Fotografowanie Panasonikiem Lumix GH4

Panasonic Lumix GH4 to jedna z najciekawszych propozycji na rynku bezlusterkowców. Kontynuator flagowej linii aparatów systemowych japońskiego producenta ma być jeszcze szybszy od swojego poprzednika. Zmian fotograficznych zaszło niewiele, za to producent zdecydowanie poprawił możliwości filmowe. GH4 potrafi filmować w rozdzielczości 4K. Zobaczcie jak poradził sobie z naszą procedurą testową.

Autor: Patryk Wiśniewski

25 Kwiecień 2014
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

 

Szybkość działania

Lumix GH4 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po nieco ponad 0,7 sekundy od włączenia z działającym autofokusem co jest bardzo dobrym wynikiem. Panasonic nie ma też problemów z wyzwoleniem migawki dokładnie w momencie, o który nam chodzi. Płynnie odbywa się także przejście do menu i odtwarzanie zdjęć i miniatur. Pod względem szybkości działania trudno flagowemu Lumiksowi cokolwiek zarzucić.

Zdjęcia seryjne

Panasonic GH4 oferuje zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości na poziomie 12 kl/s, co potwierdziło się w naszym teście. Jeżeli korzystam z ciągłego autofokusa aparat zwolni do 7 kl/s co jest rewelacyjnym wynikiem jak na bezlusterkowce i pozwala GH4 walczyć nawet z zaawansowanymi bezlusterkowcami. W plikach JPEG bufor jest opróżniany na bieżąco, w formacie RAW + JPEG GH4 "złapał czkawkę" po 3 sekundach. Warto także wspomnieć, że nie osiągnął deklarowanych 12 kl/s, tylko 11.

Pomiar ostrości

Pod względem pomiaru ostrości Panasonic i system Mikro 4/3 przoduje na rynku bezlusterkowców. Nie inaczej jest z flagowym GH4, który poprawił rezultaty znane z GH3. W sprzyjających warunkach osiąga czasy ostrzenia poniżej 0,1 s. Z obiektywami Panasonika czujemy wręcz gigantyczny skok. W GH4 producent zastosował nową technologię "Depth From Defocus". Metoda ta zakłada, że korpus zna dokładnie charakterystykę nieostrości każdego szkła (dla wszystkich odległości ostrzenia, przysłon i, w przypadku zoomów, ogniskowych). Dzięki temu wystarczą dwa pomiary kontrastu po minimalnym przesunięciu soczewek by na podstawie zmian w charakterystyce rozmycia fotografowanego obiektu wstępnie wyliczyć kierunek i odległość na jaką powinny przemieścić się soczewki odpowiedzialne za ustawienie ostrości. Gdy są już w pobliżu właściwej pozycji aparat w tradycyjny sposób kończy ustawianie ostrości.

Dzięki temu GH4 pracuje się po prostu świetnie. Świetnie się sprawdza w codziennym fotografowaniu, jak i podczas cięższych wyzwań fotograficznych. Nie możemy także narzekać na ciągły autofokus, który bez trudu trafia 9/10 zdjęć w serii.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji Panasonika GH4 znajdziemy zarówno filtry artystyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby manualne - P, A, ,S i M, skierowane do bardziej zaawansowanych użytkowników. Zestaw trybów jakie oferuje GH4 jest podobny do tych obecnych w lustrzankach. Uzupełnieniem jest manualny tryb wideo i trzy tryby C1-C3, które możemy zaprogramować.

Pomiar światła

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który korzysta ze 144-strefowego czujnika. W większości przypadków pomiar dawał przewidywalne rezultaty. Jeżeli się mylił, to delikatnie nie doświetlał zdjęcia z dużą liczbą jasnych plam, co jest normalnym zachowaniem tego typu pomiaru. Poza tym można polegać na pomiarze wielopunktowym jaki oferuje flagowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Przy portretach warto zastosować detekcję twarzy, która pozwoli właściwie naświetlić twarz nawet w trudnym oświetleniu.

