Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
6. Fotografowanie
Szybkość działania
Panasonic GH2 jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia po niecałej sekundzie od włączenia, czyli trochę szybciej od swojego poprzednika. Nie odczuwamy też opóźnienia spustu migawki, więc jeżeli się przyłożymy i wyostrzymy odpowiednio wcześniej nie będziemy mieli problemu z uchwyceniem właściwego ujęcia. Zgrywanie zdjęć też odbywa się w niemęczący sposób. Podczas zapisu RAW + JPEG aparat umożliwia ostrzenie i wykonywanie kolejnych zdjęć. Bufor jesteśmy w stanie zatkać jedynie serią zdjęć.
Nie można też narzekać na prędkość działania dotykowego ekranu, powiększania i przewijania zdjęć. Ogólnie pod względem prędkości działania trudno Lumixowi GH2 cokolwiek zarzucić.
Zdjęcia seryjne
W pełnej rozdzielczości do dyspozycji mamy zdjęcia seryjne z najwyższą prędkością 5 kl/s co należy zaliczyć do bardzo przyzwoitych rezultatów zbliżających GH2 do amatorskich lustrzanek. Szczególnie mając w pamięci 3 kl/s jakie oferował GH1. Lumix GH2 przy zastosowaniu karty SDHC 10 klasy zapisał z prędkością 5 kl/s 9 klatek w formacie JPEG i 7 w formacie RAW.
W menu GH2 mamy wybór prędkości zdjęć seryjnych - H - 5 kl/s, M - 3 kl/s, oraz L - 2 kl/s. Poza tym możemy skorzystać z trybu SH, w którym mamy do dyspozycji prędkość 40 kl/s w ograniczonej rozdzielczości 4 Mp.
Pomiar ostrości
Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic GH2 osiąga rezultaty zbliżone do lustrzanek i dużo lepsze od kompaktów. Wśród bezlusterkowców też plasuje się w czołówce osiągając czasy 0,1 s w sprzyjających warunkach oświetleniowych. Z jasnym obiektywem 14 mm f/2.5 GH2 nie ma problemów z celnym i szybkim pomiarem ostrości. Bardzo dobrze radzi sobie także z kitem 14-42 mm osiągając czasy od 0,1 do 0.3 s. W trudniejszych warunkach oświetleniowych z pomocą przychodzi skutecznie działająca lampa wspomagająca, a czasy ostrzenia wydłużają się do maksymalnie 1s.
Tryby ekspozycji
Na tarczy trybów ekspozycji Panasonika GH2 znajdziemy zarówno programy tematyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby manualne - PASM, skierowane do bardziej zaawansowanych użytkowników. Zestaw trybów jakie oferuje GH2 jest podobny do tych obecnych w amatorskich lustrzankach.
Wśród trybów ekspozycji wyróżniamy:
Pomiar światła
Lumix GH2 tradycyjnie oferuje trzy tryby pomiaru światła:
Wielopunktowy pomiar światła zazwyczaj daje efekty o jakie nam chodzi, ma jednak tendencję do niedoświetlania jasnych scen, z dużą ilością śniegu lub nieba. Prostą radą jest na to oczywiście korekta ekspozycji. Tryb centralnie ważony i punktowy działają zgodnie ze swoją charakterystyką.
Napęd i bracketing
Zdjęcia seryjne, bracketing oraz samowyzwalacz obsługujemy przełącznikiem znajdującym się obok tarczy trybów. Lumix GH2 umożliwia wykonanie serii 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów ekspozycji w skoku 1/3, 2/3 lub 1 EV. Bracketing możemy obsługiwać zarówno w menu podręcznym jak i głównym. Do dyspozycji mamy także bracketig formatu - co ciekawe na ekranie pojawiają się kolorowe linie obrazujące obszar, każdego z nich. Podobnie jak miało to miejsce na matówce aparatów kominkowych.
Jeżeli chodzi o napęd możemy wykonywać zdjęcia pojedynczo lub w serii. Do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy ustawić w menu lub menu podręcznym na 2 lub 10 s.Stabilizacja obrazu
Lumix GH2 oferuje optyczną stabilizację obrazu wbudowaną w obiektyw. W menu aparatu lub menu podręcznym możemy wybrać jeden z trzech trybów działania stabilizacji:
Podczas testu Panasonica GH1 mieliśmy okazję przetestować stabilizację wbudowaną w obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. Wtedy ten obiektyw w zestawie z GH1 pozwolił na wydłużenie ekspozycji nawet o 3 EV co należy zaliczyć do bardzo przyzwoitych rezultatów. Lumix GH2 przyszedł do redakcji fotopolis.pl w skromniejszym zestawie z obiektywem kitowym 14-42 mm f/3,5-5,6 postanowiliśmy zatem sprawdzić jak radzi sobie stabilizacja w obiektywie podstawowym. Test wykonaliśmy na najdłuższej ogniskowej 42 mm. Najpierw określiliśmy czas jaki zdołaliśmy utrzymać z ręki, następnie włączyliśmy stabilizację i wydłużaliśmy czas ekspozycji. Udało nam się osiągnąć ostre zdjęcia po wydłużeniu czasu o około 2 EV.
