Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Temat miesiąca
Fotografia portretowaWłaściwe oświetlenie stanowi warunek wykonania dobrego portretu. Możemy wszystko zrobić bezbłędnie, ale jeśli oświetlenie jest słabe, portret będzie nieudany. To wszystko. Pamiętając o powyższym, zobacz, na czym polega dobre oświetlenie portretu.
Do tej pory omówiliśmy kilka sposobów ustawienia świateł i cieni przy zastosowaniu jednego źródła światła. Techniki te są niezwykle pożyteczne, ponieważ pozwalają uzyskać doskonałe rezultaty, nawet gdy dysponuje się tylko jednym źródłem światła. Zależnie od upodobań można zadowolić się efektami otrzymanymi za pomocą tylko jednego źródła światła i nie zajmować się więcej oświetleniem, choćbyśmy mieli do dyspozycji więcej lamp. Może to stanowić pewne pocieszenie dla osób niezajmujących się zawodowo fotografią, które wykonują portrety tylko w świetle słonecznym.
Mimo to w rzeczywistości niewielu zawodowych portrecistów używa tylko jednego źródła światła, dlatego też teraz przejdziemy do omówienia innych rodzajów świateł i sposobów ich wykorzystania.
W fotografii portretowej cienie zazwyczaj są istotne, ale bardzo często zdarza się, że chcemy je rozjaśnić lub nawet całkowicie wyeliminować. Za pomocą zaledwie jednego źródła światła można to uzyskać tylko wtedy, gdy umieścimy je blisko obiektywu aparatu. Jeśli jednak chcemy pozostawić źródło światła głównego z dala od aparatu, do rozjaśnienia lub usunięcia cieni wymagane jest zastosowanie światła wypełniającego.
Fotografowie zazwyczaj używają światła wypełniającego, które oświetla modela dwa razy słabiej niż światło główne. Nie jest to jednak zalecenie bezwzględne, ponieważ jedni bardzo często stosują światło wypełniające, a inni – równie utalentowani – nie korzystają z niego wcale. Naszym zdaniem stosowanie schematów oświetleniowych nie jest najważniejsze, bardziej istotne jest bowiem ustawienie oświetlenia w taki sposób, abyśmy byli z niego zadowoleni. Część fotografów wykorzystuje jako światło wypełniające dodatkowe źródła światła, inni zaś wolą płaskie, odbijające światło powierzchnie, czyli blendy. Obie metody mają swoje zalety.
Podstawowa aranżacja wielu świateł składa się ze światła głównego i wypełniającego. W takim układzie dodatkowe aktywne źródło światła jako światło wypełniające zapewnia większą elastyczność w ich ustawianiu. Możemy wtedy ustawić światło wypełniające tak daleko od fotografowanej osoby, aby nie zawadzało, a jednocześnie było wystarczająco jasne.
8.15 Do wykonania tego zdjęcia zastosowano tylko światło wypełniające. Jest znacznie, znacznie ciemniejsze od światła głównego
Zdjęcie 8.15 zostało wykonane z zastosowaniem jedynie światła wypełniającego. Wyłączyliśmy światło główne, gdyż chcieliśmy uwidocznić efekt użycia samego światła wypełniającego.
Spójrz teraz na zdjęcie 8.16, które zostało zrobione przy włączonych wszystkich światłach. Jest to typowa kombinacja światła wypełniającego i głównego.
8.16 Do wykonania tego zdjęcia zastosowaliśmy światło główne i światło wypełniające
Bardzo istotne znaczenie podczas stosowania światła wypełniającego ma wielkość jego źródła. Ogólna zasada brzmi: „im większe, tym lepsze”. Jak pamiętasz, im większe jest źródło światła, tym bardziej miękkie tworzy cienie. Miękko zarysowane cienie, utworzone z użyciem dużego źródła światła wypełniającego, są mniej widoczne i mniej rywalizują z cieniami tworzonymi przez światło główne.
Zastosowanie dużego światła wypełniającego lub tworzącego je dużego ekranu daje także większą swobodę w ustawianiu światła. Cienie tworzone za ich pomocą nie są wyraźnie zarysowane, toteż jego dokładne ustawienie nie ma większego znaczenia. Oznacza to, że możemy umieścić lampę gdziekolwiek, aby się o nią nie potykać, a różnice w oświetleniu będą znikome.
Na ilustracji 8.17 został przedstawiony schemat oświetlenia składającego się ze światła głównego i dwóch świateł wypełniających - do wyboru: dużego i małego. Rzadko stosuje się oba jednocześnie, ale jedno i drugie ustawienie może być z powodzeniem wykorzystywane, zależnie od preferencji osobistych i posiadanego sprzętu.
8.17 Dwa ustawienia światła wypełniającego. Światło odbite od parasolki daje bardziej miękkie oświetlenie. Małe światło wypełniające, znajdujące się blisko aparatu, tworzy ostre cienie, ale większość z nich pada za fotografowaną osobą i nie są one widoczne
Jedno źródło światła wypełniającego, podobnie jak źródło światła głównego, zostało wyposażone w parasolkę. Zwiększa ona efektywną wielkość tego źródła i zmiękcza cienie. Ze względu na fakt, że jest to duże światło, możemy nim poruszać w sporym zakresie bez wpływu na rozkład świateł. Taka aranżacja ułatwia regulację jasności światła wypełniającego przez przysuwanie lub odsuwanie go od fotografowanej osoby.
Natomiast źródło światła wypełniającego ustawione obok aparatu i nieco nad nim może być niewielkie. Jak widać, znajduje się ono bardzo blisko obiektywu aparatu fotograficznego. Takie światło rzuca ostre cienie, ale większość z nich pada za fotografowaną osobą, nie są więc widoczne.
Jeżeli nie masz drugiej lampy, to jednym z najprostszych i jednocześnie najtańszych sposobów na rozjaśnienie głębokich cieni jest zastosowanie blend do odbijania światła pochodzącego ze źródła światła głównego ustawionego w kierunku twarzy modela. Taki właśnie ekran znajdujący się po prawej stronie modelki możesz zobaczyć na fotografii 8.5, przedstawiającej cały plan zdjęciowy w atelier.
Chcielibyśmy również zaprezentować efekt użycia samej blendy, ale to oczywiście niemożliwe, ponieważ jest ona oświetlona przez światło główne.
Uciążliwym problemem związanym z używaniem blend jako źródeł światła wypełniającego jest to, że nie dają one wystarczająco jasnego oświetlenia, zwłaszcza gdy odsuwamy aparat od modela, aby pokazać na zdjęciu więcej niż tylko głowę i ramiona modela. W takim wypadku blenda także musi zostać odsunięta, aby nie było jej widać na zdjęciu.
8.18 Światło główne, blenda oraz inne światła używane w fotografii portretowej. Ta aranżacja jest w miarę typowa, mimo że jedni fotografowie są skłonni używać mniej rodzajów światła, a inni więcej
My wolimy blendę od zastosowanego poprzednio błysku wypełniającego, pochodzącego z flesza, dlatego pozostawiliśmy ją na tym samym miejscu podczas wykonywania wszystkich następnych zdjęć. Na schemacie 8.18 widać, gdzie umieściliśmy blendę w jeszcze bardziej rozbudowanej aranżacji oświetlenia.
Porozmawiamy teraz o innych rodzajach świateł używanych do portretowania.