Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
81%
Jedna z najdłużej wyczekiwanych premier tego roku ujrzała wreszcie światło dzienne. Czym filmowców chce przekonać następca kultowej "piątki"? Sprawdziliśmy co GH6 ma do zaoferowania i jak wypada na tle niemałej już dziś konkurencji.
Seria Lumix GH od samego początku zajmuje szczególne miejsce w sercach filmujących aparatami. To w końcu ona zmusiła innych producentów by rozwijać zapis 4K, a także zrodziła całe pokolenie internetowych twórców.
Pokazany w 2017 roku, kultowy już model GH5 był furtką do kariery dla wielu youtuberów i przepustką do świata zawodowego wideo dla twórców, którzy dysponowali ograniczonym budżetem. Nawet dziś to nadal jeden z aparatów, które chętnie podpinane są do klatek operatorskich przy mniejszych produkcjach. Model GH5, choć na stałe zapisze się w historii sprzętu wideo, nie był jednak pozbawiony wad. Nic dziwnego więc, że po 5 latach oczekiwania użytkowników względem nowego korpusu były ogromne.
W modelu Lumix GH6 usprawniono niemal wszystko - począwszy od nowej, największej pod względem rozdzielczości matrycy w systemie (25-megapikselowy sensor 4/3) i imponujących możliwości zapisu (10-bit, 5,7K przy 60 kl./s w ProRes 422HQ), przez przeprojektowane body aż po atrakcyjne i przemyślane dodatki jak tryb wysokiej rozdzielczości 100 Mp (z wykorzystaniem układu stabilizacji matrycy), możliwość zapisu na dyskach SSD (w nadchodzącej aktualizacji) czy opcja 4-kanałowej rejestracji dźwięku.
Jednak w ciągu tych 5 lat rynek mocno się zmienił, a w zasięgu cenowym początkujących zawodowców znalazły się pełne klatki, oferujące dla wielu wystarczająco rozbudowany tryb filmowy. Do tego Lumix GH6 nie wprowadza najbardziej oczekiwanej zmiany, czyli fazowego systemu AF. Czy więc "szóstka" to dzisiaj aktualna konstrukcja, która dla rynku może stać się tym, czym przed laty był model GH5? Sprawdzamy to w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aparat zadebiutował w cenie 9999 zł (obecnie już 10 499 zł). W tym pułapie to zdecydowanie najbardziej zaawansowany model do pracy filmowej (nie licząc konstrukcji typu BMPCC). Jednak raptem 1000 zł więcej kosztuje bardzo uniwersalny, pełnoklatkowy Canon EOS R6, a 2000 zł droższy jest najnowszy Sony A7 IV. Nie mówiąc już o znacznie tańszym, a odpowiadający zapotrzebowaniom podobnej grupy docelowej modelu Fujifilm X-T4 oraz identycznie wycenionym, bezpośrednim konkurencie - OM Digital OM-1.
Nowy Lumix GH6 debiutuje więc na bardzo konkurencyjnym rynku, ale może okazać się jedną z najlepiej wyważonych pozycji jeśli chodzi o pracę wideo.
Nazwa | Panasonic Lumix GH6 |
Producent | Panasonic |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | 4/3 Live MOS (17,3 x 13 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 25 Mp |
Matryca | Mikro Cztery Trzecie |
Czułość | ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 (rozszerzona) |
Procesor | Venus Engine |
Rozdzielczość maksymalna | 5776 x 4336 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane |
Mocowanie obiektywu | Mikro Cztery Trzecie |
Kontrola błysku | TTL Auto Manual Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami wymuszona (błysk wypełniający) |
Lampa błyskowa | brak |
Stabilizacja | optyczna stabilizacja matrycy 7,5 EV (łączona stabilizacja Dual I.S 2) |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika Bulb tryb filmowy |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda CFExpress |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV |
Migawka | 1/8000 - 60 s Migawka elektroniczna 1/32000 s - 60 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki |
Bracketing ekspozycji | 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV |
Zdjęcia seryjne | 8 kl./s z pełnym wsparciem AF Specjalny tryb seryjny z migawką elektroniczną 75 kl./s 14 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja kontrastu (DFD, 315 punktów AF) |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF śledzący AF wykrywanie twarzy detekcja fazy AF dotykowy |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak |
Wizjer | wizjer elektroniczny 3 680 000 punktów powiększenie 0,76x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy odchylany 1 840 000 punktów |
Rejestracja filmów | 5,7K 10-bit ProRes HQ 4:2:2 ALL-i do 30 kl./s 5,7K 10-bit 4:2:0 LongGOP do 60 kl./s 4K 10-bit 4:2:2 do 120 kl./s Full HD 10-bit 4:2:2 do 240 kl./s 5,8K 10-bit 4:2:0 LongGOP Anamorphic do 30 kl./s 4,4K 10-bit 4:2:0 LongGOP Anamorphic do 60 kl./s 4K ProRes i ProRes RAW (po aktualizacji) |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) Bluetooth USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy DMW-BLK22 |
Wydajność zasilania | 360 zdjęć (wg CIPA), 45 minut ciągłej rejestracji wideo 5,7K |
Obudowa | magnezowa uszczelniona |
Wymiary | 138 x 100 x 100 mm |
Waga | 835 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Funkcje indywidualne | Tryb wysokich rozdzielczości 100 Mp 4-kanałowa rejestracja dźwięku Możliwość wykorzystania złącza słuchawkowe w formie drugiego złącza mikrofonowego Możliwość rejestracji na dyskach SSD |