Panasonic Lumix GH6 - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
9
Nasza ocena:

81%

Jedna z najdłużej wyczekiwanych premier tego roku ujrzała wreszcie światło dzienne. Czym filmowców chce przekonać następca kultowej "piątki"? Sprawdziliśmy co GH6 ma do zaoferowania i jak wypada na tle niemałej już dziś konkurencji.

Autor: Maciej Luśtyk

22 Maj 2022
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Seria Lumix GH od samego początku zajmuje szczególne miejsce w sercach filmujących aparatami. To w końcu ona zmusiła innych producentów by rozwijać zapis 4K, a także zrodziła całe pokolenie internetowych twórców.

Pokazany w 2017 roku, kultowy już model GH5 był furtką do kariery dla wielu youtuberów i przepustką do świata zawodowego wideo dla twórców, którzy dysponowali ograniczonym budżetem. Nawet dziś to nadal jeden z aparatów, które chętnie podpinane są do klatek operatorskich przy mniejszych produkcjach. Model GH5, choć na stałe zapisze się w historii sprzętu wideo, nie był jednak pozbawiony wad. Nic dziwnego więc, że po 5 latach oczekiwania użytkowników względem nowego korpusu były ogromne.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

W modelu Lumix GH6 usprawniono niemal wszystko - począwszy od nowej, największej pod względem rozdzielczości matrycy w systemie (25-megapikselowy sensor 4/3) i imponujących możliwości zapisu (10-bit, 5,7K przy 60 kl./s w ProRes 422HQ), przez przeprojektowane body aż po atrakcyjne i przemyślane dodatki jak tryb wysokiej rozdzielczości 100 Mp (z wykorzystaniem układu stabilizacji matrycy), możliwość zapisu na dyskach SSD (w nadchodzącej aktualizacji) czy opcja 4-kanałowej rejestracji dźwięku.

Jednak w ciągu tych 5 lat rynek mocno się zmienił, a w zasięgu cenowym początkujących zawodowców znalazły się pełne klatki, oferujące dla wielu wystarczająco rozbudowany tryb filmowy. Do tego Lumix GH6 nie wprowadza najbardziej oczekiwanej zmiany, czyli fazowego systemu AF. Czy więc "szóstka" to dzisiaj  aktualna konstrukcja, która dla rynku może stać się tym, czym przed laty był model GH5? Sprawdzamy to w kolejnych rozdziałach naszego testu.

Aparat zadebiutował w cenie 9999 zł (obecnie już 10 499 zł). W tym pułapie to zdecydowanie najbardziej zaawansowany model do pracy filmowej (nie licząc konstrukcji typu BMPCC). Jednak raptem 1000 zł więcej kosztuje bardzo uniwersalny, pełnoklatkowy Canon EOS R6, a 2000 zł droższy jest najnowszy Sony A7 IV. Nie mówiąc już o znacznie tańszym, a odpowiadający zapotrzebowaniom podobnej grupy docelowej modelu Fujifilm X-T4 oraz identycznie wycenionym, bezpośrednim konkurencie - OM Digital OM-1.

Nowy Lumix GH6 debiutuje więc na bardzo konkurencyjnym rynku, ale może okazać się jedną z najlepiej wyważonych pozycji jeśli chodzi o pracę wideo.

Panasonic Lumix GH6 - rozmiar matrycy:

Przeczytaj także:
Panasonic Lumix GH6 - filmująca bestia za 10 tys. złotych

Panasonic wyważa kolejne drzwi i prezentuje prawdopodobnie najlepszy bezlusterkowiec do filmowania w wyjątkowo konkurencyjnej cenie. Otrzymujemy zapis 5,7K 60 kl./s ProRes 422HQ oraz do 120 kl./s w 4K. Czy nadchodzi nowa era wideo w systemie Mikro Cztery Trzecie? [Czytaj więcej]
Panasonic Lumix GH6 - wyprzedzając przyszłość…

Jon Devo, dziennikarz technologiczny współpracujący z Digital Camera World, wyjaśnia dlaczego jego zdaniem, Panasonic Lumix GH6 zmienia reguły gry... [Czytaj więcej]

Panasonic Lumix GH6 - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix GH6
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca 4/3 Live MOS (17,3 x 13 mm)
Efektywna rozdzielczość 25 Mp
Matryca Mikro Cztery Trzecie
Czułość ISO 50 (rozszerzona)
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600 (rozszerzona)
Procesor Venus Engine
Rozdzielczość maksymalna 5776 x 4336
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Mikro Cztery Trzecie
Kontrola błysku TTL Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
wymuszona (błysk wypełniający)
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja optyczna
stabilizacja matrycy
7,5 EV (łączona stabilizacja Dual I.S 2)
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
Bulb
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
CFExpress
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Migawka elektroniczna 1/32000 s - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
Bracketing ekspozycji 3, 5 albo 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 8 kl./s z pełnym wsparciem AF
Specjalny tryb seryjny z migawką elektroniczną 75 kl./s
14 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (DFD, 315 punktów AF)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
śledzący AF
wykrywanie twarzy
detekcja fazy
AF dotykowy
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,76x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
odchylany
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów 5,7K 10-bit ProRes HQ 4:2:2 ALL-i do 30 kl./s
5,7K 10-bit 4:2:0 LongGOP do 60 kl./s
4K 10-bit 4:2:2 do 120 kl./s
Full HD 10-bit 4:2:2 do 240 kl./s
5,8K 10-bit 4:2:0 LongGOP Anamorphic do 30 kl./s
4,4K 10-bit 4:2:0 LongGOP Anamorphic do 60 kl./s
4K ProRes i ProRes RAW (po aktualizacji)
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Bluetooth
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 360 zdjęć (wg CIPA), 45 minut ciągłej rejestracji wideo 5,7K
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 138 x 100 x 100 mm
Waga 835 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne Tryb wysokich rozdzielczości 100 Mp
4-kanałowa rejestracja dźwięku
Możliwość wykorzystania złącza słuchawkowe w formie drugiego złącza mikrofonowego
Możliwość rejestracji na dyskach SSD

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
27
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
35
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
44
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)