Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Temat miesiąca
Fotografia portretowaO tym, że poszczególne ogniskowe różnie wpływają na perspektywę i odwzorowanie obiektów na zdjęciach wie większość doświadczonych fotografów. Poznanie tego zagadnienia jest jednak wyjątkowo istotne dla początkujących, którzy próbują swoich sił w portrecie.
Jaki obiektyw najlepiej sprawdzi się w fotografii portretowej? Ilu fotografów, tyle opinii. Większość portrecistów wybiera jednak szkła o ogniskowych mieszczących się w zakresie 70-135 mm. Powód jest prosty - w tym zakresie nie uświadczymy przesadnych zniekształceń, jakie obserwujemy w przypadku fotografowania szkłami szerokokątnymi, ani charakterystycznej dla teleobiektywów kompresji perspektywy, która sprawia, że fotografowana osoba wydaje się o dobrych kilka kilogramów cięższa, niż jest w rzeczywistości.
Jak jednak wygląda to w praktyce? Aby pomóc Wam w wyborze właściwego obiektywu do określonych celów, przygotowaliśmy zestawienia, na których możecie zobaczyć te same kadry wykonane przy użyciu 8 różnych ogniskowych - od szerokiego kąta, aż po tele.
Jak widać na poniższym porównaniu, portrety wykonywane ogniskowymi szerszymi od 50 mm charakteryzują się rozciągniętą perspektywą i zniekształconymi rysami twarzy. W zakresie od 50 mm do 120 mm wygląd fotografowanej osoby możliwie najbliżej przypomina to, jak wygląda ona w rzeczywistości, natomiast w przypadku ogniskowych 150 mm i 200 mm perspektywa zostaje już przesadnie spłaszczona, przez co w przypadku ciasnych portretów modele mogą już wyglądać niekorzystnie.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku fotografii portretowej powinniśmy zupełnie wykluczyć dłuższe ogniskowe. Mogą sprawdzić się one bardzo dobrze jeśli będziemy chcieli zawrzeć w kadrze nieco więcej informacji - na przykład całą sylwetkę wraz z otoczeniem.
W tym wypadku ogniskowa będzie miała wpływ głównie na relację między fotografowanym obiektem, a drugim planem, choć tu także dostrzeżemy zniekształcenia proporcji sylwetki. W rzeczywistości wszystko zależy bowiem od odległości w jakiej znajdujemy się od fotografowanej osoby - konkretne ogniskowe tylko ją wymuszają (z szerokim kątem musimy podejść bliżej, teleobiektywem zaś będziemy fotografować z daleka). Używając obiektywów szerokokątnych będziemy więc w stanie zawrzeć w kadrze najwięcej kontekstu, natomiast teleobiektywami uchwycimy zaledwie wycinek tła. W przypadku jasnych obiektywów pozwoli to jednak lepiej odseparować obydwa plany.
Dobór odpowiedniego obiektywu będzie więc zależeć od założeń sesji. W przypadku ciasnych portretów sprawdzą się szkła średniego zasięgu, w portrecie środowiskowym, gdzie oprócz modela staramy się uchwycić także jego otoczenia wybór padnie prawdopodobnie na szkła szerokokątne. Długie ogniskowe sprawdza się natomiast wszędzie tam, gdzie zależy nam na odseparowaniu pierwszego i drugiego planu.