Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Temat miesiąca
Fotografia portretowaZdjęcia portretowe możemy oświetlać na wiele różnych sposobów. Uzyskanie atrakcyjnych rezultatów nie musi być jednak skomplikowane. Sześć często stosowanych, prostych i uniwersalnych ustawień lamp w fotografii portretowej prezentuje Dawid Markoff.
Najprostszym i jednocześnie najczęściej stosowanym ustawieniem w fotografii portretowej jest jedno światło ustawione pod kątem 45 stopni do fotografowanej osoby. Ja dodatkowo zastosowałem modyfikatory typu softbox, aby zmiękczyć padające na modelkę światło. Ustawienie którego zaletą jest mały koszt (jedno światło) oraz przyjemny efekt (częściowe zacienienie części twarzy).
Dwa źródła światła ustawione pod kątami 45 stopni do fotografowanej osoby to ustawienie, które pozwoli Wam na równie doświetlenie twarzy czy całej sylwetki. Najlepiej dodatkowo je zmiękczyć, np. softboxami. Ustawiając fotografowaną osobę dalej od tła dodatkowo odetniecie z niego trochę światła, przez co będzie ciemniejsze.
W tym ustawieniu wykorzystałem duży modyfikator typu octa jako tło. Błyskającą przez niego lampę ustawiłem na 90% mocy, przez co uzyskałem efekt białego tła za modelką. Z przodu natomiast (pod kątem 45 stopni od lewej strony) ustawiłem drugie źródło światła ze zwykłym softboxem, które ustawiłem na około 50% mocy. Dało mi to lekkie doświetlenie twarzy.
Kolejne często stosowane ustawienie, którego ogromną zaletą jest jedno źródło światła. Tym razem ustawione od góry pod kątem 45 stopni do fotografowanej osoby. Światło ładnie doświetla twarz, ale jednocześnie zostawia cienie pod podbródkiem i nosem. Dlatego też warto używać zmiękczających modyfikatorów - dzięki temu cienie zrobią się delikatniejsze. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że przy takim ustawieniu nie pozbędziemy się ich całkowicie…
...chyba że dołożymy od dołu blendę, która odbije padające od góry światło. Blendą może być chociażby duży, biały karton. Stosując to bardzo proste rozwiązanie doświetlimy podbródek i nos, przez co uzyskamy w miarę równe oświetlenie twarzy portretowanej osoby.
Ponownie jedno źródło światła i blenda. Lampę razem z softboxem ustawiłem po lewej stronie, a blendę po prawej. Światło mocno doświetliło lewą część twarzy, a następnie w części powróciło odbite od blendy i doświetliło prawą część. To ustawienie, ze względu na brak światła doświetlającego przód twarzy, dało najmocniejszy efekt ze wszystkich ustawień - portretowana twarz nabrała lekkiej dramaturgii poprzez cienie na twarzy.
Dawid Markoff - na co dzień fotografuje modę, beauty i produkt. Oprócz fotografii zajmuje się również profesjonalną postprodukcją fotograficzną. W Akademii Fotografii prowadzi zajęcia z postprodukcji obrazu oraz podstaw fotografii. Wielki miłośnik fotografii mobilnej. Główny mówca na Mobile Photo Lab 2016 w Mińsku. Jego prace publikowane były w wielu magazynach, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Więcej informacji o fotografie znajdziecie pod adresem markoff.pl.