Nikon Z 9 - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9.5
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
9
Funkcjonalność:
9.5
Nasza ocena:

91%

Nikon Z 9 rozpoczyna nową erę reporterskich korpusów. Bez migawki mechanicznej, za to z pakietem szybkich i inteligentnych funkcji. Czy dzięki nim zyska czy straci w oczach zawodowców?

Autor:

18 Luty 2022
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Filmowanie

W Nikonie Z 9 tak naprawdę opcje autofokusa i filmowania wymagają głębszego poznania, zanim zaczniemy się w nich płynnie poruszać i stosować je w odpowiednich sytuacjach. Kwestie automatycznego ostrzenia już omówiliśmy, spróbujmy teraz uporządkować opcje wideo.

W zakładce filmowego menu znajdziemy cztery typy plików wideo, zróżnicowane pod kątem kodeku, kompresji i formatu. W zakresie jednej z tych opcji możemy potem wybrać rozdzielczość klipu i klatkaż.

Najbardziej wydajną opcją jest zapis [ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)]. Zalecany do stosowania przy najbardziej wymagających produkcjach z przeznaczeniem do późniejszej edycji. Zapisuje materiał z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2 w formacie MOV przy wykorzystaniu apple’owskiego kodeka ProRes, kompresując każdą klatkę z osobna (All-I). Przy tej opcji możemy wykorzystać standardową tonację SDR lub N-Log i nagrywać z rozdzielczością 4K UHD 60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50p. Jak widać, z tym kodekiem nie można nagrywać w rozdzielczości 8K.

Ta możliwość pojawia się jeśli wybierzemy lżejszy zapis [H.265 10-bit (MOV)] - nadal 10-bitowy, ale z próbkowaniem 4:2:0 i kompresją wieloklatkową Long GOP. Poza tym tutaj dochodzi, oprócz SDR i N-Log, także HLG, a zakres rozdzielczości i klatkaży jest w tym trybie niemal nieograniczony. Można nagrywać w 8K (7680x4320 px) 30/25/24p, 4K UHD 120/100/60/50/30/25/24p lub Full HD 120/100/60/50/30/25/24p.

Dwie pozostałe opcje, czyli [H.265 8-bit (MOV)] oraz [H.264 8-bit (MP4)] dotyczą zapisu 8-bitowego 4:2:0, albo w formacie MOV, albo MP4. W obu tych przypadkach stosowana jest kompresja Long GOP, nie ma dostępnych LUT-ów, a rozdzielczość nagrywania jest ograniczona do Full HD 60/50/30/25/24p.

W każdym przypadku długość pojedynczego klipu może wynosić maksymalnie 125 minut i nie może przekroczyć 4 GB objętości.

 

Oczywiście standardowo materiał wideo rejestrowany jest z całej powierzchni matrycy, ale można go ograniczyć do formatu DX (crop rzędu 1.5x) lub cropa 2.3x. Przy DX maksymalna rozdzielczość nagrywania wynosi 4K 120p, a przy kadrowaniu 2.3x - Full HD 100p.

W opcjach menu nie zabrakło oczywiście takich funkcji jak Zebra i Focus peakinig, chociaż tego drugiego używać się będzie pewnie rzadko z racji świetnie działającego autofokusa. Podczas filmowania działa równie szybko i skutecznie co w trybie foto. Oprócz wykrywania obiektów i trzymania ostrości na oczach u ludzi i zwierząt do dyspozycji mamy świetny Subject-tracking AF po wskazaniu tematu palcem na wyświetlaczu.

Kolejnym atutem przy filmowaniu jest stabilizacja matrycy. Nawet na filmach 8K nie widać specjalnie drżenia, a przy filmowaniu 4K jest wręcz doskonale.

Nikon Z 9 - filmy przykładowe

4K UHD 120p / H.265 10-bit (MOV)
8K 30p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 60p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
Full HD 120p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
8K 30p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 25p / H.265 10-bit (MOV)
Full HD 120p / H.265 10-bit (MOV)
Full HD 60p / H.264 8-bit (MP4)
4K UHD 120p / H.265 10-bit (MOV)
4K UHD 60p / ProRes 422 HQ 10-bit (MOV)
Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)