Balans bieli
Panasonic GH2 oferuje wszystkie możliwe sposoby wyboru balansu bieli. Do dyspozycji poza pięcioma trybami zdefiniowanymi mamy balans bieli auto, według Kelvinów oraz według wzorca. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wybór balansu bieli według wzorca jest przejrzysty i prosty. Zmiany balansu bieli dokonujemy za pomocą dedykowanego przycisku lub menu podręcznego.
Automatyczny balans bieli działa bez zarzutu, prawidłowo interpretując różne źródła światła. W warunkach studyjnych Auto WB poradził sobie wręcz wzorcowo z tablicą Gretaga dając wyniki prawie identyczne jak balans bieli według wzorca. W plenerze można polegać na automacie jedynie podczas zdjęć nocnych korzystaliśmy z balansu bieli ustawionego na światło żarowe, żeby uniknąć pomarańczowej dominanty lamp sodowych.
Filmowanie
Panasonic GH2, podobnie jak GH1, został w dużej mierze zaprojektowany z myślą o nagrywaniu filmów. Specjalnie w tym celu Panasonic stworzył obiektyw G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S., który oferuje funkcję ciągłego i cichego autofokusa oraz proste dostosowanie przysłony. Dzięki temu podczas nagrywania filmów mamy do dyspozycji ciągły, bezgłośny autofokus jak w kamerach wideo. Poza tym możemy zmieniać przysłonę bez zmian jasności podczas nagrywania filmów. Minusami obiektywu G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 ASPH jest wysoka cena i dość duża masa, jednak jeżeli ktoś poważnie myśli o filmowaniu Lumixem GH2 na pewno warto się w niego wyposażyć.
Dzięki nowej matrycy Panasonic GH2 pozwala na nagrywanie filmów w najwyższej jakości Full HD 1080i, które są generowane z sygnału 60p (w modelu GH1 24p). Ma to przełożenie na wzrost jakości fimów i szybsze działanie autofokusa. Filmy możemy nagrywać zarówno w formacie AVCHD jak i Motiom JPEG. Dźwięk możemy nagrywać korzystając z wbudowanego, stereofonicznego mikrofonu lub za pomocą mikrofonu zewnętrznego, który podłączamy do gniazda MIC.
Dodatkowym plusem filmowania modelem GH2 jest możliwość zastosowania manualnych trybów ekspozycji P, A, S i M. Podczas filmowania możemy płynnie zmieniać czas ekspozycji i przysłonę. Zależnie od trybu w jakim filmujemy możemy uzyskać ciekawe efekty. Do dyspozycji mamy czasy ekspozycji od 1/30 do 1/4000 s oraz przysłony jakie oferuje obiektyw. Dzięki takim rozwiązaniom dostajemy narzędzie, które pozwala na używanie funkcji dotychczas dostępnych tylko w profesjonalnych kamerach.
Podczas filmowania nawet z kitowym obiektywem GH2 umożliwia nam stosowanie autofokusa w trybie ciągłym, co ważne nie słyszymy dźwięków działania autofokusa. Dodatkowo w menu manualnego filmowania do dyspozycji mamy zmianę prędkości nagrywania od 80% do 300%.
Podsumowanie
Panasonic GH2 w tej części zbiera dużo ważnych plusów. Pierwszy należy się za szybki i celny autofokus. Kolejnym plusem przemawiającym za tym systemem jest stabilizacja obrazu MEGA O.I.S., która pozwala na wydłużenie ekspozycji o 2 EV z kitowym obiektywem. Delikatnie można narzekać na pomiar światła, który ma czasem tendencje do niedoświetlania jasnych scen w trybie wielopunktowym. GH2 daje nam natomiast bardzo dobrze działający automatyczny balans bieli. Do tego dostajemy zaawansowane funkcje wideo, które pozwolą na kreatywne zastosowanie GH2 jako kamery wideo z możliwością podłączenia zewnętrznego mikrofonu.
+ szybkość działania
+ szybkość działania autofokusa
+ zaawansowane funkcje wideo
+ zdjęcia seryjne 5 kl/s
+ zdjęcia seryjne 40 kl/s (4Mp)
+ stabilizacja obrazu MEGA O.I.S.
+ automatyczny balans bieli
+ możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu
- błędy w pomiarze światła w trybie wielopunktowym