Sony Alpha A100 - Właściwości fizyczne

Po czerwcowej prezentacji nowego produktu firmy Sony, lustrzanki cyfrowej A100, na łamach Fotopolis.pl pojawiło się już wiele artykułów dotyczących tego aparatu. Nadszedł czas na jego test, który znakomicie uzupełni informacje już opublikowane. Zapraszamy do lektury.

Autor: Paweł Ryczkowski

23 Czerwiec 2006
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Mocowanie obiektywów

Wydaje się, że decydując się na system mocowania Minolty, Sony dokonało właściwego wyboru. Tym samym nie zaczyna od zera. Do dyspozycji są wszystkie obiektywy Minolty i Koniki Minolty z mocowaniem typu A. Można się spodziewać, że Sony będzie konsekwentnie stosować ten rodzaj mocowania w następnych modelach serii alfa. Grono użytkowników Minolty z takiego rozwiązania będzie na pewno zadowolone.

Obiektyw Sony DT 18-70 mm f/3,5-5,6

Sony przewiduję możliwość kupna samego korpusu alfy lub korpusu i obiektywu Sony DT 18-70 mm f/3,5-5,6 w zestawie. Przyjrzyjmy się więc jakości tego szkła.

Prezentuje się on całkiem dobrze. Wykonano go z czarnego plastiku wysokiej jakości. Pierścień zoomu pokryto prążkowaną gumą, dzięki czemu chwyt obiektywu jest pewny. W trakcie ostrzenia kręci się przednia soczewka, co jest dość częste w optyce "kitowej". Podobnie jak nie umieszczanie skali odległości i plastikowy bagnet - niestety Sony także zdecydowało się na takie rozwiązanie.

przysłona 5.6, środek kadru
porównanie ostrości na brzegach kadru, przysłona odpowiednio F3.5, F5.6 i F8

Jakości optycznej nie można ocenić jednoznacznie. Obiektyw ma świetną (jak na swoją klasę) rozdzielczość i ostrość, ale tylko w środkowej części kadru. Przy ogniskowej 18 mm na brzegach obrazu ostrość dramatycznie spada! Poprawa następuje dopiero po przymknięciu przysłony do liczby 8. Niestety, po dalszym domknięciu przysłony do poziomu 11 zaczyna się pogarszać ostrość w środkowej części kadru, a od wartości 22 do 32 ostrość jest bardzo słaba. Trochę lepiej wygląda sytuacja przy dłuższych ogniskowych. Obraz na brzegach kadru jest dużo ostrzejszy. Jednak odradzam stanowczo używania przysłony powyżej liczby 22. Obiektyw rysuje wtedy słabo. Jeśli jednak będziemy używać przysłon do liczby 16, a brzegi kadru nie będą dla nas ważne lub będziemy kadrować tak, aby później obciąć brzegowe partie obrazu, na pewno będziemy bardzo zadowoleni z uzyskanych rezultatów. Zwłaszcza, że aberracja chromatyczna jest niewielka.

Wizier

W klasie lustrzanek amatorskich niewiele modeli ma wizjer z pryzmatem pentagonalnym. Zdecydowanie podnosi to masę i cenę aparatu. W 100 zastosowano układ luster. W czasie fotografowania pojawiają się podstawowe dane:

  • czas otwarcia migawki
  • przysłona
  • liczba pozostałych do zrobienia zdjęć
  • drabinka EV
  • ostrzeżenie o drganiach aparatu
  • skala siły stabilizacji
  • korekcja błysku
  • gotowość lampy
  • bezprzewodowy flesz
  • synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania
  • blokada AE
  • tryb pracy autofokusa

Wystarczą one w zupełności do codziennej pracy.

Na matówce zaznaczone są pola autofokusa i zakres punktowego pomiaru światła.

Obok okularu znajduje się pokrętło korekcji ostrości w zakresie od -2,5 do +1 dioptrii.

Monitor

Tak jak Dynax 5D, model A100 wyposażono jedynie w kolorowy monitor Clear Photo LCD Plus o wielkości 2,5 cala umieszczony na tylnej ściance aparatu. Zatem wszystkie informacje potrzebne w czasie fotografowania wyświetlane są właśnie na nim. Rozwiązanie to sprawdziło się w Konice Minolcie, więc Sony postanowiło nic nie zmieniać. Taka sama jest forma graficzna wyświetlanych informacji, sprzężenie monitora z czujnikiem przystawienia aparatu do oka (co powoduje wyłączenie podświetlenia monitora), odwracanie informacji do pionu, kiedy aparat trzymamy pionowo.

informacje wyświetlane na monitorze w trybie fotografowania

Zmieniła się natomiast jedna istotna rzecz - rozdzielczość, która teraz wynosi 230 tys. punktów. Pozwala to na dobrą ocenę zdjęć, zwłaszcza że kąt pod jakim możemy je oglądać jest bardzo duży. Na słońcu monitor zachowuje się dość dobrze, więc oglądanie obrazów w takich warunków będzie wystarczająco przyjemne.

Lampa błyskowa

Aparat wyposażono w lampę błyskową o liczbie przewodniej 12, której pole krycia odpowiada ogniskowej 18 mm. Jednak przy tej ogniskowej pojawia się niedoświetlenie rogów obrazu i, co gorsze, cień obiektywu. Jednak alfie należy się pochwała za wysoką pozycję lampy w czasie pracy, co praktycznie zupełnie redukuje efekt czerwonych oczu. Krótki czas odświeżania, około 3 sekundy, umożliwia dosyć szybka pracę.

Oto tryby pracy lampy:

  • ADI / pomiar przedbłysku TTL
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
  • błysk wypełniający
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja na drugą kurtynę migawki
  • synchronizacja z długimi czasami migawki
  • sterowanie bezprzewodowe z lampami HVL-F56AM i F36AM

Ostatnia możliwość wydaje się najciekawsza. Zastosowano ją już w Nikonie D200, jednak jest to aparat dużo wyższej klasy. Tym bardziej cieszy zastosowanie tak zaawansowanych rozwiązań w aparacie dla amatorów, którzy przecież nie kupują kilku zewnętrznych lamp błyskowych, aby umożliwić bezprzewodową łączność między nimi. Brawa dla Sony.

Konsekwentnie zdecydowano się na gorącą stopkę rodem z Minolty. Do systemu będą więc pasować wszystkie modele lamp błyskowych wyposażone w ten system mocowania.

Pamięć

(czyt. alpha) A100 wyposażona została w gniazdo kart pamięci typu Compact Flash, najpopularniejszych wśród lustrzanek cyfrowych. Jednak Sony dołożyło coś od siebie. Opracowany przez nią system kart Memory Stick Duo można z powodzeniem stosować w alfie, gdyż do każdego aparatu będzie dołączony adapter Memory Stick Duo do gniazda Compact Flash. Posiadacze takich kart na pewno ucieszą się z takiej propozycji.

Gniazdo przyłączeniowe

W dziwny sposób, skopiowany z Dynaksa, umieszczono przyłącze USB 2.0 Hi-Speed/wyjście wideo (NTSC/PAL). Znajduje się ono pod klapką komory karty pamięci. Pozostałe przyłącza, czyli gniazdo zdalnego pilota i gniazdo zasilacza są umieszczone w bardziej tradycyjny sposób i przykryte gumową klapką. Miłe jest to, że posiadając zasilacz AC-VQ900AM możemy fotografować alfą bez konieczności używania akumulatorów.

Zasilanie

Aparat zasila akumulator litowo-jonowy NP-FM55H oparty na technologii STAMINA. Pozwala on na wykonanie około 750 zdjęć (według danych producenta). Z naszych doświadczeń wynika, że ilość wykonanych zdjęć jest faktycznie duża, choć ciągłe ich przeglądanie, kasowanie i próbowanie różnych funkcji znacznie skracały żywotność baterii. Biorąc to pod uwagę można stwierdzić, że dane producenta są zgodne ze stanem faktycznym.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)