Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Oznaczenia obiektywów Sony są czytelne, niemniej podsumujmy co do tej pory zobaczyliśmy. Otóż japoński koncern ogłosił wprowadzenie do oferty aż 21 produktów optycznych. Dwa z nich to konwertery, czyli przystawki pozwalające na uzyskanie większego zbliżenia (o 1.4x oraz 2.0x). Pozostałe 19 produktów to obiektywy, przy czym trzy są nowościami zaprojektowanymi przez firmę Carl Zeiss specjalnie do systemu Sony Alpha. Są to model stałoogniskowej AF 85/1.4 i AF 135/1.8 oraz uniwersalny zoom 16-80/3.5-4.5 (poświęcamy im odrębny tekst).
Aż 16 obiektywów to konstrukcje znane jeszcze z oferty Minolty (lub Konici Minolty). Pierwsze trzy modele należą do serii DT, która przeznaczona jest wyłącznie do współpracy z lustrzankami cyfrowymi. Są to AF DT 18-70/3,5-5,6, AF DT 18-200/3,5-6,3 oraz AF DT 11-18/4,5-5,6. Wszystkie trzy są zmiennoogniskowe i razem pokrywają szeroki zakres od 11mm do 200mm (co odpowiada wartościom od 16,5mm do 300mm po przeliczeniu na standard małoobrazkowy).
Kolejne trzy zoomy mogą współpracować zarówno z aparatami analogowymi, jak i cyfrowymi. Modele AF 24-105/3,5-4,5 oraz AF 75-300/4,5-5,6 to uniwersalne, przystępne cenowo konstrukcje do ambitnych amatorów. Natomiast AF 70-200/2,8 G jest szkłem profesjonalnym, wyposażonym w cichy napęd ultradźwiękowy SSM.
Taki sam napęd posiada inny, ale stałoogniskowy model AF 300/2,8 G. Otwiera on zaskakująco długą listę obiektywów stałoogniskowych. Dodajmy na marginesie, że wprowadzenie przez Sony do oferty tak licznej grupy obiektywów "stałych" - mimo, że niektóre, jak choćby "rybie oko" AF 16/2.8 są cudownie niepraktyczne - jest godnym pochwały ukłonem w stronę poważnych fotografów. Mamy tu bowiem pokryty praktycznie cały zakres, jakiego mogą wymagać profesjonalni fotograficy, od wspomnianych 16mm do lustrzanego modelu 500/8 Reflex. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują modele AF 35/1,4 G, AF 50/1,4 (przez wzgląd na znakomitą jasność) a także dwa obiektywy makro AF 50/2,8 Macro i AF 100/2,8 Macro oferujące powiększenie 1:1 przy minimalnym dystansie ogniskowania. Wisienką na torcie jest model z płynną manualną kontrolą ostrości STF 135/2,8 [4,5].
Poniżej komplet tabel specyfikacyjnych obiektywów Sony (z wyłączeniem tych modeli, które sygnowane są także przez Carla Zeissa).
Sony AF 16 mm f/2,8 Fisheye
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 20 mm f/2,8
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 28 mm f/2,8
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 35 mm f/1,4 G
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 24-105 mm f/3,5-4,5
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 50 mm f/1,4
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 50 mm f/2,8 Macro
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 75-300 mm f/4,5-5,6
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 100 mm f/2,8 Macro
Specyfikacja techniczna:
Sony 135 mm f/2,8 (T4,5) STF
]
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 500 mm f/8 Reflex
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 70-200 mm f/2,8 G
Specyfikacja techniczna:
Sony AF 300 mm f/2,8 G
Specyfikacja techniczna:
Sony DT 11-18 mm f/4,5-5,6
Specyfikacja techniczna:
Sony DT 18-70 mm f/3,5-5,6
Specyfikacja techniczna:
Sony DT 18-200 mm f/3,5-6,3
Specyfikacja techniczna: