Budowa i obsługa

Po premierze Olympusa E-420 nadszedł czas na wyższy model - E-520. Następca przełomowego modelu E-510 nie wnosi rewolucyjnych rozwiązań. Jest raczej kontynuacją dobrej tradycji poprzednika. E-520 oferuje stabilizację obrazu, ultradźwiękowy filtr przeciwdziałający osadzaniu się kurzu na matrycy i tryb live view z możliwością ustawiania ostrości na zasadzie detekcji kontrastu. Początkującym fotoamatorom spodoba się funkcja wykrywania twarzy.

Autor: Marcin Falana

27 Czerwiec 2008
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

4. Budowa i obsługa

Optyka i sensor

Olympus konsekwentnie stosuje system 4/3 rozszerzając ofertę dedykowanych obiektywów Zuiko Digital. Bagnet Olympusa zapewnia wygodne i pewne mocowanie a wymiana obiektywów nie przysparza żadnych problemów. Żeby odpiąć obiektyw wystarczy nacisnąć przycisk zwalniający blokadę i przekręcić obiektyw w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Właściwe ułożenie obiektywu zapewniają czerwone kropki umieszczone na obiektywie i tarczy bagnetu. Testowany egzemplarz E-520 został dostarczony do redakcji fotopolis.pl z kitowym obiektywem Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6. Nie zrobił on na mnie zbyt dobrego pierwszego wrażenia. Nie dość, że jest wyposażony w plastikowy bagnet, który nie wzbudza dużego zaufania to jest też bardzo lekki.

Przyjrzyjmy się zatem jak nowy obiektyw kitowy Olympusa radzi sobie z ostrością na środku kadru. Jak widać na zdjęciach poniżej obiektyw Zuiko Digital pracuje najlepiej na przysłonach między f/5.6 - f/8. Skrajne ustawienia przysłony nie zachwycają, więc nie polecam domykania i otwierania maksymalnie przysłony. Jeżeli chodzi o ogniskową to najlepszą ostrość osiąga na ogniskowych między 25-35 mm (50-70 dla małego obrazka).

porównanie ostrości w środku kadru ogniskowa 14 mm, od góry: f/3.5, f/5.6, f/8, f/16, f/22
porównanie ostrości w środku kadru ogniskowa 25 mm, od góry: f/4.7, f/5.6, f/8, f/16, f/22
porównanie ostrości w środku kadru ogniskowa 35 mm, od góry f/5.3, f/8, f/16, f/22
porównanie ostrości w środku kadru ogniskowa 42 mm, od góry f/5.6, f/8, f/16, f/22

Olympus zastosował w modelu E-520 znany z innych modeli sensor Live MOS o rozmiarach 17,3 x 13,0 mm i mrozdzielczości 11,8 Mp z czego 10 Mp efektywnych. Aparat zapisuje pliki z maksymalną rozdzielczością 3648 x 2736 pikseli. Dostępny zakres czyłości wynosi od ISO 100 do ISO 1600. Matrycę wyposażono w ultradźwiękowy filtr usuwający kurz.

Wizjer

W modelu E-520 mamy niestety do czynienia z tunelem na którego końcu widzimy nasz kadr. Pole widzenia wynosi około 95% rzeczywistej wielkości kadru. Korekty dioptrii możemy dokonać w zakresie od -3 do +1 dioptrii.

wizjer i pokrętło zmiany dioptrażu

Z lewej strony niewymiennej matówki typu Neo Lumi-Micron wyświetlane są następujące informacje:

informacje w wizjerze:
1 - pola autofokusa
2 - wartość przysłony
3 - czas otwarcia migawki
4 - symbol potwierdzenia ustawienia ostrości
5 - lampa błyskowa
6 - balans bieli
7 - blokada AE
8 - wartość kompensacji ekspozycji
9 - tryb pomiaru światła
10 - wskaźnik stanu baterii
11 - tryb ekspozycji
12 - stabilizacja obrazu

