Optyka
Opis
Canon PowerShot G7 X posiada wbudowany obiektyw typu zoom o nominalnym zakresie ogniskowej 8,8 - 36,8 mm, co po przeliczeniu do pełnej klatki daje ekwiwalent 24 - 100 mm. Obiektyw składa się z 11 elementów w 9 grupach, w tym z jednej dwustronnej soczewki asferycznej, jednego jednostronnego elementu asferycznego UA, jednego jednostronnego elementu asferycznego i jednego elementu UD. W aparacie mamy do dyspozycji przysłony w zakresie f/1,8-2,8, co sugeruje, że dysponujemy zaawansowanym kompaktem z dużymi możliwościami. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom będziemy mogli zabrać ze sobą mały korpus z jasnym zoomem, którym wykonamy zdjęcia z dystansu przy zachowaniu małej głębi ostrości.
Rozdzielczość Obiektyw G7 X został zoptymalizowany pod względem rozdzielczości dla największych otworów przysłon, co jest typowym rozwiązaniem dla współczesnych zaawansowanych kompaktów. Przy fotografowaniu na otwartej przysłonie f/1,8 oraz ogniskowej 24 mm obraz na brzegach kadru jest bardzo ostry. Dzięki temu bez żadnych obaw będzie można robić zdjęcia na najszerzej otwartej przysłonie, na której uzyskamy ciekawą głębię ostrości oraz plastykę obrazu. Oczywiście wraz z przymykaniem przysłony zauważalny jest spadek rozdzielczości, jednak wciąż pozostaje na wysokim poziomie. Dlatego też ogólną rozdzielczość obiektywu G7 X oceniamy bardzo dobrze.
Rozdzielczość w funkcji MTF10 mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Wartości podane są w lp/mm (pary linii na mm) i do celów porównawczych uśrednione do poziomu odbitki 24x36mm według systemu DxO. Aberracje Canon G7x z aberracją chromatyczną radzi sobie naprawdę dobrze. W plikach JPEG jest ona dobrze skorygowana przez aparat. Największą wartość aberracja osiąga na przysłonie f/11 i ogniskowej 24 mm i wynosi 0,73 pixela. Jest więc praktycznie niezauważalna. Na innych przysłonach i ogniskowych występowanie jest jeszcze mniejsze. Poniżej podajemy mapy aberracji dla najgorszych przysłon w wybranych ogniskowych.
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla każdej z ogniskowych. Dystorsje Równie dobrze obiektyw G7 X poradził sobie z dystorsją. Na ogniskowej 24 mm występuje ona na poziomie
0,35%. Z kolei drugi kraniec ogniskowej wypadł jeszcze lepiej. Fotografując na największym zbliżeniu 100 mm dystorsja wyniesie
-0,03%. W praktyce więc zniekształcenia na obu końcach są praktycznie niewidoczne.
Dystorsje mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych. Winietowanie Kompaktowa konstrukcja obiektywu
Canon G7x sprawia, że największą winietę otrzymamy na ogniskowej 24 mm i przysłonie f/1.8. Różnica między centrum a brzegiem kadru wyniesie 21%, co w praktyce przełoży się na 0,35 EV. Pochwalić również trzeba fakt, że winieta jest prawie centralna. Jej odchylenie wynosi 2,1% od centrum kadru, więc rozkłada się bardzo klasycznie. Podczas fotografowania w naturalnych warunkach zmierzoną winietę trudno uchwycić na prawdziwych zdjęciach.
Winietowanie mierzymy dla plików JPEG w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości. Odblaski Obiektyw nie najlepiej poradził sobie z fotografowaniem pod ostre światło. Podczas robienia zdjęć na delikatnie domkniętej przysłonie na obrazach możemy zauważyć dużo artefaktów w postaci blików i flar. Pomimo tego fotografie posiadają odpowiedni kontrast, a w ujęciach zawierających bardzo jasne obszary możemy uzyskać efekt 18-promiennej gwiazdy, co może być pożądanym rezultatem.
Bokeh Dzięki jednocalowej matrycy oraz 9-listkowej przysłonie o światłosile f/1,8-2,8 jesteśmy w stanie osiągnąć bardzo małą głębię ostrości.
Bokeh uzyskane aparatem Canon G7 X jest bardzo miękkie i przyjazne dla oka. Poniżej prezentujemy kilka przykładów rozmycia tła.
Podsumowanie tej części: + zwarta obudowa jasnego obiektywu typu zoom
+ wysoka rozdzielczość w całym zakresie przysłon
+ minimalne winietowanie przy przysłonie f/1.8
- wyraźnie dostrzegalne bliki i flary podczas fotografowania pod słońce
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Spis treści