10/40000 s, f/3.5, ISO 200, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Napęd i bracketing

Zdjęcia seryjne, bracketing oraz samowyzwalacz obsługujemy tarczą znajdującą się z lewej strony wizjera. Lumix GH4 umożliwia wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji w skoku 1/3, 2/3 lub 1 EV. Bracketing możemy obsługiwać zarówno w menu podręcznym jak i głównym. Jeżeli chodzi o napęd możemy wykonywać zdjęcia pojedynczo lub w serii. Do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy ustawić w menu lub menu podręcznym na 2 lub 10 s.

Filmowanie

Panasonic GH4 podobnie jak jego poprzednicy został w dużej mierze zaprojektowany z myślą o filmowaniu. Do dyspozycji mamy tryb film, w którym możemy zadecydować w jakim trybie będziemy nagrywać (P, A, S, M).

Panasonic GH4 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości 4K 25p oraz Full HD 1920 x 1080 50p w formacie MOV z przepływnością do 200 Mbps. Do dyspozycji mamy także format AVCHD i MP4. Dźwięk możemy nagrywać korzystając z wbudowanego, stereofonicznego mikrofonu lub za pomocą mikrofonu zewnętrznego, który podłączamy do gniazda MIC.

Dodatkowym plusem filmowania modelem GH4 jest możliwość zastosowania manualnych trybów ekspozycji P, A, S i M. Podczas filmowania możemy płynnie zmieniać czas ekspozycji i przysłonę. Zależnie od trybu w jakim filmujemy możemy uzyskać ciekawe efekty. Do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/30 do 1/4000 s oraz przysłony jakie oferuje obiektyw. Dzięki takim rozwiązaniom dostajemy narzędzie, które pozwala na używanie funkcji dotychczas dostępnych tylko w profesjonalnych kamerach.

Aby GH4 jeszcze lepiej odpowiadał na zapotrzebowania filmowców przygotowano specjalny grip, który pozwala zrobić z tego modelu praktycznie profesjonalną kamerę. Interfejs DMW-YAGH wyraźnie zwiększa rozmiary i koszt aparatu. W zamian jednak został wyposażony w cztery równoległe wyjścia Full HD (4:2:2/10 bitów), które można także używać do sygnału wyjściowego 4K (4:2:2/10 bitów), w obu przypadkach z kodami czasowymi. Złącza XLR (2 kanały) mogą działać jako wejścia liniowe i umożliwiają podłączanie mikrofonu kondensatorowego. Po podłączeniu mikrofonu można osobno regulować poziom głośności kanału lewego i prawego wskazywany na wyświetlaczu LED z tyłu urządzenia. Wejście zasilania 12 V DC jest zgodne z przemysłowymi akumulatorami o wysokiej pojemności i zapewnia stałe zasilanie aparatu DMC-GH4.

Wszystkie filmy nagraliśmy obiektywem Panasonic Lumix G Vario 14-140 mm f/3,5-5,6 ASPH./POWER O.I.S.

Podsumowanie

Panasonika GH4 musimy pochwalić za szybkość działania i szybkość autofokusa. Dzięki tym cechom GH4 fotografuje się szybko i bezproblemowo. Aparat możemy też pochwalić za pomiar światła i automatyczny balans bieli, które w większości przypadków dają przewidywalne rezultaty. Duży plus należy się za zdjęcia seryjne oraz ciągły autofokus. Filmowanie w rozdzielczości 4K w cenie niewiele powyżej 6000 złotych zamiast 40 000 to bardzo istotna funkcjonalność tego aparatu.

+ szybkość działania

+ szybkość autofokusa

+ zdjęcia seryjne 12 kl/s

+ automatyczny balans bieli

+ pomiar światła

+ filmowanie 4k

+ zaawansowane funkcje wideo

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (16)