Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
2. Fotografowanie
Szybkość działania
K20D jest gotowy do pracy tuż po włączeniu. Z wyłączonym autofokusem robi zdjęcie tuż po przekręceniu tarczy ON/OFF. Aparat oferuje dwa sposoby rejestracji zdjęć seryjnych: szybkie i wolne, oraz Szybkie zdjęcia.
Tryb rejestracji Szybkie zdjęcia pozwala na rejestrowanie zdjęć z prędkością 21 kl/s w zmniejszonym formacie JPEG 1,6M*** (1536 x 1024) do 115 klatek. Podczas fotografowania w tym trybie lustro podnosi się, ostrość jest zablokowana, a na monitorze jest wyświetlany podgląd na żywo. W około 6 s K20D rzeczywiście rejestruje 116 klatek w zmniejszonej rozdzielczości. W ten sposób możemy nakręcić krótką scenkę filmową.
Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy z wyłączonym autofokusem z czasem otwarcia migawki 1/250 s na ISO 100. Zdjęcia seryjne wolne w formacie JPEG 14M*** - K20D robi z prędkością 2,3 kl/s do zapełnienia karty. Zdjęcia seryjne szybkie w tym samym formacie (JPEG 14M***) wykonuje z prędkością 3kl/s. Gdy podniesiemy jakość do JPEG 14M**** prędkość spada do około 2,5 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y to K20D jest w stanie zapisać 14 RAW-ów w 5 s, po czym zwalnia. Tandem RAW + JPEG też nie wypada źle, nowy Pentax zapisał 9 plików w 3,5 s. Jeżeli z prędkością robienia jest całkiem przyzwoicie to można mieć zastrzeżenia do czasu zapisywania, K20D potrzebuje około 5 s żeby zapisać RAW + JPEG na karcie SDHC.
Obiektyw
W zestawie kitowym Pentax oferuje obiektyw DA 18-55 3.5-5.6 o którym pisaliśmy przy okazji testu K10D - DA 18-55.
Tryby ekspozycji
Pentax K20D oferuje 10 programów fotografowania i jak przystało na zaawansowaną lustrzankę nie znajdziemy wśród nich programów tematycznych.
Program USER pozwala na fotografowanie z wcześniej zaprogramowanymi przez nas ustawieniami. Program GREEN/ZIELONY automatycznie ustawia migawkę i przysłonę zgodnie z programem liniowym. Kolejny tryb P (Hyper Program) działa podobnie jak tryb Zielony z tą różnicą, że pozwala na natychmiastowe przejście do trybu preselekcji migawki lub preselekcji przysłony. Wystarczy tylko przekręcić jedną z tarcz (przód, tył), aby dokonać zmian ekspozycji. Tryb Sv (Priorytet czułości) automatycznie dostosowuje ustawienia ekspozycji do wybranej czułości. Następne tryby to Tv (Priorytet czasu) i Av (Priorytet przysłony). Ciekawie prezentuje się program TAv (Priorytet przysłony i czasu) po ręcznym ustawieniu migawki i przysłony (tarcza przednia i tylna) aparat dobiera automatycznie czułość. Ostatnie trzy tryby to M (Hyper manual, B (Bulb) i X (Synchronizacja z błyskiem) nie wymagają dłuższego opisu.
Pomiar ostrości
Pomiar ostrości jest realizowany na zasadzie detekcji fazowej. Do wyboru mamy 3 tryby ustawiania ostrości: pojedynczy, ciągły, manualny. K20D jest wyposażony w 11 punktów AF z w tym 9 krzyżowych. Na przeostrzenie od odległości minimalnej do nieskończoności z obiektywem kitowym aparat potrzebuje ułamek sekundy. Autofokus działa szybko i dokładnie, nie można mieć większych zastrzeżeń.
W trybie Live View ostrzymy za pomocą przycisku AF, aparat podnosi na moment lustro ustawia ostrość i wraca do podglądu na żywo. W tym miejscu warto wspomnieć o wrażeniu, które towarzyszyło mi od początku używania Live View w modelu K20D. Nie jest to aparat stworzony do podglądu na żywo, dużo lepiej pracuje się patrząc tradycyjnie w wizjer. Producent nie pomyślał o wyświetlaniu bieżących informacji na monitorze LCD podczas pracy z podglądem na żywo. Rozumiem, że możemy zajrzeć do górnego wyświetlacza, jednak nie zaszkodziłoby, gdyby ta informacja była też dostępna na monitorze tylnym. Live View K20D nadaje się do komponowania sceny w studiu albo plenerze gdzie jest dużo światła.
Balans bieli
K20D oferuje oczywiście standardowe ustawienia balansu bieli:
W każdym z powyższych ustawień mamy możliwość dopasowania balansu bieli do własnych potrzeb. Możemy ustawić dominantę kolorystyczną i przesunąć balans w kierunku konkretnie interesującego nas koloru. Służy do tego kwadracik z zaznaczonymi kolorami znajdujący się z prawej strony. Do tego możemy przyglądać się zmianom na bieżąco obserwując zdjęcie. Przejrzysty i zrozumiały system ustawiania temperatury barwowej powinien zadowolić najbardziej wymagających.
Stabilizacja obrazu
K20D wyposażono w mechaniczną stabilizację matrycy, która współpracuje ze wszystkimi obiektywami. Obiektywy DA, D FA, FA J, FA i F są automatycznie interpretowane, gdy używamy innej optyki musimy wprowadzić długość ogniskowej. Przełącznik stabilizacji obrazu znajduje się na tylnej ściance aparatu. Pentax w instrukcji obsługi zapewnia utrzymanie czasów dłuższych o 4 przedziałki i rzeczywiście przy odrobinie dobrej woli da się utrzymać czas 1/6 s.
Pentax K20D jest aparatem dla wymagających. Poza podglądem głębi ostrości, który powinien się znaleźć w każdej lustrzance oferuje kilka rozwiązań, które zasługują na uwagę. Pierwszym z nich jest wielokrotna ekspozycja, funkcja nieobecna w amatorskich lustrzankach. Pozwala na zarejestrowanie kilku ujęć na jednym zdjęciu.
Fotografowie używający studyjnych lamp błyskowych na pewno docenią pojawienie się gniazda X, do którego możemy podłączyć kabel synchro. Jeżeli K20D ma uchodzić za propozycję dla profesjonalistów to na pewno gniazdo X mu w tym pomoże.