Monitor

Jedną z rzeczy która odróżnia E-520 od swojego poprzednika, modelu E-510, jest wielkość monitora. Na tylnej ściance znalazł się bardzo przyzwoity 2,7-calowy wyświetlacz LCD HyperCrystal II o rozdzielczości 230 000 punktów. Obraz można oglądać pod dość dużym kątem co jest szczególnie pomocne podczas pracy w trybie podglądu na żywo. E-520 wyposażono tylko w jeden monitor, więc wszystkie informacje o parametrach fotografowania są wyświetlana właśnie na nim. Trzeba tu przyznać, że informacje są przejrzyste a menu funkcyjne jest wręcz wzorcowe.

menu funkcyjne

Poniżej przedstawiamy możliwe sposoby wyświetlania informacji podczas pracy w trybie podglądu na żywo.

informacje wyświetlane podczas podglądu na żywo

E-520 oferuje także linie pomocy.

linie pomocy wybór
linie pomocy

Lampa błyskowa

E-520 jest wyposażony we wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 12, co wystarcza na oświetlenie przedmiotów i osób znajdujących się blisko aparatu. Niestety lampa nie podnosi się zbyt wysoko więc musimy się liczyć z wystąpieniem efektu czerwonych oczu i cienia podczas korzystania z dłuższych obiektywów i osłony przeciwsłonecznej. Korekty błysku możemy dokonać w zakresie +/-3 EV. Najmniejsze wartości błysku umożliwiają wyzwalanie studyjnych lamp błyskowych bez wpływu na ekspozycję - szczególnie, że E-520 nie jest wyposażony w gniazdo X. Dodatkowo E-520 umożliwia zdalne sterowanie dedykowanymi lampami błyskowymi.

E-520 wbudowana lampa błyskwa

Poniżej przedstawiamy listę trybów pracy wbudowanej lampy błyskowej:

  • Auto
  • Manualnie
  • Redukcja czerwonych oczu
  • Synchronizacja z długimi czasami naświetlania
  • Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki
  • Błysk dopełniający
  • Synchronizacja z długimi czasami migawki z redukcją czerwonych oczu
  • Wyłączenie lampy
  • Bracketing

Zasilanie

Olympus skorzystał ze sprawdzonej baterii litowo-jonowej BLM-1 o pojemności 1500 mAh. Ładowanie baterii trwa ponad 2 h i pozwala na wykonanie około 350-400 zdjęć. Mankamentem E-520 jest sposób informowania o poziomie naładowania akumulatorka. Aparat pokazuje dosłownie przez moment po włączeniu symbol baterii w lewym górnym rogu. Żeby go zobaczyć ponownie musimy wyłączyć i włączyć aparat. Do tego istnieje niebezpieczeństwo, że rozładowana ale "wypoczęta" bateria zaistnieje na monitorze jako naładowana i dopiero po kilku minutach pracy okazuje się, że jest jednak wyładowana.

E-520 bateria i komora bateri

Pamięć

Model E-520 podobnie jak jego poprzednik został wyposażony w podwójne gniazdo kart pamięci CompactFlash i xD. Olympus nie rezygnuje z formatu kart xD, który powstał w 2002 roku w wyniku współpracy Olympusa, Toshiby i Fujifilm, jednocześnie daje możliwość korzystania z tańszych i popularniejszych kart CF. Co ciekawe mamy możliwość przegrywania pojedynczych zdjęć i całej zawartości z jednej karty na drugą.

E-520 złącza kart pamięci CF i xD

Złącza

Gniazdo złącz znalazło się na tylnej ściance pod gumową zatyczką. Obsługuje ono port USB i wyjście video. Niestety producent nie wyposażył E-520 w gniazdo X więc podczas pracy w studiu musimy się posiłkować wyzwalaniem lamp przez fotocelę lub poprzez gorącą stopkę i radiowy wyzwalacz.

E-520 złącza

Podsumowanie działu

W części poświęconej budowie i obsłudze największą wadą jest ciężki dostęp do informacji o stanie naładowania baterii oraz wizjer z efektem tunelu i zbyt małym polem krycia matówki. Do plusów trzeba zaliczyć matrycę z możliwością podglądu na żywo, stabilizacją i ultradźwiękowym czyszczeniem.

+ stabilizacja matrycy

+ ultradźwiękowe czyszczenie matrycy

+ trzystopniowy system stabilizacji matrycy

+ duży wyświetlacz

+ dwa gniazda kart pamięci

- efekt tunelu w wizjerze

- informacja o stanie naładowania baterii

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33