Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
91%
Nikon Z 9 rozpoczyna nową erę reporterskich korpusów. Bez migawki mechanicznej, za to z pakietem szybkich i inteligentnych funkcji. Czy dzięki nim zyska czy straci w oczach zawodowców?
W Nikonie Z 9 tak naprawdę opcje autofokusa i filmowania wymagają głębszego poznania, zanim zaczniemy się w nich płynnie poruszać i stosować je w odpowiednich sytuacjach. Kwestie automatycznego ostrzenia już omówiliśmy, spróbujmy teraz uporządkować opcje wideo.
W zakładce filmowego menu znajdziemy cztery typy plików wideo, zróżnicowane pod kątem kodeku, kompresji i formatu. W zakresie jednej z tych opcji możemy potem wybrać rozdzielczość klipu i klatkaż.
Najbardziej wydajną opcją jest zapis [ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)]. Zalecany do stosowania przy najbardziej wymagających produkcjach z przeznaczeniem do późniejszej edycji. Zapisuje materiał z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2 w formacie MOV przy wykorzystaniu apple’owskiego kodeka ProRes, kompresując każdą klatkę z osobna (All-I). Przy tej opcji możemy wykorzystać standardową tonację SDR lub N-Log i nagrywać z rozdzielczością 4K UHD 60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50p. Jak widać, z tym kodekiem nie można nagrywać w rozdzielczości 8K.
Ta możliwość pojawia się jeśli wybierzemy lżejszy zapis [H.265 10-bit (MOV)] - nadal 10-bitowy, ale z próbkowaniem 4:2:0 i kompresją wieloklatkową Long GOP. Poza tym tutaj dochodzi, oprócz SDR i N-Log, także HLG, a zakres rozdzielczości i klatkaży jest w tym trybie niemal nieograniczony. Można nagrywać w 8K (7680x4320 px) 30/25/24p, 4K UHD 120/100/60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50/30/25/24p.
Dwie pozostałe opcje, czyli [H.265 8-bit (MOV)] oraz [H.264 8-bit (MP4)] dotyczą zapisu 8-bitowego 4:2:0, albo w formacie MOV, albo MP4. W obu tych przypadkach stosowana jest kompresja Long GOP, nie ma dostępnych LUT-ów, a rozdzielczość nagrywania jest ograniczona do Full HD 60/50/30/25/24p.
W każdym przypadku długość pojedynczego klipu może wynosić maksymalnie 125 minut i nie może przekroczyć 4 GB objętości.
Oczywiście standardowo materiał wideo rejestrowany jest z całej powierzchni matrycy, ale można go ograniczyć do formatu DX (crop rzędu 1.5x) lub cropa 2.3x. Przy DX maksymalna rozdzielczość nagrywania wynosi 4K 120p, a przy kadrowaniu 2.3x - Full HD 100p.
W opcjach menu nie zabrakło oczywiście takich funkcji jak Zebra i Focus peakinig, chociaż tego drugiego używać się będzie pewnie rzadko z racji świetnie działającego autofokusa. Podczas filmowania działa równie szybko i skutecznie co w trybie foto. Oprócz wykrywania obiektów i trzymania ostrości na oczach u ludzi i zwierząt do dyspozycji mamy świetny Subject-tracking AF po wskazaniu tematu palcem na wyświetlaczu.
Kolejnym atutem przy filmowaniu jest stabilizacja matrycy. Nawet na filmach 8K nie widać specjalnie drżenia, a przy filmowaniu 4K jest wręcz doskonale.