Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
9
Nasza ocena:

81%

Jedna z najdłużej wyczekiwanych premier tego roku ujrzała wreszcie światło dzienne. Czym filmowców chce przekonać następca kultowej "piątki"? Sprawdziliśmy co GH6 ma do zaoferowania i jak wypada na tle niemałej już dziś konkurencji.

Autor: Maciej Luśtyk

22 Maj 2022
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Nowa 25-megapikselowa matryca Live MOS nie tylko dostarcza rekordową rozdzielczość, ale może pochwalić się także architektura Dual Output Gain (Dual ISO), gdzie mamy do czynienia z osobnymi układami konwersji sygnału dla niskich i wysokich czułości (natywne czułości ISO 100 oraz ISO 800). Producent usprawnił też algorytmy odpowiedzialne za przetwarzanie obrazu. Jak wpłynęło to na jakość?

Szczegółowość (Odszumanie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Pobierz

Wycinek kadru 1014 x 1014 px

W zakresie szczegółowości otrzymujemy bardzo dobrą jakość zdjęć do ISO 1600. Powyżej na zdjęciach mocniej uwidacznia się cyfrowe ziarno, a w plikach RAW zaczynamy mieć do czynienia z kolorowym szumem luminancji. Mimo to dobre rezultatyw przypadku pracy na RAW-ach będziemy w stanie otrzymać jeszcze do pułapu ISO 6400. W przypadku pracy na plikach JPEG należy bezwględnie wyłączyć systemowe odszumianie, gdyż na wyższych czułościach znacznie pogarsza ono jakość zdjęć.

Szumy (Odszumianie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Pobierz

Wycinek kadru 812 x 812 px

Panasonic Lumix GH6 nieźle wypada w zakresie kontroli szumu, choć oczywiście trzeba brać pod uwagę, że mamy tu do czynienia z matryca M4/3. Szumy zaczynają się uwidaczniać w okolicy ISO 800, jednak aż do ISO 3200 nie będą stanowić dużego problemu w przypadku pracy z plikami RAW. Powyżej w oczy zaczyna rzucać się mocniejszy szum chrominancji i widoczny spadek szczegółowości.

Zakres dynamiczny

Nowy Lumix GH6 oferuje ciekawą charakterystykę w pod kątem zakresu dynamicznego. Mimo iż osiąga maksymalnie nieco poniżej 12 EV, to utrzymuje się na podobnym poziomie aż do ISO 800, co zapewne jest wynikiem działania systemu Dual Output Gain. Powyżej tego pułapu dynamika systematycznie spada o około 1 EV wraz każdym kolejnym stopniem czułości.

Automatyczny balans bieli (pomiar standardowy / pomiar z priorytetem bieli)

Pobierz

Podobnie jak większość współczesnych aparatów Lumix GH6 oferuje dwa tryby pracy z automatycznym balansem bieli: standardowy i tryb priorytetu bieli (Zachowanie zimnych tonów), który stara się utrzymywać wzorcowy wskaźnik bieli niezależnie od warunków oświetleniowych. W trybie standardowym wyniki są dość przeciętne i obserwujemy charakterystyczne odchylenia szarości dla światła żarowego (ok. 17 jednostek na skali Lab) ale także w przypadku światła mieszanego gdzie osiągają one powyżej 10 jednostek. 

Sytuacja znacznie poprawia się przy przełączeniu na tryb priorytetu. Nie jest być może tak idealnie jak w aparatach Canon, ale wszelkie odchylenia szarości zostają ograniczone do ok. 5 jednostek na skali, co pozwoli nam wydobyć właściwą kolorystykę w trudniejszych warunkach oświetleniowych.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50V - pierwsze wrażenia i nagrania przykładowe
Canon PowerShot V1 i Canon EOS R50V - pierwsze wrażenia i nagrania przykładowe
Do segmentu aparatów przeznaczonych dla vlogerów Canon wchodzi dużo później niż inni. Czy dzięki temu robi to lepiej niż rynkowi rywale? Możliwości najnowszych urządzeń dla twórców...
9
Fujifilm GFX100RF - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Fujifilm GFX100RF - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy średnioformatowy kompakt ery cyfrowej otwiera zupełnie nowy segment na rynku fotografii. To jednak konstrukcja równie oryginalna, co kontrowersyjna. Czy w pogodni za wizją...
19
Instax Wide EVO - test aparatu natychmiastowego
Instax Wide EVO - test aparatu natychmiastowego
Najnowszy cyfrowy Instax Wide EVO to najbardziej zaawansowany z dotychczasowych aparatów natychmiastowych Fujifilm, ale też i najdroższy. Sprawdzamy, co ma do zaoferowania i czy jest...
13
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)