby ekspozycji

E-520 jak przystało na lustrzankę dla każdego oferuje szeroki wybór trybów ekspozycji. Począwszy od trybu Auto poprzez Program Automatyki, Priorytet Przysłony, Priorytet Migawki, Program Manualny i Programy Tematyczne. Nawet jeżeli nie mamy dużego doświadczenia fotograficznego E-520 umożliwia robienie ciekawych zdjęć.

tarcza trybów

Wyboru dokonujemy tarczą programów, która znajduje się na górnej ściance korpusu. Mamy następujący wybór: [LSTAuto;Portret;Krajobraz;Makro;Sport;Portret nocny;Scene – wybór programu tematycznego;P – program z flaksją;A – preselekcja przysłony;S – preselekcja otwarcia czasu migawkil;M – program manualny]

Wśród programów tematycznych trybu {ITLScene] mamy wybór wśród 20 pozycji, każda z nich jest jest zobrazowana przykładowym zdjęciem i opisem. Dostajemy się do nich za pomocą przycisku OK:

  • Portret
  • Krajobraz
  • Portret na tle krajobrazu
  • Sceny nocne
  • Portret na tle sceny nocnej
  • Dzieci
  • Zdjęcia sportowe
  • Tryb jasnej tonacji - Hi Key
  • Tryb ciemnej tonacji - Lo Key
  • Tryb stabilizacji obrazu
  • Makro
  • Makrofotografie przyrody
  • Przy świecach
  • Zachód słońca
  • Dokumenty
  • Plaża i śnieg
  • Panorama - tylko z kartą xD
  • Podwodna fotografia szerokokątna
  • Podwodna fotografia makro

Pomiar oświetlenia

E-520 oferuje pięć sposobów pomiaru światła. Ciekawie prezentuje się pomiar punktowy. Wielkość punktu pomiarowego wynosi około 2% kadru, a do dyspozycji poza normalnym pomiarem punktowym mamy jeszcze pomiar na światła i cienie, co może być pomocne w uzyskaniu efektu High Key i Low Key. Olympus konsekwentnie stosuje to rozwiązanie w kolejnym modelu swojej lustrzanki.

Oprócz tego do wyboru mamy jeszcze pomiar centralnie ważony i automatyczny ESP. Wykorzystują one 49 stref pomiaru, co zapewnia prawidłowe dobranie parametrów ekspozycji. Trzeba przyznać, że pomiar ESP radzi sobie bardzo przyzwoicie zarówno w ostrym świetle dziennym jak i zacienionych wnętrzach. Dodatkowo możemy ustawić pomiar ESP tak, że uwzględnia aktywną pozycję punktu AF.

Bracketing

Niestety bracketing znalazł się dość głęboko w menu, bo pod koniec drugiej zakładki fotografowania, co nie sprzyja szybkiemu uruchomianiu tego trybu. Do dyspozycji mamy 3 parametry, które pozwalają na wykonanie serii zdjęć z zaprogramowanymi zmianami parametrów. Olympus, poza powszechnie stosowanym bracketingiem ekspozycji, pozwala na bracketing balansu bieli i siły błysku lampy błyskowej.

sposoby wyboru bracketingu

Tak jak w modelu E-510 Olympus udostępnił użytkownikom jedynie pełne wartości czułości ISO. Szkoda bo jeszcze w modelu E-500 mieliśmy możliwość korzystania z cząstkowych wartości, co bywa szczególnie pomocne podczas pracy z wyższymi czułościami. Do wyboru pozostał podstawowy zestaw wartości czułości od ISO 100 do ISO 1600.

Balans bieli

Jeżeli chodzi o wartości temperatury barwowej w E-520, to bardziej wymagający fotografowie na pewno znajdą ustawienia odpowiednie do większości fotografowanych scen. W modelu E-520 mamy następujący wybór ustawień balansu bieli:

wybieranie balansu bieli z poziomu menu funkcyjnego

Wyboru dokonujemy w menu lub bezpośrednio w menu funkcyjnym, możemy także zaprogramować jeden z przycisków, żeby był odpowiedzialny za tę funkcję.

wybieranie balansu bieli z poziomu menu

Automatyczny pomiar balansu bieli radzi sobie całkiem przyzwoicie. Jedynie podczas fotografowania scen oświetlonych światłem o temperaturze barwowej poniżej 3000 K warto użyć zdefiniowanego ustawienia WB.

automatyczny balans bieli
balans bieli ustawiony na światło żarowe

Opcje korekty obrazu

Olympus E-520 pozwala użytkownikom na samodzielną zmianę wielu parametrów obrazu. Mamy wpływ na:

  • nasycenie
  • kontrast
  • ostrość
  • gradacja
  • tryby kolorystyczne[LST

]

dostępne tryby kolorystyczne

Trzeba dodać, że każdy tryb kolorów pozwala na regulację kontrastu, nasycenia i wyostrzenia.

kontrast, ostrość, nasycenie

Podsumowanie

E-520 możemy pochwalić za szybkość działania i bogate możliwości korekty obrazu. Całkiem fajnym rozwiązaniem jest też ustawianie ostrości na zasadzie detekcji kontrastu. Do zdecydowanych minusów należą tylko trzy punkty autofokusa.

+ duża szybkość działania aparatu

+ przyjemny dźwięk migawki

+ podgląd głębi ostrości

+ bracketing ekspozycji, balansu bieli i lampy błyskowej

+ ostrzenie na zasadzie detekcji kontrastu w trybie live view

+ nieźle działający system pomiaru światła

- tylko 3 punkty autofokusa

- działanie autofokusa w słabym oświetleniu

- wspomaganie autofokusa przez lampę błyskową

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33