Nikon D500 - Filmowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
10
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

90%

Najnowsza lustrzanka Nikona aspiruje do miana najlepszego aparatu systemowego z matrycą APS-C na rynku. Sprawdźmy więc czy obietnice producenta pokrywają się z rzeczywistością i jak aparat wypada na tle konkurencji.

Autor: Maciej Luśtyk

13 Maj 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 

Nikon D500 to obok flagowego modelu D5 pierwsza lustrzanka umożliwiająca filmowanie w jakości 4K. Materiał będziemy w stanie zapisać w maksymalnej rozdzielczości 3840 × 2160 pikseli, z prędkością 30 kl./s, przepływnością 144 Mbps i próbkowaniem 4:2:0 (niestety tylko 8-bitowym).

Pod względem jakości materiał prezentuje się bardzo dobrze. Obraz jest płynny i szczegółowy, nie obserwujemy też efektu rolling shutter, który był zmorą testowanego przez nas niedawno modelu Sony A6300. Niestety jest pewien haczyk, który w wielu wypadkach wyklucza korzystanie z trybu 4K.

 

W przypadku jakości UHD aparat próbkuje obraz z bardzo małego obszaru sensora, przez co mamy do czynienia z ogromnym współczynnikiem cropa (2.23x). Oznacza to, że podpinając obiektyw o ogniskowej 24 mm, otrzymamy ekwiwalent około 54 mm. O ile ucieszyć to może osoby nastawione na filmowanie sportu, to właściwie w zupełności uniemożliwia uchwycenie czegokolwiek szerokim kątem. Problemem będzie tu nawet filmowanie wywiadów.

Na szczęście w przypadku jakości Full HD obraz sczytywany jest z całej szerokości sensora APS-C. Otrzymujemy też możliwość wyboru wyższych klatkaży (do 60 kl./s).

O ile w fotografowaniu menu podręczne okazywało się mało przydatne, tutaj jest bardziej pomocne. Za jego pomocą szybko zmienimy ustawienia jakości i funkcji trybu filmowego.

Tryb filmowy dodatkowo rozszerza wyposażenie aparatu w złącza mikrofonowe i słuchawkowe oraz możliwość wyświetlenia zebry, sterowania czułością mikrofonu, wypuszczenia nieskompresowanego sygnału 4:2:2 przez złącze HDMI czy płaski profil obrazu, dający większą elastyczność podczas gradacji obrazu na etapie postprodukcji.

Kliknij, aby pobrać film przykładowy 4K

Kliknij, aby pobrać film przykładowy Full HD 1080p

Kliknij, aby pobrać film przykładowy z płaskim profilem obrazu

Mimo tego nasze pole manewru ograniczają pewne niedociągnięcia. Przede wszystkim denerwuje fakt, że w trybach preselekcji nie możemy manualnie sterować ustawieniami czułości ISO. Opcja ta dostępna jest jedynie w trybie manualnym. Poza tym brakuje podstawowej dla filmowców funkcji, jaką jest focus peaking.

Reasumując, możliwości filmowe, choć rozbudowane, pozostawiają pewien niedosyt.

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły