Panasonic Lumix DMC-GH2 - test

Lumix GH2 to druga wersja flagowego okrętu Panasonika w systemie Mikro Cztery Trzecie. Poza nową 16-megapikselową matrycą, która umożliwia nagrywanie filmów Full HD, GH2 oferuje dotykowy odchylany ekran i - jak twierdzi producent - najszybszy autofokus w swojej klasie.

Autor: Marcin Falana

28 Styczeń 2011
Artykuł na: 49-60 minut

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic GH2 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po niecałej sekundzie od włączenia, czyli trochę szybciej od swojego poprzednika. Nie odczuwamy też opóźnienia spustu migawki, więc jeżeli się przyłożymy i wyostrzymy odpowiednio wcześniej nie będziemy mieli problemu z uchwyceniem właściwego ujęcia. Zgrywanie zdjęć też odbywa się w niemęczący sposób. Podczas zapisu RAW + JPEG aparat umożliwia ostrzenie i wykonywanie kolejnych zdjęć. Bufor jesteśmy w stanie zatkać jedynie serią zdjęć.

Nie można też narzekać na prędkość działania dotykowego ekranu, powiększania i przewijania zdjęć. Ogólnie pod względem prędkości działania trudno Lumixowi GH2 cokolwiek zarzucić.

Zdjęcia seryjne

W pełnej rozdzielczości do dyspozycji mamy zdjęcia seryjne z najwyższą prędkością 5 kl/s co należy zaliczyć do bardzo przyzwoitych rezultatów zbliżających GH2 do amatorskich lustrzanek. Szczególnie mając w pamięci 3 kl/s jakie oferował GH1. Lumix GH2 przy zastosowaniu karty SDHC 10 klasy zapisał z prędkością 5 kl/s 9 klatek w formacie JPEG i 7 w formacie RAW.

zakładka zdjęć seryjnych

W menu GH2 mamy wybór prędkości zdjęć seryjnych - H - 5 kl/s, M - 3 kl/s, oraz L - 2 kl/s. Poza tym możemy skorzystać z trybu SH, w którym mamy do dyspozycji prędkość 40 kl/s w ograniczonej rozdzielczości 4 Mp.

Pomiar ostrości

Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic GH2 osiąga rezultaty zbliżone do lustrzanek i dużo lepsze od kompaktów. Wśród bezlusterkowców też plasuje się w czołówce osiągając czasy 0,1 s w sprzyjających warunkach oświetleniowych. Z jasnym obiektywem 14 mm f/2.5 GH2 nie ma problemów z celnym i szybkim pomiarem ostrości. Bardzo dobrze radzi sobie także z kitem 14-42 mm osiągając czasy od 0,1 do 0.3 s. W trudniejszych warunkach oświetleniowych z pomocą przychodzi skutecznie działająca lampa wspomagająca, a czasy ostrzenia wydłużają się do maksymalnie 1s.

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów ekspozycji Panasonika GH2 znajdziemy zarówno programy tematyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby manualne - PASM, skierowane do bardziej zaawansowanych użytkowników. Zestaw trybów jakie oferuje GH2 jest podobny do tych obecnych w amatorskich lustrzankach.

tarcza trybów ekspozycji

Wśród trybów ekspozycji wyróżniamy:

  • iA - inteligentny auto - właściwie robi zdjęcia za nas, dobry dla bardzo początkujących albo nie będących w stanie obsługiwać bardziej zaawansowanych opcji. W tym trybie możemy włączyć/wyłączyć błysk (przez zwykłe podniesienie lampy błyskowej), uruchomić śledzenie autofokusem, kompensacje ekspozycji do -3 do +3 EV i przełączyć w tryb filmu czarno-białego STANDARD B&W. Poza tym aparat korzysta z zestawu automatycznych funkcji, które mają zapewnić optymalne rezultaty i trzeba przyznać, że w większości przypadków mu się to udaje
  • P - program z fleksją, który pozwala na automatyczny dobór ekspozycji do pomiaru światła jaki wybraliśmy, fotografujący ma możliwość zmiany czasu i przysłony jednak ich wzajemny stosunek pozostaje bez zmian, znaczy to, że zwiększając czas naświetlania zmniejszamy otwór przysłony, a skracając czas otwieramy przysłonę, po wciśnięciu tarczy nastaw możemy za jej pomocą wprowadzić korektę ekspozycji
  • A - priorytet przysłony
  • S - priorytet czasu otwarcia migawki
  • M - tryb manualny
  • C1, C2, C3 - w tym trybie mamy możliwość zaprogramowanie 3 własnych ustawień w menu aparatu
  • M z symbolem kamery - manualny tryb nagrywania wideo (więcej na ten temat w części o filmowaniu poniżej)
  • SCN - w tym trybie mamy do wyboru 5 scenerii: zachód słońca, impreza, dziecko 1, dziecko 2, zwierzę
  • Portret w nocy - portret noc, krajobraz noc, iluminacja, kreatywny
  • Makro - kwiat, żywność, obiekty, kreatywny
  • Krajobraz - normalny, natura, architektura, kreatywny
  • Portret - do wyboru mamy portret normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny

Pomiar światła

Lumix GH2 tradycyjnie oferuje trzy tryby pomiaru światła:

  • wielopunktowy
  • centralnie ważony
  • punktowy

Wielopunktowy pomiar światła zazwyczaj daje efekty o jakie nam chodzi, ma jednak tendencję do niedoświetlania jasnych scen, z dużą ilością śniegu lub nieba. Prostą radą jest na to oczywiście korekta ekspozycji. Tryb centralnie ważony i punktowy działają zgodnie ze swoją charakterystyką.

zakładka pomiaru światła Q.MENU
od lewej korekta ekspozycji 0EV, +1EV

Napęd i bracketing

Zdjęcia seryjne, bracketing oraz samowyzwalacz obsługujemy przełącznikiem znajdującym się obok tarczy trybów. Lumix GH2 umożliwia wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji w skoku 1/3, 2/3 lub 1 EV. Bracketing możemy obsługiwać zarówno w menu podręcznym jak i głównym. Do dyspozycji mamy także bracketig formatu - co ciekawe na ekranie pojawiają się kolorowe linie obrazujące obszar, każdego z nich. Podobnie jak miało to miejsce na matówce aparatów kominkowych.

zakładka bracketingu menu

Jeżeli chodzi o napęd możemy wykonywać zdjęcia pojedynczo lub w serii. Do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy ustawić w menu lub menu podręcznym na 2 lub 10 s.Stabilizacja obrazu

Lumix GH2 oferuje optyczną stabilizację obrazu wbudowaną w obiektyw. W menu aparatu lub menu podręcznym możemy wybrać jeden z trzech trybów działania stabilizacji:

  • TRYB 1 - stabilizacja działa cały czas
  • TRYB 2 - stabilizacja działa gdy wciśniemy spust migawki
  • TRYB 3 - stabilizacja ruchów pionowych, przydatne podczas śledzenia obiektów w ruchu

Podczas testu Panasonica GH1 mieliśmy okazję przetestować stabilizację wbudowaną w obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Wtedy ten obiektyw w zestawie z GH1 pozwolił na wydłużenie ekspozycji nawet o 3 EV co należy zaliczyć do bardzo przyzwoitych rezultatów. Lumix GH2 przyszedł do redakcji fotopolis.pl w skromniejszym zestawie z obiektywem kitowym 14-42 mm f/3,5-5,6 postanowiliśmy zatem sprawdzić jak radzi sobie stabilizacja w obiektywie podstawowym. Test wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej 42 mm. Najpierw określiliśmy czas jaki zdołaliśmy utrzymać z ręki, następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji. Udało nam się osiągnąć ostre zdjęcia po wydłużeniu czasu o około 2 EV.

Balans bieli

Panasonic GH2 oferuje wszystkie możliwe sposoby wyboru balansu bieli. Do dyspozycji poza pięcioma trybami zdefiniowanymi mamy balans bieli auto, według Kelvinów oraz według wzorca. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wybór balansu bieli według wzorca jest przejrzysty i prosty. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą dedykowanego przycisku lub menu podręcznego.

Automatyczny balans bieli działa bez zarzutu, prawidłowo interpretując różne źródła światła. W warunkach studyjnych Auto WB poradził sobie wręcz wzorcowo z tablicą Gretaga dając wyniki prawie identyczne jak balans bieli według wzorca. W plenerze można polegać na automacie jedynie podczas zdjęć nocnych korzystaliśmy z balansu bieli ustawionego na światło żarowe, żeby uniknąć pomarańczowej dominanty lamp sodowych.

górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony automatycznie, dolne według wzorca

Filmowanie

Panasonic GH2, podobnie jak GH1, został w dużej mierze zaprojektowany z myślą o nagrywaniu filmów. Specjalnie w tym celu Panasonic stworzył obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S., który oferuje funkcję ciągłego i cichego autofokusa oraz proste dostosowanie przysłony. Dzięki temu podczas nagrywania filmów mamy do dyspozycji ciągły, bezgłośny autofokus jak w kamerach wideo. Poza tym możemy zmieniać przysłonę bez zmian jasności podczas nagrywania filmów. Minusami obiektywu G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH jest wysoka cena i dość duża masa, jednak jeżeli ktoś poważnie myśli o filmowaniu Lumixem GH2 na pewno warto się w niego wyposażyć.

Dzięki nowej matrycy Panasonic GH2 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej jakości Full HD 1080i, które są generowane z sygnału 60p (w modelu GH1 24p). Ma to przełożenie na wzrost jakości fimów i szybsze działanie autofokusa. Filmy możemy nagrywać zarówno w formacie AVCHD jak i Motiom JPEG. Dźwięk możemy nagrywać korzystając z wbudowanego, stereofonicznego mikrofonu lub za pomocą mikrofonu zewnętrznego, który podłączamy do gniazda MIC.

Dodatkowym plusem filmowania modelem GH2 jest możliwość zastosowania manualnych trybów ekspozycji P, A, S i M. Podczas filmowania możemy płynnie zmieniać czas ekspozycji i przysłonę. Zależnie od trybu w jakim filmujemy możemy uzyskać ciekawe efekty. Do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/30 do 1/4000 s oraz przysłony jakie oferuje obiektyw. Dzięki takim rozwiązaniom dostajemy narzędzie, które pozwala na używanie funkcji dotychczas dostępnych tylko w profesjonalnych kamerach.

Podczas filmowania nawet z kitowym obiektywem GH2 umożliwia nam stosowanie autofokusa w trybie ciągłym, co ważne nie słyszymy dźwięków działania autofokusa. Dodatkowo w menu manualnego filmowania do dyspozycji mamy zmianę prędkości nagrywania od 80% do 300%.

Podsumowanie

Panasonic GH2 w tej części zbiera dużo ważnych plusów. Pierwszy należy się za szybki i celny autofokus. Kolejnym plusem przemawiającym za tym systemem jest stabilizacja obrazu MEGA O.I.S., która pozwala na wydłużenie ekspozycji o 2 EV z kitowym obiektywem. Delikatnie można narzekać na pomiar światła, który ma czasem tendencje do niedoświetlania jasnych scen w trybie wielopunktowym. GH2 daje nam natomiast bardzo dobrze działający automatyczny balans bieli. Do tego dostajemy zaawansowane funkcje wideo, które pozwolą na kreatywne zastosowanie GH2 jako kamery wideo z możliwością podłączenia zewnętrznego mikrofonu.

+ szybkość działania

+ szybkość działania autofokusa

+ zaawansowane funkcje wideo

+ zdjęcia seryjne 5 kl/s

+ zdjęcia seryjne 40 kl/s (4Mp)

+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.

+ automatyczny balans bieli

+ możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu

- błędy w pomiarze światła w trybie wielopunktowym

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)